Welke koers met onze evenementen?!

Directe links: Kalender en verslagen 2024-2025 ; Verslagen eerdere evenementen
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Re: Welke koers met onze evenementen?!

Post by gerrit323 »

Voor mij persoonlijk moeten die bezienswaardigheden niet zo nodig ... als ik een dagje evenement doen met de classic is dat toch vooral om te sturen. Dit wil niet zeggen dat er de ganse dag moet getrapt worden .. ik kan bvb enorm genieten van een cappucino op een terrasje tussendoor en lekker wat kletsen ..

een rondrit met wat korte stops is voor mij prima .. hoe er dan moet gereden worden .. ik zit hier wat in 2 kampen .. ikzelf prefereer het sportievere rijden .. dat ik dan niet zoveel zie van de omgeving boeit mij eigenlijk niet zoveel .. als de baantjes maar leuk zijn. Als Thomas mee is kan ik eigenlijk redelijk vlot meefietsen alvorens er commentaar komt :mrgreen: , alleen als Sarah ook meegaat moet het echt rustig .. ik ga me hier dan ook aan houden want ook zij vind het fijn om mee te gaan met deze groep fijne mensen .. vanuit sarah haar oogpunt bekeken kan ik dus begrijpen dat er mensen zijn die het liever rustig aan doen en de omgeving aanschouwen tijdens het rijden .. ik denk zowiezo dat een compromis het beste is .. en dat om een grotere groep mensen aan te spreken we beter de nadruk leggen op het rustige rijden .. als er dan een paar ontsnappen vooraan en die zijn 5 min :mrgreen: eerder aan een stop .. tja dat is dan maar zo .. mss is het idd zo dat het steeds snelle rijden meer mensen afschrikt dan we denken

De eifel is voor sarah uitgesloten .. dit is een beslissing die we beiden hebben genomen omdat ik dat weekend zie als een mooie mogelijkheid tot het betere en dus ook snellere stuurwerk .. sarah kan daar niet van genieten en als ik altijd moet slenteren ik ook niet. Het rijden in verschillende groepen zoals dit jaar lijkt ook mij de beste oplossing .. een iets kortere afstand en een extra drankstopje ergens is wel meegenomen :thumbsup .. het mag niet zo zijn dat je tegen de klok moet rijden om bijtijds aan het hotel te zijn om nog wat in de bar te kunnen zitten alvorens aan het diner te beginnen dus de afstand een km of 40 inkorten tot 200km/dag lijkt mij fijn

Alpen zie ik als een mega mogelijkheid om eens lekker los te gaan op een verantwoorde manier weliswaar, al blijf ik daar met het punt eigenlijk liever niet meer met de e21 om gekende redenen maar das een andere discutie. De groep waarmee je naar de alpen trekt moet in mijn ogen een groep zijn waar iedereen iedereen vertrouwd en ook de wagens moeten in orde zijn. Je geeft tenslotte een groter budget uit dus irritaties wil ik tijdens zo'n week niet hebben, hoe groot die groep dan mag zijn .. in mijn ogen max zoals de vorige jaren een auto of 6 .. alles wat er als extra bijkomt bemoeilijkt het vlotte rijden .. en in de alpen is het niet de bedoeling om in 2 groepen te rijden toch.

Ook voor de alpen zou ik gaan voor een max van 300km dag .. dan kan je ipv snel iets te halen in de supermarkt gewoon op een gezellig dorpsplein stoppen voor een snelle hap en een drankje.

1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan

https://pksolutions.be/
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Eigenlijk is het wel jammer dat we dit topic "moeten hebben".

Ik kan me de eerste toerrit van Paulien en mezelf nog voor me halen (Friesland met een bezoek aan het Dinitrolbedrijf).
Hier hadden we het volgens mij allemaal verschrikkelijk naar ons zin en was het eigenlijk ook treintje rijden.
Langzaam merk ik dat de nadruk meer gelegd wordt op het stevig tot zeer stevig doorrijden.
Begrijp me goed ik kan er ook zeer zeker van genieten maar wel op mijn manier en niet zodanig dat het een must moet zijn tijdens een toerrit.

De typische rijderswegen in o.a. de Eifel en Alpen lenen zich hiervoor meer en dat we hier dan als doel hebben om echt van de weg te genieten in alle opzichten kan ik alleen maar onderschrijven en steunen.
Ik ben dan ook zeer tevreden met het feit dat afgelopen eifeltoer we dit gesplitst hebben.

Wat ik gewoon jammer vind is dat er eigenlijk regelmatig gesproken wordt over de noodzaak dat er wel stevig doorgereden moet kunnen worden tijdens een georganiseerde meeting anders.....
Dit lijkt mij niet het doel van onze BMWE21.net toerritten in vooral Nederland.

Dat moest ik even kwijt.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Ik denk dat Peter en ik hier aardig op 1 lijn zitten. Het draait teveel om het moeten kunnen hard rijden.
Naar mijn idee is de manier waarop momenteel gereden wordt (afgaande op filmpjes) niet eens meer te vergelijken met hoe er in 2010 en 2011 in de Alpen werd gereden.
De grenzen worden steeds een stukje verlegd. Het is naar mijn idee gewoon wachten tot er een keer een serieuze klapper wordt gemaakt. En dan?

Hou de ritten, zeker in Nederland en de Eifel, toegankelijk voor wie het organiseren in eerste instantie bedoeld is, de E21 community. En zorg er voor dat nieuwe deelnemers (wat je eigenlijk moet toejuichen) niet al na 1 dag zeggen dat het gelijk de laatste keer is. En daarbij zou een 315 nog net zo goed moeten kunnen meedoen als een overpowerde E21.
Hou het toegankelijk voor iedereen.
So many cars, so little time
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Wat me hogelijk verbaast is dat alle uitjes nu worden neergezet als evenementen waar de deelnemers als een ongecontroleerd stel dolle stieren op een levensgevaarlijke manier los gaan. Als ik allereerst even kijk naar de meest recente dagtrips, de voorjaarsrit omgeving Posbank, de najaarsrit die we net achter de rug hebben, lag het tempo daar hoog? Misschien dat er in drie bochten gas is gegeven maar dan heb je het wel gehad, of? Dat een paar van de deelnemers tijdens een van de stops (voor het eerst trouwens) even kort los gaan op een stukje onverhard stelt ook niks voor, het zou stemmingmakerij zijn om dat aan te halen. Daarnaast hebben we ook gewoon andere dingen gedaan als een molen of The Gallery bezoeken, en lekker samen eten bij de Mangi Ape of in het restaurant in Baarn. Wat moeten we dan concreet aanpassen aan dat soort ritten?

Wat de Eifel betreft: ja daar wordt harder gereden. Maar is een filmpje met de meest spectaculaire highlights van de snelste groep een doorsnede van het gehele evenement? Daar ben ik het volstrekt niet mee eens, het is niet eens representatief voor hoe de snelle groep gemiddeld heeft gereden en absoluut niet sneller dan de Alpentrips. Bochten kunnen voor de 'snelle jongens' aanleiding zijn om even gek te doen, maar er is juist voortdurend overleg om juist te zorgen dat mensen geen onnodige risico's nemen of lopen. Daar waar nodig geacht worden deelnemers, ook al vallen deze onder de harde kern, aangesproken als ook maar iemand van mening is dat deze of gene bijv te weinig afstand houdt. Doorgaans wordt opzettelijk gezorgd dat een zeer ervaren rijder voorop rijdt zodat deze ook situaties en bijv wegcondities kan inschatten en communiceren, juist om ook maar de kans op vervelende dingen te voorkomen.

Daarnaast wordt in de Eifel juist omwille van de toegankelijkheid en 'voor elk wat wils' een mooie indeling in groepen gemaakt, zodat aan ieders behoefte kan worden voldaan. Dat lijkt me een betere verdeling dan iedereen verplichten om in een treintje achter een Trabant aan te sukkelen. En juist omwille van de veiligheid hebben we bijv ook walkie talkies voor alle équipes verplicht gesteld. Derhalve ook hier de vraag wat we concreet zouden moeten aanpassen.

Wat ik me heel goed realiseer, is dat je je met een groep in het verkeer begeeft en dat daar risico's aan zijn verbonden. Dat hebben we aan den lijve mogen ondervinden, slechts éénmaal in de laatste 5 jaar. Sterker nog, slechts éénmaal zo lang we al toerritten doen (> 10 jaar) maar dat doen we nu eenmaal sinds 2010 veel actiever. Dat incident heeft ons alleen maar bewuster gemaakt van de risico's, maar ook van onze gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het staat ook altijd voorop dat we na ieder uitje weer met blije gezichten naar huis moeten kunnen met alle deelnemers en materiaal intact. En in mijn ogen heeft snelheid bij het betreffende incident niet eens een rol gespeeld. Volledigheidshalve voor buitenstaanders: het betreft een éénzijdig incident met louter blikschade. Verder hoeven we hier inhoudelijk denk ik niet op een dergelijk individueel geval in te gaan.
Regards/groeten, Jeroen
bremboap
E21 Mad

Post by bremboap »

m.a.w.

De inhoud van de ritten is voor een ieder prima. De verdeling in groepen zal "denk ik" altijd blijven. Hier is ook niets mis.
Verantwoording blijft immers bij de bestuurder van de auto. Ook het tekenen van een vrijwaring is daar een onderdeel van.

Een tour moet een leuk dagje uit zijn. De rit ernaar toe, de tour zelf, en de afsluiting.
Extra sightseeing is een leuke optie maar ook leuk is een rittensport element eraan toevoegen. Ok, voorbereiding kost dan meer tijd.

Al met al zijn wij met zijn alle op de goede weg.

Een ander idee zou kunnen zijn is het onder de aandacht brengen van tourtjes (grondgebied NL\B) op andere forums. Wel BMW oldskool gerelateerd. Breder publiek en een verwacht hogere deelname. Maar ja willen we dit als E21 forum? Ook hier zal de voorbereiding ervan meer tijd kosten. Daarentegen ontvang je meer applaus en schouderklopjes aan het einde van tourdag. :boogie :boogie :boogie

dusszz.
Inhoudelijk niet veel veranderen en meer leuke tourtjes organiseren. :driving :driving
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Heren

Ik proef een klein beetje een verharding in de gezonde discussie.
Dat moeten we voorkomen denk ik.
Even een feiten op rij.

We zijn een zeer hechte en bevriende community.
Dat is mij en ook veel anderen veel waard.

We hebben allemaal plezier in rond rijden met ons hobby autootje.
Het model e21 is intrinsiek een sportieve auto. Ook als 315.
Vgl tijdsgenoten.

Bij een rondrit moeten we als team effort kijken naar alle wensen. Immers alle deelnemers gooien redelijk wat geld stuk. Voor elke deelnemer moet wel interessant zijn.

Juist in de Eifel hebben we denk ik een goed format te pakken. De hardrijders met goed materiaal gaan lekker hun gang, zij die toeristischer willen rijden hebben evenzo hun plezier.

Wat is daar mee mis?

Als snellere rijder doe ik niet anders dan de eerste alpentour. Ik ben hooguit iets meer ervaren.
Sterker: Door deze ervaring rijden we als groep veiliger dan ooit.
Ik kan me dan ook niet vinden in de opmerking dat het harder gaat, en ongeschreven, mogelijk ook meer risico vol.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Post by Manitoba »

Eigenlijk kan ik me alleen maar aansluiten bij het verhaal van Ite, wat volgens mij ook wel de mening van de meesten hier weerspiegelt. Ik heb in de afgelopen 2 jaar minder deelname-ervaring met toerritten hier in NL, helaas maar weet wel dat de manier van rijden in de Eifel (en dan met name de 2 snellere groepen) in NL sowieso lastiger is. Dat filtert zichzelf dus volgens mij al uit.

Ja, ik vind de omgeving van de Eifel prachtig en op lange rechte en wat drukker bereden gedeelten kan ik daar als rijder ook prima van genieten. Maar dat er in de wat rustiger en bochtiger trajectgedeelten wat serieuzer gestuurd kan worden brengt mij enorm veel plezier. Ondanks m'n onbedoelde 180 graden spin van een paar weken terug :bag . Primair 'doe' ik het Eifelweekend voor het sturen en voor de gezelligheid voor, tijdens en na de routes. Enige wat ik nog wel daarover kwijt wil is dat ik wel vind dat je echt als equipe de juiste keus moet maken voor in welke groep je wil rijden. Voor mezelf weet ik dat de snelste groep voor mij meestal net een tandje te hard gaat. Ondanks dat ik het graag een keer zou proberen doe ik dat daarom niet, puur en alleen om die groep letterlijk niet in de wielen te rijden. Dus kies op basis van je eigen wensen, de technische staat van je auto(!), en je eigen rijderscapaciteiten voor de juiste groep. Volgens mij heeft dan iedereen, letterlijk en figuurlijk, at the end of the day, een prachtige tour onder de wielen van zijn BMW door zien gaan.

Iets dergelijks als de Alpentour heeft ook zeker z'n bestaansrecht. Ik heb het helaas nog nooit mee mogen maken, maar gezien de verhalen en enthousiaste reacties van hen die daar wel bij zijn geweest is dat volgens mij onomstreden. Nadeel (voor mij persoonlijk dan) is dat het toch wat vrije dagen en toch ook best wat centjes kost. Maar ook dat is ieders eigen keuze.

Ik ben ervan overtuigd dat veiligheid geen issue is. Zoals Jeroen al zegt is bijvoorbeeld de verplichte porto in de Eifel daar een sprekend voorbeeld van. En dan nog is iedereen volgens mij bewust en capabel genoeg om ook nog zelf op te letten bij bochten, inhaalacties etc etc. Mijn beleving is in ieder geval dat veiligheid en rekening houden met andere(n)(weggebruikers) altijd voorop staan.

Hopelijk blijven de evenementen bestaan, kan een ieder zijn ei daarin kwijt en hebben we GEZAMENLIJK de fun waar onze BMW'tjes ooit voor gebouwd werden!

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
bremboap
E21 Mad

Post by bremboap »

Goed verhaal Walter, Ite ook.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Ik wist dat deze antwoorden zouden komen.

Begrijp me alstublieft niet verkeerd.
Natuurlijk is dit een groep die ontzettend hecht is geworden en dat is alleen maar mooi.
Mijn opmerking is ook absoluut niet bedoeld om hier een wig te slaan.

Ik zeg ook niet dat we als gekken te keer gaan en afgelopen tour bij Arnold instappen is ook zeer leuk.
Waar ik op doelde is dat het fenomeen doorrijden vaak wordt aangegrepen als "voorwaarden" en dat zou anderen kunnen afschrikken.

Gelukkig heeft een ieder andere belangen/interesses bij een toerrit en een andere beleving. Je moet daar ook de vrijheid in hebben en dat gebeurt ook. Mensen worden ook in hun waarde gelaten hierbij (gelukkig).
Dat maakt onze groep mensen ook zo uniek.

Ik denk dat de opzet van afgelopen Eifel ook absoluut een goede zet is geweest.
Ik wil ook geen aanpassingen in de opzet van ritten. Per saldo kom je allemaal op de tussenstop aan en als dan iemand iets later aankomt is dat ook gewoon goed en geaccepteerd.
We hebben allemaal een E21 (of in ieder eval een klassieke BMW) en we gebruiken deze graag i.p.v. onder een glazen stolp neer te zetten.

