Page 2 of 2

Re: benzinelekkage vlotterbak

Posted: Fri Oct 05, 2012 8:02 pm
by Peter V.
Het is maar helemaal wat je wilt bereiken. Als je alleen dat membraan wilt vervangen dan kan dat natuurlijk maar de kans is gewoon groot dat de rest ook een revisiebeurtje kan gebruiken. In zo'n complete set zitten ook wat sproeiers/afstelschroeven en de vlotternaald bij welke meestal ook de beste tijd hebben gehad.

Het is absoluut geen moeilijk iets om de totale carburateur te reviseren en anders bij twijfel veel foto's maken. Wat je vooral wilt vastleggen/meten is de afstelling van het stangenstelsel voor de acc.pomp want deze staat op een bepaalde hoeveelheid bij die slag van de pomp ingesteld. Zorg dat de pakkingvlakken goed schoon zijn en ga niet te wild de oudere pakkingresten verwijderen want het metaal is heel zacht en je heb zo een niet vlakke ondergrond gemaakt en dus een vacuumlek door niet afsluitende pakkingen.

Deze carburateur heb ik trouwens pas geleden ook aal eens gedaan maar dan voor een BMW E12. De set van E-bay is trouwens voor meerdere types. Het betekent dus dat je goed moet kijken bij je carb wat je nodig heb want je zal onderdelen over houden.

Re: benzinelekkage vlotterbak

Posted: Mon Nov 05, 2012 8:12 pm
by rorykoaal
Hoi Peter,

Wil even melden dat de revisie succesvol is geweest. Hij loopt nu een stuk beter, op zowel benzine als gas. Nu is het wel zo dat de gasklep minder goed sluit door deze revisie. Stationair loopt ie dan op 1500 toeren. Het afstellen van de gashendel (dat halve maantje bij de Solex) is lastig. Nu dus met zo'n irritante veer die weerstand moet geven om te sluiten bij loslaten gaspedaal. Ik mis dus het hele riedeltje wat aan dat maantje hoort te zitten, zie foto van een goede:
Image

Heeft iemand nog die restonderdelen nog liggen toevallig?

Re: benzinelekkage vlotterbak

Posted: Tue Nov 06, 2012 2:22 pm
by rorykoaal
Bij deze nog wat foto's hoe het er nu dus bij mij uitziet:

Image

Image

Image

Image

Dus mocht er iemand nog een oud ding hebben liggen waarmee ik mijn carburateur weer normaal kan laten functioneren, dan hoor ik dat graag! :-)

Re: benzinelekkage vlotterbak

Posted: Tue Nov 06, 2012 6:27 pm
by Peter V.
Wat jij op de eerste foto laat zien is de handchoke. Je moet dan de binnen kabel en buitenkabel apart vastzetten zodat je de chokeklep kan bedienen.
De stang die onder de carb doorloopt is de bediening van de acceleratiepomp.
De lange veer die hieraan vastzit is niet de bedoeling want met de bedieningsstang van de acceleratiepomp kun je uiteraard niet de gasklep in zijn rustpositie brengen.
Je zal een veer over die hevel moeten zien te krijgen zodat je echt bij de gaskabel de veerwerking geeft.

Re: benzinelekkage vlotterbak

Posted: Tue Nov 06, 2012 10:17 pm
by rorykoaal
Dank voor je reactie.

Wat jij zegt hebben we dus geprobeerd. Maar daar is vooralsnog niks MacGyver-achtigs op te bedenken, ook niet met die veer. Door de vorige eigenaar is er blijkbaar redelijk wat mee 'gekloot' waardoor het zaakje er bij ligt zoals het er ligt. Gaskabel is ook ingekort wat eigenlijk helemaal niet mag. Die gaskabel is toen blijkbaar ingekort en vastgezet om zo 'de juiste afstelling' te creeeren.

In het verleden dus geen problemen, maar nu die carb gereviseerd is krijgen we de gasklep niet meer in goede ruststand. Door een veer strak te zetten bij die accelaratiepomp, dwingen we de klep dicht nu. Maar goed, deze is ook weer te strak, waardoor die 400 toeren of minder maakt, en vaak uitvalt voor verkeerslichten.

Een definitieve oplossing lijkt mij dus het gehele ontbrekende stuk er op te plaatsen. 1: Is dit een reele optie? en 2: waar vind ik dit deel van de carburateur. Lijkt me zonde er een hele nieuwe/andere op te plaatsen, aangezien we er al 4 a 5 uur mee bezig zijn geweest en hij verder prima werkt.

Re: benzinelekkage vlotterbak

Posted: Tue Nov 06, 2012 11:14 pm
by Peter V.
Je zal dus een carburateur van een BMW 02 of een E12 (518) moeten hebben. Je kan eens proberen via Loentje of hij in combinatie met de 02-club iets heeft liggen. Mich hier op het forum heeft ook veel connecties in de BMW 02 wereld.
Is er geen veer achter de hevel te krijgen die over de as heen loopt en dan kan borgen op de carb zelf en de hevel. Eigenlijk dus zoals het enigszins behoort?
Ik kan eens kijken of ik nog zo'n veer heb liggen, zou dan wel van een andere carburateur zijn maar wellicht pas te maken.

Re: benzinelekkage vlotterbak

Posted: Mon Nov 12, 2012 9:24 am
by rorykoaal
Hi,

Mocht er nog zo'n veer ergens ronddwalen dan zou dat top zijn. Heb hem nu stationair iets beter kunnen afstellen door de gaskabel tikkeltje strakker te zetten zodat ik 6 a 8 honderd toeren stationair draait.