12 september: de verborgen maatregelen en met name de MRB

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
raymondw
E21 Pro

Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR

Post by raymondw »

Peter V. wrote:Het is wel duidelijk dat de verkoopprijzen onder druk komen.
Mijn buurman is een Mercedes gek (jammer voor hem) en heeft vandaag een 190 gekocht op LPG. Auto is best in nette staat en technisch allemaal in orde. Opties roestvrij en een jaartje APK en de beste man heeft er 1650 euro voor betaald.

De verkoper kreeg de auto niet verkocht i.v.m. de regelgeving die mogelijk veranderd en was inmiddels met zijn prijs gehalveerd.
Klopt; een van de buren in het bedrijfsverzamelgebouw waar ik zit heeft ook drie Benzen staan (W123C, W126 en een oudere W124). Geen schoonheden, maar wel prima geschikt voor WB-vrij rijden. In de laatste twee maand ketsten diverse deals af op de veranderende wetgeving. Ik heb vanmorgen gehoord dat die auto's nu weer terug naar de heimat gaan+ ik denk zelf als donorauto's hoewel die W123C daar net te goed voor is.

Maar in het geval van jouw buurman. 1650 Euro voor een oude 190E in basis-uitvoering is nog stevig aan de prijs; daarvoor koop je ze en-masse bij onze oosterburen, wel zonder LPG, maar dat heeft geen meerwaarde, dus die 3300 Euro is m.i gewoon van de ratten besnuffeld. Voor amper 2k meer wil ik best afstand doen van mijn >10jaar jongere W203 C180 met een volledige dealer-onderhoud-geschiedenis; die overigens al meer dan een jaar te koop staat. Daartussenin zit dan nog de W202, ook echt goede auto´s en als je dan toch WB moet betalen, waarom dan niet jonger rijden. Tussen 2k en 4k Euro is daarin de wereld te koop.

Carpe Diem, Raymond
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Een (bewerkt) stukje van mijn insteek in een discussie die ik met Raymond en Arjan van E28forum.nl gevoerd heb:
De situatie waar we op dit moment mee te maken hebben als het gaat om (oa) de aanpak van oldtimers:

- een regering of overheid in het algemeen die bang is om structurele ingrepen te doen in de eigen huishouding, vandaar dat allerhande drogredenen worden aangedragen om de behoefte aan middelen te verhullen, zonder dat ook maar op enige wijze maatregelen worden getroffen om het eigen kasboekje op orde te krijgen

- een gebrek aan visie dat leidt tot de door Arjan ook al aangehaalde wispelturigheid. Mensen kunnen nergens meer van op aan want een regeling kan volgende maand alweer achterhaald zijn. Iets wat onze economie bij voortduring ernstige schade toebrengt en elke vorm van economische activiteit frustreert

- de overheid creëert zelf steeds de mogelijkheden voor misbruik en door bijvoorbeeld de bijtelling tegen de waarde in het economisch verkeer in het leven te roepen voor auto's ouder dan 15 jaar stimuleert de overheid juist het inzetten van oudere auto's voor zakelijk gebruik (om maar een voorbeeld te noemen)

Over het algemeen is de NL overheid bijzonder goed in staat om regelingen te bedenken die leiden tot onnodig veel complexiteit, hetgeen leidt tot:
- mazen in de regelgeving
- overtrokken kosten en kostenoverschrijdingen voor handhaving
- onduidelijkheid bij de betrokkenen

Ik zou allereerst een discussie willen hebben wat beoogd wordt. Dat lijkt mij het behoud van automobiel erfgoed, de mogelijkheid tot beperkt gebruik van oudere auto's en de voorkoming van misbruik.

Daarbinnen zou de in de EU veel voorkomende grens van 30 jaar een logische keuze zijn. Beperking van gebruik is een tweede issue. Op basis van km standen schreeuwt alleen maar om misbruik. Ik heb geen idee van de kostentechnische implicaties maar bijvoorbeeld een elektronische aanmelding op de gebruiksdag (mbv DigID inloggen en je auto aanmelden voor gebruik die dag) zou een optie zijn. Max bijv 30 dagen gebruik en als er vaker gebruik gemaakt wordt dan betaalt men het gangbare tarief voor niet-oldtimers. Dat te combineren met een significante boete voor niet aanmelden.

