316 loopt wat warm

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 118
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

316 loopt wat warm

Post by Realix »

Sinds de aankoop van mijn e21 316 loopt de motor wat warm. Ik heb vandaag de koelvloeistof vervangen. Volgens mijn werkplaatshandboek kan er 7.2 liter in.

Bij het verwijderen van de oude koelvloeistof kwam er slechts +- 5 liter uit het koelsysteem. Geen idee waar de overige 2 liter blijft hangen.

Ik heb het koelsysteem ontlucht maar wat mij wel opviel is dat de interieur verwarming nooit warm blaast hoewel deze wel op de warmste stand staat. Kan dit er iets mee te maken hebben?

Iemand een idee wat ik kan proberen?

Hieronder een foto, motor was al wat afgekoeld. Wijzer staat meestal op 3/4.

Image


User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316 loopt wat warm

Post by Peter V. »

Het verschil in liters kan zijn dat je niet alles uit je motorblok krijgt en als ik het zo hoor staat je kachelkraan ook dicht. Wellicht heeft dit ook te maken met je hogere stand van de meter. Als je de kachelkraan niet kan openen tijdens het ontluchten van het systeem kan je luchtbellen hebben.

Verder zijn er uiteraard zaken als thermostaat, radiateur die al wat slechter is, radiateurdop die niet goed meer is of simpel de temperatuurvoeler is niet goed meer.

Ik zou eerst de kachelkraan eens bekijken. Afhankelijk of je een type 1 of 2 heb zit deze kraan of binnen bij je middenconsole of in de motorruimte tegen het schutbord.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 118
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: 316 loopt wat warm

Post by Realix »

Kabeltje kachelkraan was losgekomen maar dat had ik al een vorige keer hersteld. Kachelkraan voelde warm aan. Deze zit bij mij onder het stuur tegen het schutbord. Volgens de positie van de hendel en kabel staat deze in de open stand. Tenzij die hendel intern is afgebroken van de eigenlijke kraan.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 316 loopt wat warm

Post by Jeroen »

Dan lijkt het toch een kwestie van lucht waarmee de thermostaat niet opent. Oplossen met een rondje slangen knijpen (zie FAQ). Niet veel mee gaan rijden want de temperatuur in het blok loopt zo bij gebrek aan flow vele malen hoger op dan je meter aangeeft!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 316 loopt wat warm

Post by 323baur »

Bij mijn zojuist aangeschafte 318 is de temp ook net na 1/2.
Ik vermoed bij de mijne een bejaarde radiator, wellicht icm meer achterstallig koelings onderhoud.
Ik ga de hele reut gewwon wisselen voor nieuw, dan weet ik zeker dat het weer iets koeler verloopt.

Vergis je niet in de leeftijd van sommige onderdelen! Na 35 jaar trouwe dienst is het wel een keer klaar.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 316 loopt wat warm

Post by Jeroen »

Iets over de helft is ook geen probleem, maar een niet werkende interieurverwarming betekent alarmbellen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 118
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: 316 loopt wat warm

Post by Realix »

Wat vreemd is dat de kraan in het interieur ook warm aanvoelde. Toch kwam er geen warme lucht uit.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 316 loopt wat warm

Post by bmw e12 e21 »

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de verwarming van een e21 nooit warme lucht blaast naar je gezicht, enkel naar voorruit en benen.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 316 loopt wat warm

Post by Jeroen »

Staat allemaal in de FAQ:

Koelsysteem incl ontluchten: viewtopic.php?f=38&t=13416

Interieurverwarming: viewtopic.php?f=38&t=13420
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 316 loopt wat warm

Post by bmw e12 e21 »

Jeroen wrote:Staat allemaal in de FAQ:

Koelsysteem incl ontluchten: viewtopic.php?f=38&t=13416

Interieurverwarming: viewtopic.php?f=38&t=13420
:thumbsup
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: 316 loopt wat warm

Post by Nick1984 »

Ik blijf er bij, koelsysteem vacumeren, 100% zeker geen kans op lucht meer...
Setje om te vacumeren hebben ze tegenwoordig bij elke garage. Zelf heb ik er één aangeschat van Leitenberger, +/- €150...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 118
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: 316 loopt wat warm

Post by Realix »

Wel bedankt voor de tips.

Ik heb het koelsysteem wel voldoende ontlucht door inderdaad de leidingen dicht te knijpen met de radiatordop op nok 1.

Ik voel me wel wat dom nu ik weet dat de ventilatie voor het gezicht enkel koud kan blazen. Ik zat dus daar constant te voelen.... Ik probeer eens de andere ventilatie roosters te controleren.

Ik zag ook dat het rubber van de radiator dop behoorlijk versleten was. Het rubber hing eigenlijk voor 40 procent los. Ik zal een nieuwe bestellen en vervang meteen de temperatuursonde en termostaat mee. Dit zijn niet de duurste onderdelen en eenvoudig te vervangen.

Ik hou jullie op de hoogte :)
User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 118
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: 316 loopt wat warm

Post by Realix »

Wel top. Jullie hadden gelijk. De verwarming werkt effectief maar enkel warme lucht aan het raam en onderaan.

Ik zal de sensor, thermostaat en radiatordop vervangen en zien of dit de oplossing is. Dan blijft enkel nog de waterpomp over. Hopelijk is dat niet het probleem. Ik denk dat de pomp nog goed is want na enkele minuten stationair draaien zakt de temperatuur toch wat.

Zou ik deze onderdelen bij BMW dealer kopen of zijn de aftermarket onderdelen op mister-auto even goed (gates, FAE, Valeo) ?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 316 loopt wat warm

Post by Jeroen »

Zo lang je maar merkspul koopt en geen onbekende Chinese zooi en ook geen Meyle troep dan zal 't allemaal wel loslopen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 316 loopt wat warm

Post by 323baur »

Met Meyle heb ik nog niet zo'n probleem hoor, wel met die merkloze china meuk.
Maar idd, inmiddels komt er bij mij ook alleen nog maar origineel BMW spul op, anders heb je kans dat je het na korte tijd nog een keer mag doen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply