Remy's e12 M535i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Remy's e12 M535i
Als je met een verse LHM buiten bereik komt (waarschijnlijk de bout maximaal uitgedraaid) dan moet je het naar alle waarschijnlijkheid elders zoeken. Dat 'ie nu beter loopt is ws de verdienste van het rijke mengsel, niet van de nieuwe LHM.
Ik ben niet heel bekend met deze motor in deze setup dus bijv Ite heeft vast wel wat toe te voegen cq corrigeren, maar doorgaans moet je een ernstig rijk mengsel zoeken in:
- defecte brandstofdrukregelaar (druk loopt te hoog op)
- defecte temp sensor waardoor de injectie blijft verrijken
- waardeloze chiptuning
- defecte gasklepschakelaar
Voor de zekerheid zou ik ook even de ontstekingstiming controleren.
Ik begreep al dat vacuümproblemen wat jou betreft zijn uitgesloten, maar houd er rekening mee dat ook een lek, defecte keerklep, verkeerde aansluiting etc ook zoiets teweeg kan brengen omdat de regelkring ontregeld wordt.
Ik ben niet heel bekend met deze motor in deze setup dus bijv Ite heeft vast wel wat toe te voegen cq corrigeren, maar doorgaans moet je een ernstig rijk mengsel zoeken in:
- defecte brandstofdrukregelaar (druk loopt te hoog op)
- defecte temp sensor waardoor de injectie blijft verrijken
- waardeloze chiptuning
- defecte gasklepschakelaar
Voor de zekerheid zou ik ook even de ontstekingstiming controleren.
Ik begreep al dat vacuümproblemen wat jou betreft zijn uitgesloten, maar houd er rekening mee dat ook een lek, defecte keerklep, verkeerde aansluiting etc ook zoiets teweeg kan brengen omdat de regelkring ontregeld wordt.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4546
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
Bedankt voor het meedenken Jeroen.Jeroen wrote:Als je met een verse LHM buiten bereik komt (waarschijnlijk de bout maximaal uitgedraaid) dan moet je het naar alle waarschijnlijkheid elders zoeken. Dat 'ie nu beter loopt is ws de verdienste van het rijke mengsel, niet van de nieuwe LHM.
Ik dacht dat bij deze systemen de CO enkel stationair te beinvloeden valt. Op 3000tr/min heeft hij 1.4% CO.
Ik ben niet heel bekend met deze motor in deze setup dus bijv Ite heeft vast wel wat toe te voegen cq corrigeren, maar doorgaans moet je een ernstig rijk mengsel zoeken in:
- defecte brandstofdrukregelaar (druk loopt te hoog op)
- defecte temp sensor waardoor de injectie blijft verrijken
- waardeloze chiptuning
- defecte gasklepschakelaar
Voor de zekerheid zou ik ook even de ontstekingstiming controleren.
Ik begreep al dat vacuümproblemen wat jou betreft zijn uitgesloten, maar houd er rekening mee dat ook een lek, defecte keerklep, verkeerde aansluiting etc ook zoiets teweeg kan brengen omdat de regelkring ontregeld wordt.
-Ik heb net de benzinedruk gemeten met een metertje van Peter, perfect 3bar. Als ik echter op ETK kijk zou dit 2.5bar moeten zijn(zie nr.6):
http://bmwfans.info/parts-catalog/E12/E ... _jetronic/
Is er iemand die weet of hiet nu 2.5 of 3 bar is bij L-jetronic?

