e21 323i start niet en knalt
e21 323i start niet en knalt
Hallo,
Ik heb de motor van mijn bmw e21( het is een m20b25 blok) gereviseerd
de nieuwe bougies werken (ontsteking ok)
de motor heeft cis (k-jet) injectie
pakkingen op de motor, inlaat-en uitlaatkleppen zijn nieuw, alsook een nieuwe luchtfilter
de distributie van brandstof werkt prima wanneer ik de lucht sensor handmatig bedien (injectoren spuiten benzine)
maar als ik probeer te starten, krijg ik alleen benzine door de injectoren als ik vol gas geef, gevolgd door een knal en gele rook in de inlaat
als ik de motor te start zonder volle gas, krijg ik geen verstuiving van de injectoren
wat is het probleem hier? misschien een vacuüm of lucht probleem?
een vraagje voor de kenners
many thanks
geert
Ik heb de motor van mijn bmw e21( het is een m20b25 blok) gereviseerd
de nieuwe bougies werken (ontsteking ok)
de motor heeft cis (k-jet) injectie
pakkingen op de motor, inlaat-en uitlaatkleppen zijn nieuw, alsook een nieuwe luchtfilter
de distributie van brandstof werkt prima wanneer ik de lucht sensor handmatig bedien (injectoren spuiten benzine)
maar als ik probeer te starten, krijg ik alleen benzine door de injectoren als ik vol gas geef, gevolgd door een knal en gele rook in de inlaat
als ik de motor te start zonder volle gas, krijg ik geen verstuiving van de injectoren
wat is het probleem hier? misschien een vacuüm of lucht probleem?
een vraagje voor de kenners
many thanks
geert
Last edited by itrvw on Mon Jan 21, 2013 2:13 pm, edited 1 time in total.
Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
ik heb even de starter afgekoppeld, zodat ik de benzinepomp goed kon horen, die maakt dus nu een zwaarder traag geluid
ipv het snelle zoemende geluid die hij maakt als ik de pomprelais er uit haal en de contacten overbrug, dus daarom heb ik geen druk door de injectoren..
zou die pomprelais defect zijn? ik zie er op zich niets aan
toch even een nieuwe bestellen en dan eens proberen
ipv het snelle zoemende geluid die hij maakt als ik de pomprelais er uit haal en de contacten overbrug, dus daarom heb ik geen druk door de injectoren..
zou die pomprelais defect zijn? ik zie er op zich niets aan
toch even een nieuwe bestellen en dan eens proberen
Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
nu heb ik de relais vernieuwt, nog steeds hetzelfde probleem..
die knal is gewoon omdat ie maar even wat benzine geeft
dus nog even verder zoeken..
die knal is gewoon omdat ie maar even wat benzine geeft
dus nog even verder zoeken..
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
Apart. Zou het kunnen zijn dat de druk te laag is waardoor de injectoren niet openen?
Regards/groeten, Jeroen
Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
idd, de pomp draait maar op halve kracht, dus te weing druk
ik heb nu eens alles 1 voor 1 bekenen, uitgeschakeld, ingeschakeld..,zoals startercontact, spoelcontacten, watertemperatuursensor, stroomverdeler..
en ik denk een slecht contact gevonden te hebben in de AMP-stekker van het startventiel, die elektrisch verbonden is met het dioderelais, deze is dan weer verbonden met de pomprelais,
de pinnen van die stekker staan helemaal uiteen
dus pinnen vervangen en dan zien we verder
volgende stap: motor aan de praat krijgen
ik heb nu eens alles 1 voor 1 bekenen, uitgeschakeld, ingeschakeld..,zoals startercontact, spoelcontacten, watertemperatuursensor, stroomverdeler..
en ik denk een slecht contact gevonden te hebben in de AMP-stekker van het startventiel, die elektrisch verbonden is met het dioderelais, deze is dan weer verbonden met de pomprelais,
de pinnen van die stekker staan helemaal uiteen
dus pinnen vervangen en dan zien we verder
volgende stap: motor aan de praat krijgen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
Anders de pomp gewoon even rechtstreeks 12V geven dan weet je iig of het circuit of de pomp het probleem is. En met pomp bedoel ik dan pomp plus accessoires als brandstofaccumulator en brandstoffilter want beiden kunnen ook verstopt zitten. En je aanzuigfilter in de tank kan natuurlijk vol met troep zitten. Maar dan weet je of het elektrisch of mechanisch is.
Regards/groeten, Jeroen
Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
ik denk dat de startspoel van de starter naar de vaantjes is,
die trekt zoveel stroom dat de benzinepomp niet meer goed draait
als ik de draad naar de startspoel loskoppel draait de benzinepomp perfect
aan de batterij ligt het niet want die is nieuw
nieuwe startmotor dus..
die trekt zoveel stroom dat de benzinepomp niet meer goed draait
als ik de draad naar de startspoel loskoppel draait de benzinepomp perfect
aan de batterij ligt het niet want die is nieuw
nieuwe startmotor dus..
Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
nieuwe starter gemonteerd, nog steeds hetzelfde probleem
als ik de draad naar de startrelais loskoppel draait de benzinepomp perfect
vanaf dat ik die draad terug aansluit aan de startrelais draait de pomp traag en zwaar
is dit normaal?
als ik de draad naar de startrelais loskoppel draait de benzinepomp perfect
vanaf dat ik die draad terug aansluit aan de startrelais draait de pomp traag en zwaar
is dit normaal?
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
Is er geen massa probleem tussen de motor en cas?
So many cars, so little time
Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
ik denk het niet, massa aansluitingen zijn vernieuwd.
ik zal het eens checken
ik zal het eens checken
Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
heb juist eens een draad met zekering 10A tussen startrelais en + van de batterij gelegd
alle andere stroomdraden van batterij liggen los
de relais trekt aan en direct erna springt de zekering
dat is blijkbaar normaal, want als ik de dikke stroomkabel aan de starter terug aansluit
springt de zekering niet
de oude starter is dus waarschijnlijk ook nog goed, maar was na 30 jaar toch aan vervanging toe..
die nieuwe starter is een stuk kleiner dan de originele en dus veel gemakkelijker te monteren
dus nu even terug de benzinetoevoer bekijken..
alle andere stroomdraden van batterij liggen los
de relais trekt aan en direct erna springt de zekering
dat is blijkbaar normaal, want als ik de dikke stroomkabel aan de starter terug aansluit
springt de zekering niet
de oude starter is dus waarschijnlijk ook nog goed, maar was na 30 jaar toch aan vervanging toe..
die nieuwe starter is een stuk kleiner dan de originele en dus veel gemakkelijker te monteren
dus nu even terug de benzinetoevoer bekijken..
Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
ik heb eens de spanning gemeten aan de benzinepomp tijdens het starten, resultaat: 6Volt
niet goed dus!
na wat zoekwerk kwam ik terecht bij de warmdraairegelaar, die geeft via de fiche blijkbaar door naar massa..
weet iemand waarvoor die fiche dient aan de warmdraairegelaar?
niet goed dus!
na wat zoekwerk kwam ik terecht bij de warmdraairegelaar, die geeft via de fiche blijkbaar door naar massa..
weet iemand waarvoor die fiche dient aan de warmdraairegelaar?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
Wat bedoel je met de fiche?
De elektrische aansluiting van de warmdraairegelaar bedient een bimetaal. Hierdoor sluit de retouropening waardoor men een hogere regeldruk krijgt.
De elektrische aansluiting van de warmdraairegelaar bedient een bimetaal. Hierdoor sluit de retouropening waardoor men een hogere regeldruk krijgt.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
Nogmaals: geef de brandstofpomp eens rechtstreeks 12V...
Regards/groeten, Jeroen
Re: e21 323i start niet en knalt in inlaat
dat heb ik in het begin al gedaan, dan werkt de pomp perfectNogmaals: geef de brandstofpomp eens rechtstreeks 12V...
nog even verder zoeken..