Pastellblauer's E12 avonturen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
De roestplekjes pak ik zeker binnenkort even aan, motorkap moet ik eens aankijken.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Vandaag de Pastellblauer maar weer eens lekker uitgelaten.
Nu we de documenten van de Peelrand classic ontvangen hebben, begint het dan toch een beetje te kriebelen. En Petra wilde toch graag nog wat extra kilometers in de benen/armen hebben.
Dus vanochtend nog een rally gekocht bij de Rallycheck App, dit keer de "Ronde van Nuland", startlocatie het Autotron.
Dit was een erg gemakkelijk te navigeren rit, maar goed, het doel was vooral weer wennen aan lang in de auto te zitten/werken en dat is gelukt.
De rally liep rondom Nuland over wegen waarover het meestal goed doorrijden was, zonder veel geneuzel op de vierkante meter. Er kon dus lekker doorgereden worden. De rally zelf was in een kleine 3 uurtjes afgerond.
En zo zet je er weer even 300 kilometer bij !!
En wat loopt dat gereviseerde motortje toch lekker zeg, ik krijg nu echt zit de Pastellblauer meer in rallytrim te gaan brengen.
Nu we de documenten van de Peelrand classic ontvangen hebben, begint het dan toch een beetje te kriebelen. En Petra wilde toch graag nog wat extra kilometers in de benen/armen hebben.
Dus vanochtend nog een rally gekocht bij de Rallycheck App, dit keer de "Ronde van Nuland", startlocatie het Autotron.
Dit was een erg gemakkelijk te navigeren rit, maar goed, het doel was vooral weer wennen aan lang in de auto te zitten/werken en dat is gelukt.
De rally liep rondom Nuland over wegen waarover het meestal goed doorrijden was, zonder veel geneuzel op de vierkante meter. Er kon dus lekker doorgereden worden. De rally zelf was in een kleine 3 uurtjes afgerond.
En zo zet je er weer even 300 kilometer bij !!
En wat loopt dat gereviseerde motortje toch lekker zeg, ik krijg nu echt zit de Pastellblauer meer in rallytrim te gaan brengen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29977
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Heerlijk he, ff wat oefenen en de routine erin houden, maar vooral samen lekker genieten!
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Top Rob.
Binnenkort een 2,7 erin?
Met megasquirt houd je dan waarschijnlijk een M535i bij.
Binnenkort een 2,7 erin?
Met megasquirt houd je dan waarschijnlijk een M535i bij.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Hahaha, menig 2.7 heeft nu al moeite met onze 2.0bmw e12 e21 wrote: Mon Aug 24, 2020 12:12 pm Top Rob.
Binnenkort een 2,7 erin?
Met megasquirt houd je dan waarschijnlijk een M535i bij.![]()

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Zeker. Kan ik beamen
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Wow. Dat vraagt naar vermogenbank.

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Please app me.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
acceleratie tests
Nu de temperaturen eindelijk weer eens naar normale waarden gezakt zijn, werd het tijd het bovenste gebied van de VE tabel te tunen.
De M20B20 heeft inmiddels genoeg inloop kilometers gemaakt om eens een paar keer volgas tot tegen de toeren limiter aan te gaan.
Normaliter corrigeert de EGO control de AFR altijd naar de gewenste waarde, behalve bij volgas, dan wordt deze regeling uit geschakeld. En nu wil ik graag weten wat de AFR's bij volgas bij de verschillende toerentallen zijn, dus gewapend met laptop op pad en de motor eerst goed warm gereden.
Logging aan en dan is het een kwestie van in de 2e versnelling bij 1500RPM volgas gaan tot de limiter in grijpt bij 6500RPM. Na een paar van deze log runs gemaakt te hebben, dacht ik, och we kunnen ook wel eens een paar acceleratie tests van 0-100km/u doen.
Met de oude motor was mijn best behaalde resultaat exact 11.0 Sec.
Nu 3 runs gemaakt, waarbij het beste resultaat 10.15 Sec was, niet slecht dacht ik zelf

Daarna terug naar huis en rustig de logs analyseren.
Hieruit blijkt dan bij volgas rond de 4000RPM de AFR tegen de 14.0 aan loopt terwijl je eigenlijk een AFR van 12.5 wil voor maximaal vermogen.
En boven de 5500RPM zakt de AFR onder de 12.0, wat dan weer te rijk is.
Nadat de VE tabellen hierop aangepast waren, natuurlijk opnieuw logging gaan maken en een paar 0-100km/u runs.
Tijdens deze tweede sessie ben ik onder de 10 seconden gedoken, best een goed resultaat voor een M20B20 in de zware E12 dacht ik zo:

Deze 0-100km/u doe ik niet met een appje en GPS maar met de Tripmaster. In deze Acceleratie modus werkt hij op 1/100 seconde nauwkeurig. De tijd begint te lopen zodra de eerste pulsen van de snelheidsopnemer binnen komen, de auto begint te bewegen dus. De tijd stopt zodra de 100km/u bereikt is. Foetelen is onmogelijk.
Vorige keer (oude motor) heb ik tijdens deze runs ook een appje op de smartphone gebruikt, welke elke keer kortere tijden liet noteren dat de tripmaster.
Ik vind het maken van dit soort runs best lastig, snel schakelen is er in de Pasterllblauer niet bij. 0,6 Sec heb ik echt wel nodig. (kun je mooi ui de megasquirt log halen). En dan is er die ECO bak, bij het schakelen van de 1e naar 2e versnelling is het verval te groot, van 6500RPM van je terug naar 3800RPM. Om de 100 te halen moet ik ook nog even in de 3e versnelling, maar hier is het verval minder groot, van 6500 terug naar 4400 RPM.
Maar goed, in 9.70 Seconden van 0-100km/u ben ik toch wel erg blij mee in onze zware E12.

Nu de temperaturen eindelijk weer eens naar normale waarden gezakt zijn, werd het tijd het bovenste gebied van de VE tabel te tunen.
De M20B20 heeft inmiddels genoeg inloop kilometers gemaakt om eens een paar keer volgas tot tegen de toeren limiter aan te gaan.
Normaliter corrigeert de EGO control de AFR altijd naar de gewenste waarde, behalve bij volgas, dan wordt deze regeling uit geschakeld. En nu wil ik graag weten wat de AFR's bij volgas bij de verschillende toerentallen zijn, dus gewapend met laptop op pad en de motor eerst goed warm gereden.
Logging aan en dan is het een kwestie van in de 2e versnelling bij 1500RPM volgas gaan tot de limiter in grijpt bij 6500RPM. Na een paar van deze log runs gemaakt te hebben, dacht ik, och we kunnen ook wel eens een paar acceleratie tests van 0-100km/u doen.
Met de oude motor was mijn best behaalde resultaat exact 11.0 Sec.
Nu 3 runs gemaakt, waarbij het beste resultaat 10.15 Sec was, niet slecht dacht ik zelf

Daarna terug naar huis en rustig de logs analyseren.
Hieruit blijkt dan bij volgas rond de 4000RPM de AFR tegen de 14.0 aan loopt terwijl je eigenlijk een AFR van 12.5 wil voor maximaal vermogen.
En boven de 5500RPM zakt de AFR onder de 12.0, wat dan weer te rijk is.
Nadat de VE tabellen hierop aangepast waren, natuurlijk opnieuw logging gaan maken en een paar 0-100km/u runs.
Tijdens deze tweede sessie ben ik onder de 10 seconden gedoken, best een goed resultaat voor een M20B20 in de zware E12 dacht ik zo:

Deze 0-100km/u doe ik niet met een appje en GPS maar met de Tripmaster. In deze Acceleratie modus werkt hij op 1/100 seconde nauwkeurig. De tijd begint te lopen zodra de eerste pulsen van de snelheidsopnemer binnen komen, de auto begint te bewegen dus. De tijd stopt zodra de 100km/u bereikt is. Foetelen is onmogelijk.
Vorige keer (oude motor) heb ik tijdens deze runs ook een appje op de smartphone gebruikt, welke elke keer kortere tijden liet noteren dat de tripmaster.
Ik vind het maken van dit soort runs best lastig, snel schakelen is er in de Pasterllblauer niet bij. 0,6 Sec heb ik echt wel nodig. (kun je mooi ui de megasquirt log halen). En dan is er die ECO bak, bij het schakelen van de 1e naar 2e versnelling is het verval te groot, van 6500RPM van je terug naar 3800RPM. Om de 100 te halen moet ik ook nog even in de 3e versnelling, maar hier is het verval minder groot, van 6500 terug naar 4400 RPM.
Maar goed, in 9.70 Seconden van 0-100km/u ben ik toch wel erg blij mee in onze zware E12.
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 8:50 pm, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Dat is een prima waarde, Rob!! Nieuwe motor is dus echt frisser dan de oude. Kon ook niet anders, maar nu loon naar werken.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi man! Hoeveel toeren rijdt jij in zijn 3 voor 100km/u? Ik moet daar nog naar 5000 toeren toe. Grofweg van 85 naar 100km/u. Daar zou voor mij de meeste winst liggen, door naar 7500 toeren in zijn 2, haha.
Heb je de tijd ook geverifieerd met de tijden vanuit de logging?
Heb je de tijd ook geverifieerd met de tijden vanuit de logging?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Jazeker heb ik de tijden in de logging geverifieerd, het klopt als een bus.Wilmo wrote: Sun Aug 30, 2020 4:37 pm Mooi man! Hoeveel toeren rijdt jij in zijn 3 voor 100km/u? Ik moet daar nog naar 5000 toeren toe. Grofweg van 85 naar 100km/u. Daar zou voor mij de meeste winst liggen, door naar 7500 toeren in zijn 2, haha.
Heb je de tijd ook geverifieerd met de tijden vanuit de logging?
In z'n 3 moet ik dus nog effe door van 4300 `a 4400 RPM naar 4600RPM, dan zit ik op 100 km/u. Al met al duurt dat laatste stukje inclusief schakelen zo'n dikke 2 seconden. In de 2e kan ik dus doortrekken tot 93km/u, bij mij zou 6850RPM dan voldoende zijn om in de 2e versnelling de 100 aan te tikken, dan zou het onder de 8,5 Sec moeten kunnen. Maar dat gaan we maar niet proberen.
Van start tot schakelen naar 2 is 2,2 Sec, dan schakelen en door naar ~6350RPM in de 2e versnelling duurt 5,45 Sec, en dan nog even naar de 3e om de 100km/u aan te tikken.
In de run van 9.7 Sec heb ik beide keren net voor de toerenbegrenzer in grijpt geschakeld, zo op 6300 RPM, dat lijkt dus de beste taktiek.
Ik zit trouwens ook aan de limiet wat de injectoren kunnen leveren, bij 6500RPM vol gas is de duty cycle nu 91.5%, voor de aanpassing van de VE tabel zelfs 95%.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Hoe heb jij de toerenbegrenzer ingesteld?
Heb je de injectoren ook op twee squirts per cyclus staan? Dan zou je boven de 5000 toeren ongeveer nog iets kunnen winnen door naar 1 squirt per cycle te gaan. Maar ik weet niet of dat kan.
Je kunt natuurlijk ook gewoon de benzine druk verhogen. Mocht het nog kritisch worden. Ben wel benieuwd naar het vergelijk van instellingen als ik het weer een beetje draaiend heb. Mijn specifiek vermogen is een stuk hoger, dus ik ben wel benieuwd hoe we het beide bereikt hebben.
Heb je de injectoren ook op twee squirts per cyclus staan? Dan zou je boven de 5000 toeren ongeveer nog iets kunnen winnen door naar 1 squirt per cycle te gaan. Maar ik weet niet of dat kan.
Je kunt natuurlijk ook gewoon de benzine druk verhogen. Mocht het nog kritisch worden. Ben wel benieuwd naar het vergelijk van instellingen als ik het weer een beetje draaiend heb. Mijn specifiek vermogen is een stuk hoger, dus ik ben wel benieuwd hoe we het beide bereikt hebben.