toerenteller probleem

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: toerenteller probleem

Post by uwbuurman »

welkom dan maar!

It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
jonkheer vierkant
E21 starter

Post by jonkheer vierkant »

en ik schop hem nogmaals omhoog.
Het zal aan mijn (donker)blonde haar liggen, maar die massastekker met zwarte draadje,...
.. daar zit toch een bruine plastic kap overheen (zoals ook zichtbaar op de foto's van James).

Moet die eraf of hoe werkt dat? Want ik krijg die kap er zo niet af
Verder zit er op mijn oorspronkelijk gemonteerde type 1 tellerbak zonder toerenteller, nog een extra draadje waarvan ik nu niet zie waar ik het zou moeten aansluiten. op de tellerbak zat hij helemaal linksboven op een plastic verbindingingsstukje geschoven?
hop! --> http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=16622&p=169020#p169020
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Hier maar even verder borduren op toerenteller issues aub.

James, is het nu nog steeds zo dat je klok het alleen doet als je op het knopje drukt? Dan mis je volgens mij nog een geschakelde + of - vanaf het contact... klok weet dus niet dat het contact aan is en gaat dus ook niet branden. Heb je wat aangesloten op de tweepolige stekker onder, en zo ja wat en waarop? Kan vanavond wel even kijken op het schema wat er precies op moet.
Regards/groeten, Jeroen
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

ik ben er al een tijdje niet meer mee bezig geweest maar idd.. het werkt nog steeds niet. Indertijd heb ik allerlei dingen getest maar steeds zonder succes. Als je drukt op het knopje krijg je cijfers maar er kan bv ook staan 36u90 min ofzo.. heel raar. Ik heb wel enkel de toerenteller verstoken in mijn bak van mijn km teller en wss ligt daar de fout. ik denk dat de achterkant van de volledige bak een andere printplaat heeft dan een met een toerenteller.. kan je nog volgen? :bag
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Neuh de TT staat op zichzelf. Dat stukje printplaat is niets anders dan de aanvoer naar de lampjes en tank/temp meter dus dat maakt niets uit. Ik gok dus dat je of die twee draadjes niet goed hebt, of dat de klok niet helemaal fris meer is.
Regards/groeten, Jeroen
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

zullen dan de kabeltjes zijn want ik heb 2 tt's gestest die ik heb liggen. Kan wel nog het knopje zelf zijn die de storing veroozaakt. Van zodra wat beter weer om buiten bezig te zijn hou ik mij er nog eens mee bezig en als ik het ding aan de praat krijg zal ik het hier direct posten.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Er zit een tweepolige stekker achterop de klok en die aansluitingen zijn gemerkt met 58 en 30.

Het Haynes schema vond ik vrij nutteloos en het schema uit het werkplaatshandboek is van voor de facelift, lekker. Met de Vraagbaak kom ik al iets verder en lijkt het hierop: klok haalt massa en geschakelde plus van de aansluitingen van de toerenteller. Op 30 komt dan de permanente + om de klok door te laten werken als het contact uit staat, 58 is de verlichtingsspanning (instrumentenverlichting) om de klok automatisch iets te laten dimmen als je het licht aan zet. Zonder die 58 moet het dan volgens mij ook werken.

Komt dat een beetje overeen met jouw aansluitingen James? Wel vreemd: als de klok het alleen doet als je het knopje indrukt heeft 'ie dus wel z'n permanente plus (op die pin 30) maar krijgt 'ie z'n geschakelde plus niet door vanuit de toerenteller zou je denken. Hij weet op die manier dus niet dat het contact aan staat.

Ik heb even een toerenteller losgehaald en er liggen inderdaad verbindingen tussen de prints van toerenteller en klok dus zoiets moet het wel zijn. De contacten van de 3-polige stekker van de toerenteller zelf zijn gemarkeerd + - en 1 in het midden voor de bobine, dat is niet zo ingewikkeld zou je zeggen.

Dus als jij het zo aangesloten hebt moet het werken, of je hebt de botte pech dat bij beiden iets mis is. Dat zou wel weer een vreemd toeval zijn.
Regards/groeten, Jeroen
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

Dus als jij het zo aangesloten hebt moet het werken, of je hebt de botte pech dat bij beiden iets mis is. Dat zou wel weer een vreemd toeval zijn.
was inderdaad zo aangesloten. 't zal wel weer lukken dat ze beiden defect zijn.. of er moet toch iets mis zijn met het knopje zelf en dat die dan voor een storing zorgt. Dit kan ik niet testen omdat ik er maar eentje heb. Ik haal volgend weekend de boel nog eens los. Dit weekend zal eerst feesten worden met de communie/vormsel van de dochter :popcorn

Bedankt voor alle moeite Jeroen!
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

vandaag nog zo'n 3u bezig geweest met klooien aan het klokje van de toerenteller.. zonder succes. Draadjes netjes aangesloten waar zou moeten (en uiteraard getest).. op de driepolige stekker dus geschakelde +, de min en de middelste stekker de toerenteller (van de bobine). Op pin 30 dan een permanente +. tevergeefs. Nog de km-kabel terug plaatsen (das ook zo'n leuke :wtf ) en de boel zit weer in elkaar. Ik laat het wat rusten tot ik een andere toerenteller heb (+ bedieningsknopje) en bouw dan de boel nog eens volledig uit. Als iemand het wel in gang moest krijgen hoor ik graag of mijn aansluitingen juist waren. Enige wat ik nog kan verzinnen is storing in het bedieningsknopje.
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Jeroen wrote:Er zit een tweepolige stekker achterop de klok en die aansluitingen zijn gemerkt met 58 en 30.

Het Haynes schema vond ik vrij nutteloos en het schema uit het werkplaatshandboek is van voor de facelift, lekker. Met de Vraagbaak kom ik al iets verder en lijkt het hierop: klok haalt massa en geschakelde plus van de aansluitingen van de toerenteller. Op 30 komt dan de permanente + om de klok door te laten werken als het contact uit staat, 58 is de verlichtingsspanning (instrumentenverlichting) om de klok automatisch iets te laten dimmen als je het licht aan zet. Zonder die 58 moet het dan volgens mij ook werken.

Komt dat een beetje overeen met jouw aansluitingen James? Wel vreemd: als de klok het alleen doet als je het knopje indrukt heeft 'ie dus wel z'n permanente plus (op die pin 30) maar krijgt 'ie z'n geschakelde plus niet door vanuit de toerenteller zou je denken. Hij weet op die manier dus niet dat het contact aan staat.

Ik heb even een toerenteller losgehaald en er liggen inderdaad verbindingen tussen de prints van toerenteller en klok dus zoiets moet het wel zijn. De contacten van de 3-polige stekker van de toerenteller zelf zijn gemarkeerd + - en 1 in het midden voor de bobine, dat is niet zo ingewikkeld zou je zeggen.

Vandaag heb ik de smurfblauwe 318 op deze wijze voorzien van een tt. Perfecte how to! Het werkt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply