Page 2 of 6

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Posted: Tue Oct 12, 2010 1:00 pm
by Jeroen
Ik ben benieuwd wat er vanavond gaat gebeuren dan! :P

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Posted: Tue Oct 12, 2010 1:26 pm
by r@n-d
e-einundzwanzig wrote:ik weet denk ik al wat van motor je bedoelt. stond deze voor 400 euro's op mp?
ja idd... alleen die prijs klopt niet helemaal... ik heb gebeld en als je het totale pakket wil met ook de ontsteking en nog wat meer
dan kom je toch wel hoger uit...
maarjah daar ga ik naar kijke dan...

past die vijfbak trouwens op de aandrijfas van een vierbak??

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Posted: Tue Oct 12, 2010 1:33 pm
by e-einundzwanzig
r@n-d wrote:
e-einundzwanzig wrote:ik weet denk ik al wat van motor je bedoelt. stond deze voor 400 euro's op mp?
ja idd... alleen die prijs klopt niet helemaal... ik heb gebeld en als je het totale pakket wil met ook de ontsteking en nog wat meer
dan kom je toch wel hoger uit...
maarjah daar ga ik naar kijke dan...

past die vijfbak trouwens op de aandrijfas van een vierbak??
nice, lijkt me fantastische mooi zo'n blok, is het een 2 liter? over zoiets dergelijks hadden we het volgens mij over op de sharknose meeting! FAP

een 4-bak as past niet op een vijf-bak, je zult hem dan in moeten korten.. of een 5 bak as moeten gaan zoeken.

Martin

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Posted: Tue Oct 12, 2010 1:48 pm
by r@n-d
ik dacht idd dat het een 2.0 is...
met afgedraaid vliegwiel en hij praat over een 323i versnellingsbak (dus ik dacht een vijfbak dan)
maar daar weet ik vanavond meer over...
de advertentie is heel sumier...

en ik wil het blok wat er nu in licht het liefst zo houden... dus kies ik voor een volledige ombouw...
mocht het tegen vallen of wat dan ook dan kan ik nog altijd terugswitchen

(hoe kun je een as inkorten dan?)

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Posted: Tue Oct 12, 2010 2:40 pm
by Peter V.
r@n-d wrote:Graphit metallic 320/6
- voor verlaging (@ peterV: is nu standaard, kon je hem met 315 veren mooier krijgen??)

Of dit bedoeld was voor mij weet ik niet maar volgens mij kwam dit verhaal naar buiten omdat WM zijn 323i baur iets hoger wilde. Er was iemand die aan de voorzijde 315 veren met Bilsteins had gemonteerd. Dit kwam iets hoger uit dan met H&R.

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Posted: Tue Oct 12, 2010 2:44 pm
by 323baur
Precies, ik heb gezien bij Alex en ik moet zeggen: precies goed.
Hoe het rijdt kan ik niks over zeggen.

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Posted: Tue Oct 12, 2010 2:57 pm
by r@n-d
aah dus voor een verlagingssetje voor de voorzijde zou ik bij WM kunne zijn eventueel?

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Posted: Tue Oct 12, 2010 5:05 pm
by Peter V.
r@n-d wrote:aah dus voor een verlagingssetje voor de voorzijde zou ik bij WM kunne zijn eventueel?
Dat zeg ik niet. Ik had gehoord dat WM zijn baur te laag vindt maar ik dacht dat dit alleen voor de voorzijde was. Een verlagingset is niet zo duur hoor. H&R veren kun je bijvoorbeeld al voor een 100 euro vinden op E-bay o.a.

Ik weet dat er trouwens in Tilburg een bedrijf zit die cardanassen kan inkorten en opnieuw balanceren (Even googlen en dat moet dat te vinden zijn). Jouw aanname dat een 323i versnellingsbak altijd een vijfbak is klopt niet. Jeroen zijn Baur was bijvoorbeeld een vierbak.

