Page 2 of 2

Re: 316 loopt wat warm

Posted: Sun Apr 26, 2015 5:30 pm
by Realix
Zo, vandaag heb ik de waterpomp, thermostaat, temp sensor vervangen en ook de radiator gereinigd en voorzien van een nieuwe radiator dop.

De temperatuurproblemen zijn van de baan op 1 vreemd fenomeen na: Als ik mijn knipperlichten aanzet, of de verwarming laat blazen op stand 1,2,3 dan wijzigt de naald zijn positie naar rechts toe (warmer). De wijzer gaat dus constant van het midden naar 3/4 en terug op de maat van de knipperlichten.

Lijkt dus op een elektrisch issue. Benzine meter doet dit niet. Iemand een idee?

Re: 316 loopt wat warm

Posted: Sun Apr 26, 2015 6:21 pm
by 323baur
Massa!

Re: 316 loopt wat warm

Posted: Wed Apr 29, 2015 6:39 pm
by Realix
Ahzo, opschuren en wat contactspray? Nu heeft een wagen wel veel massa punten. Hoe kan ik hier efficiƫnt de probleem aansluiting vinden? Gezien de temperatuursmeter beweegt moet ik dan beginnen zoeken in het interieur of eerder in het motorcompartiment?

Bedankt voor de tips.

Re: 316 loopt wat warm

Posted: Wed Apr 29, 2015 7:17 pm
by Christoph
Spanning meten aan de sensor om te beginnen, dan nakijken welke andere sensoren er ook via dezelfde bedrading massa en/of spanning krijgen. Een schemaatje is dan wel handig :mrgreen: . Iemand? Grootste kans op troubles is wel in de motorruimte, maar bij oude zooi weet je nooit. Controleer ook of je de bedradingen correct terug hebt aangesloten, voeding en massa zijn snel verwisseld.

Alvast veel succes

Re: 316 loopt wat warm

Posted: Wed Apr 29, 2015 9:20 pm
by Peter V.
Veranderingen van verbruikers geeft bij oudere auto's inderdaad snel een schommeling in de temperatuur en brandstofmeter. Het is ook die meters die achter de spanningsstabilisator zitten (kunnen piekspaningen niet hebben namelijk)
Persoonlijk ben ik van mening dat als je graag een oudere auto wilt rijden dat je op zijn minst een vraagbaak aanschaft met de meest gangbare werkzaamheden hierin. Verder is het gewoon proberen.

De E21 heeft op zich niet zoveel verzamelde massapunten. Zorg dat je massastrip van het chassis naar de motor goed is. Tevens bij de zekeringkast een massapunt. Onder de tellerbak net boven je pedalen tegen het schutbord. Bijvoorbeeld wat puntjes.

Re: 316 loopt wat warm

Posted: Wed Apr 29, 2015 9:42 pm
by Realix
Wel ik heb vandaag 2 punten opgeschuurd idd deze in het interieur boven de pedalen en vlak aan de batterij. Ik zoek nog even waar deze van de motor naar het chassis zit.

Een werkplaatshandboek heb ik reeds aangeschaft ik heb dus de elektrische schema's ter beschikking. Spijtig genoeg snap ik er niet zoveel van :) Na mijn werk volg ik nog avondlessen mechanica. Hopelijk zien we volgend jaar ook wat basis elektriciteit.

Vrijdag zal ik nog eens verder zoeken alsook mijn probleem met mijn verhoogd stationair toerental. Ik hou je verder op de hoogte hier. Bedankt voor de hulp :)

Re: 316 loopt wat warm

Posted: Wed Apr 29, 2015 11:08 pm
by Peter V.
Die massastrip loopt meestal vanaf de linker hoofdbalk naar de dynamo.