-Chiptuning is bij deze L-jetronic niet mogelijk.
-Gasklepschakelaar is reeds doorgemeten en hoek bijgeregeld daar de gasklep opnieuw afgeregeld is.
Nog te doen:
-temperatuursensor is nog noet getest. Deze moet ik eens demonteren en bij verschillende temperaturen uitmeten.
-Ontstekingstiming nog eens controleren als de motor nog eens warmgereden is.
Last edited by bmw e12 e21 on Sat Jan 27, 2018 6:27 pm, edited 1 time in total.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Remy's e12 M535i
Hoi Remy, systeemdruk bij L jetronic is altijd 2.5 of 3 bar, bij jou zal dit dan wel 3 bar zijn.
Nog dingen die kunnen zorgen voor een te rijk mengsel
- defecte stationair toerentalregelaar (bypas schuif over de gasklep)
- benzinedrukregelaar waarvan het membraan gescheurd was zodat de benzine gewoonweg langs de vacuumaansluiting in de inlaat terrecht kwam (lang moeten zoeken!)
- koudstart injector die blijft sproeien
Suc6
Nog dingen die kunnen zorgen voor een te rijk mengsel
- defecte stationair toerentalregelaar (bypas schuif over de gasklep)
- benzinedrukregelaar waarvan het membraan gescheurd was zodat de benzine gewoonweg langs de vacuumaansluiting in de inlaat terrecht kwam (lang moeten zoeken!)
- koudstart injector die blijft sproeien
Suc6
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Remy's e12 M535i
Ik heb zo even niets toe te voegen. Het lijkt me idd het meest voor de hand liggend dat hij constant staat te verrijken.
Wat is je verbruik?
Wat is je verbruik?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4546
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
Hoi Nick,Nick1984 wrote:Hoi Remy, systeemdruk bij L jetronic is altijd 2.5 of 3 bar, bij jou zal dit dan wel 3 bar zijn.
Nog dingen die kunnen zorgen voor een te rijk mengsel
- defecte stationair toerentalregelaar (bypas schuif over de gasklep)
- benzinedrukregelaar waarvan het membraan gescheurd was zodat de benzine gewoonweg langs de vacuumaansluiting in de inlaat terrecht kwam (lang moeten zoeken!)
- koudstart injector die blijft sproeien
Suc6
-De stationair regelaar is bij deze gewoon een schroef in de gasklep.
-Ik heb de vacuum slang net gecontroleerd, ze is droog.
-Die koudstart injector word geregeld door 13621357414 niet?
-De tijdschakelaar daarnaast is vorig jaar nieuw gezet en getest.
Dit is Peter zen redenering:
Als je een drukregelaar van 2.5 bar hebt dan moet het metertje 2.5 aanduiden zonder onderdruk. Dus met vacuum darmpje van de drukregelaar af, of tijdens een rit met plankgas.
Met vacuum aangesloten en geen plankgas moet de druk dan nog veel lager zitten dan 2.5.
Als je 3.0 gemeten hebt op stationair met vacuum aangesloten vrees ik dat je te hoog zit met de benzinedruk.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4546
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
11L/100km is het laagste dat ik eruit krijg bij rustige rijstijl.323baur wrote:Ik heb zo even niets toe te voegen. Het lijkt me idd het meest voor de hand liggend dat hij constant staat te verrijken.
Wat is je verbruik?
Meestal zit ik rond de 15-16L/100km.
Maar ik denk dat hij alleen stationair teveel benzine krijgt, Lambda bij 3000tr/min is 0.98(CO 1.4%). is dus super.
Last edited by bmw e12 e21 on Mon Sep 28, 2015 10:43 pm, edited 1 time in total.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3104
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Remy's e12 M535i
Daar kan ik me helemaal in vinden, de benzinedruk moet 3 of 2,5 bar (afhankelijk van je systeem) zijn ten opzichte van de druk in het inlaatspruitstuk. Stel je hebt een 3 Bar drukregelaar, dan zal je inderdaad 3 Bar moeten meten als de benzinepomp loopt en de motor niet loopt. loopt de motor wel, dan moet je de onderdruk in je spruitstuk van die 3 bar aftrekken, dit zou dan bij stationair draaien neer komen op ongeveer 2,3 - 2,5 Bar. Bij vol gas mag je dan weer 3 Bar meten.bmw e12 e21 wrote:Hoi Nick,Nick1984 wrote:Hoi Remy, systeemdruk bij L jetronic is altijd 2.5 of 3 bar, bij jou zal dit dan wel 3 bar zijn.
Nog dingen die kunnen zorgen voor een te rijk mengsel
- defecte stationair toerentalregelaar (bypas schuif over de gasklep)
- benzinedrukregelaar waarvan het membraan gescheurd was zodat de benzine gewoonweg langs de vacuumaansluiting in de inlaat terrecht kwam (lang moeten zoeken!)
- koudstart injector die blijft sproeien
Suc6
-De stationair regelaar is bij deze gewoon een schroef in de gasklep.
-Ik heb de vacuum slang net gecontroleerd, ze is droog.
-Die koudstart injector word geregeld door 13621357414 niet?
-De tijdschakelaar daarnaast is vorig jaar nieuw gezet en getest.
Dit is Peter zen redenering:
Als je een drukregelaar van 2.5 bar hebt dan moet het metertje 2.5 aanduiden zonder onderdruk. Dus met vacuum darmpje van de drukregelaar af, of tijdens een rit met plankgas.
Met vacuum aangesloten en geen plankgas moet de druk dan nog veel lager zitten dan 2.5.
Als je 3.0 gemeten hebt op stationair met vacuum aangesloten vrees ik dat je te hoog zit met de benzinedruk.
In jouw geval is dus de drukregelaar inderdaad verdacht.
Simpel testje: maak de vacuumslang tussen drukregelaar en spruitstuk los van het spruitstuk als je motor draait, je moet dan 3 bar benzine druk hebben, als de dan aan deze slang zuigt (ja met de mond) moet de druk dalen. Wel handig dat je er een drukmeter op hebt zitten.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Remy's e12 M535i
Hoi Remy,
De stationair toerentalregelaar is altijd een extra luchtschuif normaal, die parallel over de gasklep staat bij mijn weten.
De schuif heeft een electrische aansluiting, maar komt heel dikwijls vast te zitten.
De schroef aan je gasklep is een basisafstelling normaal.
De stationair toerentalregelaar is altijd een extra luchtschuif normaal, die parallel over de gasklep staat bij mijn weten.
De schuif heeft een electrische aansluiting, maar komt heel dikwijls vast te zitten.
De schroef aan je gasklep is een basisafstelling normaal.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4546
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
Morgen es testen.BertjeConti wrote:Simpel testje: maak de vacuumslang tussen drukregelaar en spruitstuk los van het spruitstuk als je motor draait, je moet dan 3 bar benzine druk hebben, als de dan aan deze slang zuigt (ja met de mond) moet de druk dalen. Wel handig dat je er een drukmeter op hebt zitten.

