Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

De roestplekjes pak ik zeker binnenkort even aan, motorkap moet ik eens aankijken.


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Vandaag de Pastellblauer maar weer eens lekker uitgelaten.

Nu we de documenten van de Peelrand classic ontvangen hebben, begint het dan toch een beetje te kriebelen. En Petra wilde toch graag nog wat extra kilometers in de benen/armen hebben.
Dus vanochtend nog een rally gekocht bij de Rallycheck App, dit keer de "Ronde van Nuland", startlocatie het Autotron.
Dit was een erg gemakkelijk te navigeren rit, maar goed, het doel was vooral weer wennen aan lang in de auto te zitten/werken en dat is gelukt.

De rally liep rondom Nuland over wegen waarover het meestal goed doorrijden was, zonder veel geneuzel op de vierkante meter. Er kon dus lekker doorgereden worden. De rally zelf was in een kleine 3 uurtjes afgerond.
En zo zet je er weer even 300 kilometer bij !!

En wat loopt dat gereviseerde motortje toch lekker zeg, ik krijg nu echt zit de Pastellblauer meer in rallytrim te gaan brengen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Cool!! Klinkt als een mooi dagje.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29977
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Heerlijk he, ff wat oefenen en de routine erin houden, maar vooral samen lekker genieten!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

Top Rob.
Binnenkort een 2,7 erin? :D
Met megasquirt houd je dan waarschijnlijk een M535i bij. :launch
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

bmw e12 e21 wrote: Mon Aug 24, 2020 12:12 pm Top Rob.
Binnenkort een 2,7 erin? :D
Met megasquirt houd je dan waarschijnlijk een M535i bij. :launch
Hahaha, menig 2.7 heeft nu al moeite met onze 2.0
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

BertjeConti wrote: Mon Aug 24, 2020 1:18 pm
Hahaha, menig 2.7 heeft nu al moeite met onze 2.0
Zeker. Kan ik beamen
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

Wow. Dat vraagt naar vermogenbank. :thumbsup :innocent
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Dat filmpje heb ik ook al...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

uwbuurman wrote: Mon Aug 24, 2020 7:43 pm Dat filmpje heb ik ook al...
Please app me. :mrgreen:
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

acceleratie tests

Nu de temperaturen eindelijk weer eens naar normale waarden gezakt zijn, werd het tijd het bovenste gebied van de VE tabel te tunen.
De M20B20 heeft inmiddels genoeg inloop kilometers gemaakt om eens een paar keer volgas tot tegen de toeren limiter aan te gaan.

Normaliter corrigeert de EGO control de AFR altijd naar de gewenste waarde, behalve bij volgas, dan wordt deze regeling uit geschakeld. En nu wil ik graag weten wat de AFR's bij volgas bij de verschillende toerentallen zijn, dus gewapend met laptop op pad en de motor eerst goed warm gereden.

Logging aan en dan is het een kwestie van in de 2e versnelling bij 1500RPM volgas gaan tot de limiter in grijpt bij 6500RPM. Na een paar van deze log runs gemaakt te hebben, dacht ik, och we kunnen ook wel eens een paar acceleratie tests van 0-100km/u doen.
Met de oude motor was mijn best behaalde resultaat exact 11.0 Sec.

Nu 3 runs gemaakt, waarbij het beste resultaat 10.15 Sec was, niet slecht dacht ik zelf

Image

Daarna terug naar huis en rustig de logs analyseren.
Hieruit blijkt dan bij volgas rond de 4000RPM de AFR tegen de 14.0 aan loopt terwijl je eigenlijk een AFR van 12.5 wil voor maximaal vermogen.
En boven de 5500RPM zakt de AFR onder de 12.0, wat dan weer te rijk is.

Nadat de VE tabellen hierop aangepast waren, natuurlijk opnieuw logging gaan maken en een paar 0-100km/u runs.
Tijdens deze tweede sessie ben ik onder de 10 seconden gedoken, best een goed resultaat voor een M20B20 in de zware E12 dacht ik zo:

Image

Deze 0-100km/u doe ik niet met een appje en GPS maar met de Tripmaster. In deze Acceleratie modus werkt hij op 1/100 seconde nauwkeurig. De tijd begint te lopen zodra de eerste pulsen van de snelheidsopnemer binnen komen, de auto begint te bewegen dus. De tijd stopt zodra de 100km/u bereikt is. Foetelen is onmogelijk.
Vorige keer (oude motor) heb ik tijdens deze runs ook een appje op de smartphone gebruikt, welke elke keer kortere tijden liet noteren dat de tripmaster.

Ik vind het maken van dit soort runs best lastig, snel schakelen is er in de Pasterllblauer niet bij. 0,6 Sec heb ik echt wel nodig. (kun je mooi ui de megasquirt log halen). En dan is er die ECO bak, bij het schakelen van de 1e naar 2e versnelling is het verval te groot, van 6500RPM van je terug naar 3800RPM. Om de 100 te halen moet ik ook nog even in de 3e versnelling, maar hier is het verval minder groot, van 6500 terug naar 4400 RPM.

Maar goed, in 9.70 Seconden van 0-100km/u ben ik toch wel erg blij mee in onze zware E12. :shake :shake
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 8:50 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Dat is een prima waarde, Rob!! Nieuwe motor is dus echt frisser dan de oude. Kon ook niet anders, maar nu loon naar werken.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wilmo »

Mooi man! Hoeveel toeren rijdt jij in zijn 3 voor 100km/u? Ik moet daar nog naar 5000 toeren toe. Grofweg van 85 naar 100km/u. Daar zou voor mij de meeste winst liggen, door naar 7500 toeren in zijn 2, haha.

Heb je de tijd ook geverifieerd met de tijden vanuit de logging?
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Wilmo wrote: Sun Aug 30, 2020 4:37 pm Mooi man! Hoeveel toeren rijdt jij in zijn 3 voor 100km/u? Ik moet daar nog naar 5000 toeren toe. Grofweg van 85 naar 100km/u. Daar zou voor mij de meeste winst liggen, door naar 7500 toeren in zijn 2, haha.

Heb je de tijd ook geverifieerd met de tijden vanuit de logging?
Jazeker heb ik de tijden in de logging geverifieerd, het klopt als een bus.
In z'n 3 moet ik dus nog effe door van 4300 `a 4400 RPM naar 4600RPM, dan zit ik op 100 km/u. Al met al duurt dat laatste stukje inclusief schakelen zo'n dikke 2 seconden. In de 2e kan ik dus doortrekken tot 93km/u, bij mij zou 6850RPM dan voldoende zijn om in de 2e versnelling de 100 aan te tikken, dan zou het onder de 8,5 Sec moeten kunnen. Maar dat gaan we maar niet proberen.

Van start tot schakelen naar 2 is 2,2 Sec, dan schakelen en door naar ~6350RPM in de 2e versnelling duurt 5,45 Sec, en dan nog even naar de 3e om de 100km/u aan te tikken.
In de run van 9.7 Sec heb ik beide keren net voor de toerenbegrenzer in grijpt geschakeld, zo op 6300 RPM, dat lijkt dus de beste taktiek.

Ik zit trouwens ook aan de limiet wat de injectoren kunnen leveren, bij 6500RPM vol gas is de duty cycle nu 91.5%, voor de aanpassing van de VE tabel zelfs 95%.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wilmo »

Hoe heb jij de toerenbegrenzer ingesteld?

Heb je de injectoren ook op twee squirts per cyclus staan? Dan zou je boven de 5000 toeren ongeveer nog iets kunnen winnen door naar 1 squirt per cycle te gaan. Maar ik weet niet of dat kan.

Je kunt natuurlijk ook gewoon de benzine druk verhogen. Mocht het nog kritisch worden. Ben wel benieuwd naar het vergelijk van instellingen als ik het weer een beetje draaiend heb. Mijn specifiek vermogen is een stuk hoger, dus ik ben wel benieuwd hoe we het beide bereikt hebben.
Post Reply