Page 2 of 3
Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
Posted: Sun Dec 23, 2012 12:21 am
by Peter V.
itrvw wrote:Nogmaals: geef de brandstofpomp eens rechtstreeks 12V...
dat heb ik in het begin al gedaan, dan werkt de pomp perfect
nog even verder zoeken..
Kun je dan wel gewoon de motor brandstof geven of moet je dan ook de luchtweger helemaal met de hand bedienen?
Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
Posted: Sun Dec 23, 2012 2:23 pm
by itrvw
ik heb nog niet het relaiscontact van de benzinepomp overbrugd (rechtstreeks 12v) en tegelijk de motor gestart
dat kan ik nog wel eens proberen
als ik de pomp rechtsreeks 12v geef en de luchtweger met de hand omhoog trek, dan sproeien de injectoren wel benzine
als ik meet op de toevoercontacten 15 en 31 van de pomprelaisvoet krijg ik 12volt bij sleutelcontact in 1ste stand en ongeveer 10volt als ik verderdraai om te starten
als ik de 7polige stekker van de ontstekingsdoos losleg krijg ik maar 9volt
is dit allemaal normaal?
misschien kan iemand het even nameten op zijn wagen?

Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
Posted: Sun Dec 23, 2012 3:15 pm
by Peter V.
Om nu het gehele plaatje compleet te krijgen.
We praten dus over de basis 323i inclusief complete bedrading maar dan met een M20b25 motor en daarop gewoon de standaard 323i k-jet en geen motronic? Je heb dus ook de M20b23 motorkabelboom gebruikt?
Als ik het dus begrijp zou alles gelijk moeten zijn aan een normale 323i?
Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
Posted: Sun Dec 23, 2012 5:30 pm
by itrvw
yep, zelfde opstelling als originele 323i, enkel grotere cilinderinhoud
nieuwe koppakking, nieuwe zuigerringen, distibutierriem, wel andere nokkenas ( nu met schrick 272°), kleppen afgesteld, nieuwe benzinepomprelais, dioderelais
heb juist eens motor proberen te starten met benzinepomp rechtstreeks op 12v
nog steeds geen spuitende injectoren..
ofwel benzinepomp die niet genoeg druk kan leveren, ofwel vacuum probleem,waardoor de luchtweger niet omhoog komt, denk ik
zal ook eens binnenkort de compressie meten..wie weet zie ik daar iets
Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
Posted: Sun Dec 23, 2012 6:55 pm
by Peter V.
Je zal even terug naar de basis moeten.
* Als de luchtweger soepel beweegt en netjes in het midden ligt dan wordt deze heus wel bewogen door de aangezogen lucht (de gasklep is natuurlijk ook gewoon te bewegen anders heb je nog geen luchtflow)
* Desnoods even een manometer in de brandstoftoevoer om de druk te meten.
* Al zou de warmdraairegelaar helemaal verkeerd functioneren dan nog moet de motor een teken van leven geven.
* Controle of er daadwerkelijk een vonk is en op het juiste tijdstip.
De ontsteking is gewoon als zijnde de oude 323i of de opstelling van de M20b25?
Je geeft aan dat er een knal is in de inlaat wat voor mij een te vroege ontsteking geeft. Je had de koudstartinjecteur ook al gecontroleerd en als deze flink inspuit dan zou de motor daar ook al een teken van leven op moeten geven.
Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
Posted: Mon Jan 21, 2013 2:11 pm
by itrvw
ok, ik heb even de systeemdruk en regeldruk gemeten
en ik zag dat de regeldruk veel te hoog was, warmdraairegelaar uiteengehaald: filtertje aan toevoer was verstopt
nu sproeien mijn injectoren mooi als ik de luchtmeter ophef (injectoren ook vernieuwd intussen)
benzinevolume geregeld bij zodat ze alle 6 evenveel benzine geven
daarna nog eens bekeken als ze sproeien tijdens het starten, ok!
dus ik denk, nu komt het goed..
alles terug gestoken zoals het hoort
ik probeer te starten.. hij slaat niet aan
minstens 6 keer geprobeerd, met telkens een paar minuten ertussen.. niets
de volgende dag nog eens..
BANG!!, backfire
een knal als een schot van een pistool!
ik denk langs de uitlaat
heb erna niet meer durven starten..
de ontstekingverdeler staat statisch nochtans op zijn inkeping
het ontstekingspunt is toch gelijk voor alle m20 motoren?
misschien te weinig of teveel benzine?
of heeft de transistorsturing of de hs spoel er iets mee te maken
( weerstand van de spoel al eens gemeten en die was goed)
heeft er iemand ervaring met backfire problemen?
ik weet het zo stilaan niet meer

Re: e21 323i start niet en knalt
Posted: Mon Jan 21, 2013 2:23 pm
by Thegs
Ik zeg ontsteking. Tandwiel van de onsteking in het distriebutiegedeelte op tijd staan? En dan de verdeler zelf ook. Heb bij een 635 hier in de buurt al eens gehad dat hij 180 graden verkeerd stond. Moeizaam starten, beetje aanslaan en beroerd lopen en backfires waar je bang van wordt.
Re: e21 323i start niet en knalt
Posted: Mon Jan 21, 2013 3:02 pm
by Jeroen
Eens! Onstekingsvolgorde controleren maar 180 graden om is wel zeer waarschijnlijk. Heeft mij in een ver verleden ook al eens twee einddempers gekost en die klap voel ik nu nog in m'n oren

Re: e21 323i start niet en knalt
Posted: Mon Jan 21, 2013 10:25 pm
by itrvw
hola, dat begrijp ik even niet
wat bedoel je juist met 180° gedraaid?
als de krukas, tandwiel nokkenas en de stroomverdeler op hun b.d.p. merkteken staan
waar kan het dan nog mislopen? dat wil ik graag eens nakijken..
mvg
Re: e21 323i start niet en knalt
Posted: Mon Jan 21, 2013 11:29 pm
by Peter V.
Het kan zijn dat je de krukas en nokkenas op hun merkteken heb staan maar dat je niet de eerste cylinder op ontsteking heb staan maar op het einde van de uitlaatslag. Als op dat moment de ontsteking op zijn merkteken staat dan zal deze een vonk sturen en krijg je normaal gesproken de arbeidsslag. Mocht je bij het einde van de uitlaatslag zitten en je krijgt een vonk dan kun je dus een knal krijgen in je inlaat/uitlaat omdat je kleppen open gaan om verse lucht in te laten.
Re: e21 323i start niet en knalt
Posted: Tue Jan 22, 2013 7:40 am
by Thegs
Controleer in je distributiegedeelte of je nokkenas, je krukas en je onstekingspully op merkteken staan als je eerste cilinder op B.D.P. staat. Haal daarna je verdelerkap open en kijken of deze dan ook op merkteken staat.
Mocht dit geen soelaas brengen, check dan zoals Jeroen zegt of je kabels er juist opzitten en of je de onstekingsvolgorde ok hebt.
Het probleem klinkt me wel bekend in de oren, ik heb namelijk bij het vervangen van de distributieriem de onstekingspully niet op tijd gezet en krijg me auto ook niet meer aan de praat. Na dit gecontroleerd te hebben alles weer ok.

Re: e21 323i start niet en knalt
Posted: Tue Jan 22, 2013 8:08 am
by Jeroen
Yep, diverse mogelijkheden, tandje verkeerd, onstekingspoelie verkeerd is nog het meest voorkomend (na distriwissel altijd minimaal twee hele slagen rond met de krukas dan zul je zien dat na de eerste slag van de krukas de onsteking verkeerd staat, na een tweede volledige omwenteling staat deze weer goed), verdelerkap verkeerdom erop levert ook 180 graden verkeerd om natuurlijk, of onstekingsvolgorde verkeerd.
Re: e21 323i start niet en knalt
Posted: Tue Jan 22, 2013 11:45 am
by itrvw
ok, het kleppendeksel eraf, krukas gedraaid en gekeken hoe de nokken stonden, de stroomverdeler staat er inderdaad verkeerd op
die heb ik nu goed gezet (hoop ik)
de motor gestart, maar slaat nog niet aan
de uitlaatcollecteur had wel niet meer koud
dus er gebeurt wel wat
bougie bekenen: die was wel nat van benzine
misschien teveel benzine?
of zou de ontsteking nog niet juist staan?
Re: e21 323i start niet en knalt
Posted: Wed Jan 23, 2013 3:09 pm
by Arnold D
Hij krijgt wel vonk ? Ik heb het nog niet ergens gelezen
Zijn de bougiekabels wel op de juiste manier op de verdeler geplaatst.
Benzine is nu goed, timing staat goed, dan lijkt mij dat het probleem (als hij vonk geeft) tussen de verdeler en de bougies moet zitten.
Ik zou eerst de cilinders ontdoen van alle benzine, dit omdat je bougie zo nat is. Bougies eruit, benzinepomp buiten werking stellen en dan even starten om de benzine eruit te persen.
Re: e21 323i start niet en knalt
Posted: Fri Jan 25, 2013 11:19 pm
by itrvw
ik heb eens gekeken met de stroboscooplamp waar de bougie vonkt tijdens het starten
hij vonkt een heel eind na het b.d.p.
de verdeler staat nu nochtans op z'n inkeping..
normaal moet ie toch iets voor het b.d.p. vonken?