Maar ik denk dat hij alleen stationair teveel benzine krijgt, Lambda bij 3000tr/min is 0.98(CO 1.4%). is dus super. Wat denk je?
Last edited by bmw e12 e21 on Mon Sep 28, 2015 10:46 pm, edited 2 times in total.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4546
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
Dat is de koudstart luchtschuif dacht ik. Heb die vorig jaar met remmenreiniger gecleand.Nick1984 wrote:
Hier is ze bovenaan te zien.
Of heb je daar nog methodes voor?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Remy's e12 M535i
idd, je hebt gelijk
deze zou normaal dicht moeten staan bij warme motor, zou ik toch eens controleren door de slangen af te nijpen en zien of er verschil in toerental is.

[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4546
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Remy's e12 M535i
Vanavond nog even kunnen ''sleutelen'' aan de e12.
Eerst de benzinedruk gemeten met vacuumslag van de benzinedrukregelaar afgekoppeld. Zoals Peter_P en Bert zeiden heb je dan 3.5bar. in tegenstelling tot de vereiste 2.5bar.
Dus ruim een bar te veel.

Dus dan maar een nieuwe benzinedrukregelaar gemonteerd die op men reserve onderdelenrek lag.


Vervolgens nog eens de benzinedruk gemeten met vacuum losgekoppeld, 2.4bar(=2.5bar in theorie)

Vacuum aangekoppeld, 2.0bar:

Zaterdag dus even terug naar de garage om de CO proberen te regelen, ben benieuwd.
Eerst de benzinedruk gemeten met vacuumslag van de benzinedrukregelaar afgekoppeld. Zoals Peter_P en Bert zeiden heb je dan 3.5bar. in tegenstelling tot de vereiste 2.5bar.
Dus ruim een bar te veel.

Dus dan maar een nieuwe benzinedrukregelaar gemonteerd die op men reserve onderdelenrek lag.



Vervolgens nog eens de benzinedruk gemeten met vacuum losgekoppeld, 2.4bar(=2.5bar in theorie)

Vacuum aangekoppeld, 2.0bar:

Zaterdag dus even terug naar de garage om de CO proberen te regelen, ben benieuwd.
Last edited by bmw e12 e21 on Sat Jan 27, 2018 6:28 pm, edited 2 times in total.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3104
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Remy's e12 M535i
helemaal goed, nu alleen opletten dat het mengsel niet te arm wordt, maar lijkt mij nu dik in orde.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i