Nooit verkopen!

Ite, je bedoelt stationair? Die staat op 2.87%CO. Op 3000tr/min heeft ie 0.89%CO.323baur wrote:Ik zou het co wel iets hoger zetten. Hij mag best 1,5-2 hebben.
(Nl apk is geloof ik max 3,5% voor dergelijk oud spul).
ThanksBertjeConti wrote:mooie uitleg Raymond, zoals altijd weer erg leerzaam.
Dit staat i.d.d. in alle documentatie van Bosch, dus eens. Zelf heb ik de E28S op een AFR van circa 13 staan. Daarbij staat mijn CO (stationair) op circa 2,8%. Mijn bougiebeeld zag er na 15k km alsvolgt uit.BertjeConti wrote:Remy, een AFR van 14.7 (benzine) oftewel lambda=1 onder deellast is perfect, maar op vollast wil je echt wel een wat rijker mengsel hebben.
een AFR van 12.5 tot 13 is een prima uitgangspunt voor vollast.
Lambda is een verhoudingsgetal van de 'operating AFR' t.o.v. de stoichiometrische AFR (14,7). Daar waar AFR een absoluut getal is, is de Lambda de daaraan gerelateerde verhouding. Ofwel: Lambda = AFRoperating / AFRstoichiometric => Lambda = AFR/14,7.BertjeConti wrote:Peter werkt met Lambda in plaats van AFR, dus even opzoeken welke Lambda bij een AFR van 12.5 op benzine hoort, en daar naar toe werken.
Thx voor de tip. Ik doe dat morgen.BertjeConti wrote:ik zou van beide sensoren eerst de weerstand eens meten koud en op 90 graden, voordat ik iets zou gaan wisselen.
bij een defecte temp sensor zou je juist een te rijk mengsel verwachten bij warme motor. De systemen werden ook vroeger al "fail safe" ontworpen, daarmee bedoel ik dat er bij een defect altijd naar een veilige instelling gegaan zal worden.