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Posted: Tue Oct 12, 2010 5:52 pm
by r@n-d
Aaah oke... verkeerd beredeneerd dus... maar ik rijdt er nu naartoe... dus vanavond weten jullie meer...
incl. pic's (mocht het tot een koop komen)

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Posted: Tue Oct 12, 2010 6:11 pm
by Wondermike
Verlagen kan je trouwens tot ongeveer 4cm doen met behoud van de originele dempers.
Zou ik nooit doen trouwens want de billies zijn "Da Bomb"

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Posted: Tue Oct 12, 2010 10:45 pm
by gerrit323
uwbuurman wrote:heb jij achter 16"en voor 15"Gerrit?
Neen deze maten zijn voor de e30 hartges .. 16" voor/achter :wink:

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Posted: Wed Oct 13, 2010 12:24 am
by r@n-d
Zo en nu heb ik ook een M20B25 in mijn collectie...
En dan nog wel eentje met een afgedraaid vliegwiel, en 3x dubbele solex carburateurs, splinternieuwe MSD ontsteking...
Blok ziet er op het eerste oog goed uit... liep goed in de auto (zei de eigenaar)

Wel ga ik denk ik het blok volledig nachecke alvorens ik hem omgooi... Een kleine revisie ala pakkingen keringen en kleppen etc...

Verder zat het uilaatspruitstuk erbij (vrijwel nieuw)... en ook de eerste helft van de uitlaat (splinternieuw)...
er zat een vierbak versnellingsbak bij (idd peterV haha... foutje :P )... verder nog een goed uitziende dynamo, startmotor en nieuwe brandstofpomp (nodig voor de solexen)... er zit een grote luchtfilter op... die alle 3 de carbs omvat... deze ik liever zou vervangen door kelken...

Wat ga ik nu doen...
1. Een goede werkbok maken waarom ik het blok goed klaar kan maken...
2. solexen in zijn geheel verwijderen (niet uit elkaar schroeven alleen demonteren van blok)
3. blok uit elkaar halen... en nakijken wat vervangen dient te worden... zowieso de distributieriem, pakkingen, olie, koelvloeistof etc. en eventueel (wanneer nodig) de keringen, kleppen, zuigerveren (of miss wel zuigers) en lagers...
4. blok weer in elkaar dan natuurlijk...
5. waterpomp/koelsysteem etc etc nakijken/vervangen
6. versnellingsbak nakijken op lagers en keringen
7. dynamo checken
8. startmotor checken
9. msd ontsteking plaatsen in motorruimte (verdelerkap zit op nokkenas) weet trouwens de plek hier al voor... heb net even zitten friemelen... zo hoef ik mijn ruitensproeierreservoir niet te verplaatsen.
10. solexen schoonmaken (zonder uiteen halen)
11. kelken kopen met filtersokjes (vind ik mooier dan zo'n grote unit)
12. het inlaatspruitstuk kan wel een nieuw aluminium kleurtje gebruiken
13. kleppendeksel opnieuw zwart maken

dit alles kan ik natuurlijk doen zonder aan de auto te komen... gewoon lekker in de garage... met kacheltje etc.
hieronder nog wat puntjes in de planning....

14. uitbouwen motor...
15. inbouwen m20b25
16. alles aansluiten uiteraard...
17. afstellen carbs (laten doen)
18. banden oprijden :wink:

ojah fotos volgen morgen... t was nu wat laat geworden...

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Posted: Wed Oct 13, 2010 8:31 am
by uwbuurman
gerrit323 wrote:
uwbuurman wrote:heb jij achter 16"en voor 15"Gerrit?
Neen deze maten zijn voor de e30 hartges .. 16" voor/achter :wink:
Ja dat had ik in de gaten, maar omdat die banden die Jeroen aangaf 15 "waren en jij aangaf dat die voorp lagen en achterop 16" snapte ik m even niet...

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Posted: Wed Oct 13, 2010 10:54 am
by Jeroen
Okee dan, Randy heeft wat te doen deze winter haha, gefeliciteerd! En kom maar op met die foto's! :lol:

Dacht overigens dat het een 2 liter was, maar dat bleek dus een 2.5 te zijn?

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Posted: Wed Oct 13, 2010 12:49 pm
by Danny043
En er komt weer een mooi topic bij om te volgen deze winter :wink:
Ik wil zoveel aan m'n auto's doen, maar het zit met tijd en geld niet mee momenteel. Ik denk dat ik de 318i op rij, en er verder niks aan doe. De 320i wil ik samen met een vriend aan gaan pakken, en later professioneel over laten spuiten. Misschien van de zomer in oost Europa. Mechanisch zijn ze allebei prima in orde, maar er valt altijd wat te verbeteren.