Een dergelijke constructie maakt het voor een ieder, ook als men een 240D heeft uit 1975, het behoud mogelijk. Ik vind echter dan wel dat Den Haag zich ook moet conformeren aan enige stabiliteit en een regeling moet vaststellen, bijvoorbeeld samen met KNAC en FEHAC, die doordacht is, draagvlak heeft en die men voor langere tijd zal handhaven.
De FEHAC is inmiddels met een Oldtimer enquete gekomen die mijn inziens deze benadering onderschrijft en waarin men realistische opties kan beoordelen. Ik wil iedereen dan ook oproepen om even tien minuutjes te nemen om deze enquete ook in te vullen en een bijdrage te leveren aan het verkrijgen van een beeld van een passende oplossing.

De enquete vind je hier: http://www.fehac.eu Doen hoor!!!!
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Gedaan.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Michiel E32
E21 Fanatic

Post by Michiel E32 »

ook deelgenomen.
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Hoi Jeroen,

Dank je voor het delen van de reacties.

Arjan steekt er wat harder in dank ik dat doe; hij vindt de huidige regeling van Vliet afdoende en 'verwijt' o.a de KNAC en de FEHAC enkel de belangen van de gevestigde orde te behartigen en gezien de mate van organisatie bij de oudere doelgroep (en daarmee ook de leeftijd van de auto's) deel ik die angst. Daarom ben ik ook erg blij met de enquête van de FEHAC; deze laat zien dat zij ook buiten de gevestigde belangen kijken.

Daarom is het inderdaad zo belangrijk dat wij allen daaraan deelnemen. We hebben nu de kans om ons te laten zien en onze mening te laten horen en gezien de beperkte mate van organisatie in de liefhebbers en eigenaren van auto's die zeker in de gevarenzone zijn mogen wij deze kans niet laten schieten.

Parallel daaraan vindt ik dat er een kans licht om samenwerking te zoeken; ik zie dat met name vanuit SM wel mogelijk moet zijn. Dit is een behoorlijk goed georganiseerd evenement dat de FEHAC ook wel moet aanspreken. Is het mogelijk om hun uit te nodigen om hun standpunten en doelen uiteen te zetten; tegelijkertijd kunnen zij dan zien dat er wel degelijk een behoorlijk grote achterban te vinden is in de youngtimer wereld. Ze moeten die doelgroep alleen nog aanboren.

Mvrgr,

Raymond
Carpe Diem, Raymond
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Gisterenavond ingevuld.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp

Post by Thegs »

En ingevuld...
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
BMWvision
E21 Pro

Post by BMWvision »

Done!
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
jarnotim
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94

Post by jarnotim »

Ook even ingevuld
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989

Groeten Jarno Timmerman
barrel
E21 starter

Post by barrel »

ook gedaan
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

En gedaan!

Er werd trouwens een vraag gesteld over de F.I.V.A. ? Zijn er veel mensen die een identificatiekaart hebben van deze club? Ik heb er eentje van de 320/6 vanuit Italië.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz

Post by pattam2009 »

+1
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Peter V. wrote:Er werd trouwens een vraag gesteld over de F.I.V.A. ? Zijn er veel mensen die een identificatiekaart hebben van deze club? Ik heb er eentje van de 320/6 vanuit Italië.
Ik denk 't niet, ik heb 'm niet iig. Alleen nuttig als je mee wilt doen aan erkende historische rally's of concours d'élégance. Bepaalde clubjes vinden het heel belangrijk maar zoals wij onze auto's inzetten heeft het nul toegevoegde waarde, ook niet voor de waarde van de auto.
Regards/groeten, Jeroen
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Ook ingevuld.
So many cars, so little time
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Ook hier (he, heb ik tijd over ?)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply