Page 2 of 2

Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21

Posted: Sat Jul 19, 2014 9:01 am
by bmw e12 e21
Tja, dat weet ik niet meer. Maar toch van een gekend merk, anders zet ik het niet voor zo een belangrrijke functie.
Ik had 4 tot5j geleden enkel de kop gereviseerd. Nieuwe riem en spanrol gestoken. De motor heeft al die jaren stilgestaan.
Daarna toch hele motor opnieuwe gedaan. Riem door continental exemplaar vervangen en gedacht dat die spanrol ok was zonder dat die ooit gedraait had...
Ik heb nu nog een spanrol van Lemforder liggen ook Z 127.
Aan de spanning vd riem zou het niet mogen liggen daar ik de handleiding van e21.net gebrruikt hem.

Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21

Posted: Sun Jul 20, 2014 11:18 pm
by BertjeConti
Zo'n vacuum setje lijkt mij zwaar overbodig.

Bij het opnieuw vullen van mijn M20 (heb ik al veel te vaak moeten doen) laat ik de motor warm draaien met de kachel helemaal open, knijp een paar keer op de dikke slangen die van de radiateur komen, nog een half litertje erbij en klaar. Ontluchtingsschroefje gebruik ik nooit meer, daar komt toch alleen maar koelvloeistof uit.
Bij normaal warmdraaien schiet de tempmeter altijd even door over de helft om daarna terug te zakken net onder de helft. Hoe zwaarder de motor belast wordt hoe verder hij onder het half streepje komt te staan.

Als je tempmeter te hoog komt heb je of een niet goed werkende thermostaatklep of een defect in de sensor of tempmeter. Of wellicht is je thermostaat verkeert gemonteerd. bij sommige uitvoeringen staat er een merkteken op dat naar boven moet wijzen. Daarmee zit een heel klein gaatje in de thermostaat zo hoog mogelijk in het huis.

Spanrol probleem heb ik ook eens met een nieuwe rol gehad.