Dit topic is geopend om op een gezonde manier ieders mening te vragen en die heb ik dan ook gegeven.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Ja hoor, ik vind dat in alle vrijheid en openheid meningen gegeven moeten kunnen worden, en wensen geuit!

Ik tracht echter wel de diverse visies/ervaringen een plaats te geven en te relativeren, dat eerste kost me wat moeite. Want het 'kunnen doorrijden', dat is toch nooit een vereiste geweest voor de dagtripjes? En in de Eifel is daar op een flexibele manier invulling aan gegeven lijkt me?

Geeft maar weer eens aan dat het voeren van een dergelijke discussie nuttig kan zijn, en dat er mogelijk ook misvattingen bestaan over onze uitjes. Ik wil zeker nog geen einde maken aan deze discussie, maar iedereen wel alvast danken voor de constructieve bijdragen!
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Het is jammer dat er geen input van mensen komt die bijvoorbeeld een 315 of 316 rijden en wat hun ervaringen hiermee zijn.

Het moeten doorrijden is ook geen absolute must geweest in discussies maar de opmerking bijvoorbeeld van Patrick dat er wel "normaal" moet worden gereden anders koop ik een 315 geeft wel een beeld.
Verder geen probleem hoor vanuit mijn kant. Een ieder kan een rit ervaren en doen zoals hij wilt en die vrijheid is er en dat is het belangrijkste.

Optimaal en individueel genieten van de E21 en de fantastische groep mensen is voor mij waar het om draait.
Gr Peter V.

Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Post by Manitoba »

De spijker op zijn kop, wat mij betreft, Peter!

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Heb voor alle duidelijkheid aan het sticky draadje Belangrijke informatie over deelname aan evenementen een sectie over veiligheid en gedrag toegevoegd. Suggesties zijn altijd welkom.
Regards/groeten, Jeroen
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz

Post by pattam2009 »

Anders koop ik wel een 315 :wha

Laat 1 ding duidelijk zijn, hoe meer E21 liefhebbers bij elkaar hoe leuker het kan zijn en of het nu een 315 of een Alpina is maakt voor mij 0,0 % uit.
Leuke ritjes maken, gezellig samen zijn en zoveel mogelijk plezier hebben dat is toch waar het om gaat, en de rest komt dan vanzelf goed.

Trouwens had ik de opmerking van Jeroen gelezen als een vraag, met de keuze tussen een normaal of een laag tempo, vandaar.
En no hard feelings hoor 315 rijders :thumbsup
Jeroen wrote:
Dagtrips/toerritten NL
Normaal-laag tempo, eventueel opsplitsen bij grote groep, ten minste één uitgebreide stop/bezoek, en een lunch natuurlijk. Kernwoord: gezamenlijk.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Was niet echt een vraag maar meer een indicatie, normaal is tenslotte voor iedereen wat anders. En in wezen zegt 315 of 323i nog niets, zet 'bepaalde' mensen in een 315 en ze zullen evengoed vinden dat er 323i's zijn die niet opschieten. Snelheid heeft tenslotte maar ten dele met motorvermogen te maken.

Maar daar ging het niet om, het is wel jammer dat we eigenlijk geen inputs krijgen van bestuurders van viercilinder modellen, hoe die onze recente toerritten ervaren. Hopelijk komt dat nog.

Als we tussentijds een conclusie mogen trekken dat lijkt het me dat we op de goede weg zijn met onze uitjes, maar dat we ons bewust moeten blijven van de uiteenlopende behoeften vanuit de groep (en potentiële nieuwe leden). Daarbij moeten we enerzijds bewaken dat we als community toegankelijk blijven, anderzijds weet je ook dat je nooit aan 100% van alle wensen kunt voldoen.

Eens?
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply