Begin van een e12 avontuur?
-
- E21 starter
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
Re: Begin van een e12 avontuur?
Inmiddels bijna in een scam gestonken bij deze advertentie:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-5 ... aign=share
Chat gpt zegt:
“ Dit verhaal vertoont klassieke kenmerken van een oplichtingsmethode, vaak gebruikt bij “auto te koop”-fraudes.
Er zijn meerdere rode vlaggen:
1. Onrealistische verkoopvoorwaarden
• De auto kan niet bezichtigd of getest worden voordat je betaalt.
• Dit wordt “verklaard” met het logistieke magazijn en gebrek aan personeel — een standaard smoes in scams.
2. Emotioneel en overtuigend achtergrondverhaal
• Er wordt veel verteld over werk in Duitsland, energiecrisis, terugkeer naar Denemarken, medische problemen bij vorige koper.
• Zulke details zijn vaak bedoeld om je vertrouwen te winnen en het onmogelijk maken van bezichtiging te “verklaren”.
3. Transport en betaling via derde partij
• Waarschijnlijk zal in het “volgende bericht” een “veilig” escrow- of transportbedrijf genoemd worden, maar dat blijkt dan een nepwebsite of een valse tussenpartij te zijn waar je vooraf moet betalen.
4. Google Drive-link voor foto’s
• In plaats van een advertentie met originele foto’s op een betrouwbare site, krijg je een link. Vaak zijn deze foto’s gestolen van andere advertenties.
5. Te mooi om waar te zijn
• Deze scams bieden vaak een auto voor een prijs ver onder de marktwaarde, met veel “garanties” en “geen risico” beloftes, maar zonder mogelijkheid om hem fysiek te zien.
Conclusie:
Dit is zeer waarschijnlijk een bekende internationale oplichtingstruc waarbij de auto niet bestaat of niet van de verkoper is. Zodra je ingaat op de “procedure”, volgt meestal een verzoek om geld over te maken voor transport of borg, waarna het contact verdwijnt.”
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-5 ... aign=share
Chat gpt zegt:
“ Dit verhaal vertoont klassieke kenmerken van een oplichtingsmethode, vaak gebruikt bij “auto te koop”-fraudes.
Er zijn meerdere rode vlaggen:
1. Onrealistische verkoopvoorwaarden
• De auto kan niet bezichtigd of getest worden voordat je betaalt.
• Dit wordt “verklaard” met het logistieke magazijn en gebrek aan personeel — een standaard smoes in scams.
2. Emotioneel en overtuigend achtergrondverhaal
• Er wordt veel verteld over werk in Duitsland, energiecrisis, terugkeer naar Denemarken, medische problemen bij vorige koper.
• Zulke details zijn vaak bedoeld om je vertrouwen te winnen en het onmogelijk maken van bezichtiging te “verklaren”.
3. Transport en betaling via derde partij
• Waarschijnlijk zal in het “volgende bericht” een “veilig” escrow- of transportbedrijf genoemd worden, maar dat blijkt dan een nepwebsite of een valse tussenpartij te zijn waar je vooraf moet betalen.
4. Google Drive-link voor foto’s
• In plaats van een advertentie met originele foto’s op een betrouwbare site, krijg je een link. Vaak zijn deze foto’s gestolen van andere advertenties.
5. Te mooi om waar te zijn
• Deze scams bieden vaak een auto voor een prijs ver onder de marktwaarde, met veel “garanties” en “geen risico” beloftes, maar zonder mogelijkheid om hem fysiek te zien.
Conclusie:
Dit is zeer waarschijnlijk een bekende internationale oplichtingstruc waarbij de auto niet bestaat of niet van de verkoper is. Zodra je ingaat op de “procedure”, volgt meestal een verzoek om geld over te maken voor transport of borg, waarna het contact verdwijnt.”
-
- E21 starter
-
- E21 starter
Als jullie zin hebben om te kijken, valt jullie dan iets op?
Mijn criteria waren:
- zespitter
- geen gekke dingen op voorhand (zichtbare roest, lpg, handelaar)
- niet onbereikbaar ver weg (Brescia is eigenlijk te ver)
- tot 12.500 (maar wil eigenlijk onder de 10 blijven).
Mijn criteria waren:
- zespitter
- geen gekke dingen op voorhand (zichtbare roest, lpg, handelaar)
- niet onbereikbaar ver weg (Brescia is eigenlijk te ver)
- tot 12.500 (maar wil eigenlijk onder de 10 blijven).
- BertjeConti
- E21 Mad
- My E21(s): E12 520-6
Wat mij bij alle 4 de bovenstaande aangeboden auto's op valt is dan men maar met een paar (slechte) foto's adverteert.
Bij geen enkele zijn er details fotos toegevoegd, zodat je eigenlijk geen idee hebt over de substantie.
En bij die zogenoemde 'scam' daarbij zie ik al meteen een onmogelijke bouwjaar, gewicht wat nergens naar klopt, en een apk tot 2027 op een auto zonder kentekenplaten?
Bij geen enkele zijn er details fotos toegevoegd, zodat je eigenlijk geen idee hebt over de substantie.
En bij die zogenoemde 'scam' daarbij zie ik al meteen een onmogelijke bouwjaar, gewicht wat nergens naar klopt, en een apk tot 2027 op een auto zonder kentekenplaten?

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Manitoba
- E21 VIP
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
@Joep: ik heb je een pb gestuurd met een advertentie voor een e12 die ik tegen kwam.
Succes!
Greetz,
Walter.
Succes!
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Die gele in Bielefeld lijkt een leuke. Wat me opvalt dat ze allemaal 4 versnellingen hebben. Een 5bak is duur en lastig te vinden voor de m30's. Hou daar iig rekening mee als je die zou willen.
Van die gele kan ik overigens niet zien hoeveel versnellingen die heeft. Die heeft een Alpinastuur wat heel fijn in de hand ligt en ook dat skai als interieur. Volgens mij is dat geen leer. Dat lijkt mij geen pretje, dat skai.
Van die gele kan ik overigens niet zien hoeveel versnellingen die heeft. Die heeft een Alpinastuur wat heel fijn in de hand ligt en ook dat skai als interieur. Volgens mij is dat geen leer. Dat lijkt mij geen pretje, dat skai.
-
- E21 starter
Dank! Had even niet opgelet op dit forum. En had m al gespot inmiddels. Qua prijs goed, maar kleur en motorisering niet, en graag ook geen automaat.Manitoba wrote: Thu Aug 14, 2025 8:25 am @Joep: ik heb je een pb gestuurd met een advertentie voor een e12 die ik tegen kwam.
Succes!
Greetz,
Walter.
-
- E21 starter
Deze is inmiddels ‘afgeprijsd’ naar 11,5. Ik heb m op mijn lijstje nog steeds.uwbuurman wrote: Thu Aug 14, 2025 8:52 am Die gele in Bielefeld lijkt een leuke. Wat me opvalt dat ze allemaal 4 versnellingen hebben. Een 5bak is duur en lastig te vinden voor de m30's. Hou daar iig rekening mee als je die zou willen.
Heb inmiddels de zilveren in Brescia benaderd, maar iets zegt me dat dit dezelfde gast is die ook die groene in Kötz zogenaamd te koop heeft. Ook 1982, wat echt niet zou moeten kunnen, zelfde soort opbouw van de advertentie, weinig info over de verkoper, en… reageert niet op mijn mail

Ook stuurde ik een bericht naar de witte 528i in Andenne bij Luik. Dit is - als we de advertentie mogen geloven - al 45 jaar in eigendom van een liefhebber. Daarmee rijd je in een hele fijne 5, weliswaar ook met een vierbak… staat voor 12,5 en ik bood 10. Daartussen kun je er wel uitkomen.
Hierna even wat meer info.
-
- E21 starter
-
- E21 starter
Schrijft over een goede auto met wel lichte roest onder aan de deuren. Ik heb meer foto’s aangeboden gekregen; daar is het nu wachten op.
-
- E21 starter
Oh ja; en de Franse 520/6 voor 9.000…
Cher Monsieur, Madame, Je suis sérieusement intéressé par cette BMW. Je cherche un beau e12 depuis un certain temps. C'est une version qui me plaît. Comme je viens des Pays-Bas, j'ai encore besoin de plus d'informations avant de venir à France. Est-ce bon si je vous pose quelques questions et que je vous demande des photos supplémentaires ?
https://www.leboncoin.fr/ad/voitures/3019508868
Maar deze is misschien ook iets te mooi om waar te zijn?
Cher Monsieur, Madame, Je suis sérieusement intéressé par cette BMW. Je cherche un beau e12 depuis un certain temps. C'est une version qui me plaît. Comme je viens des Pays-Bas, j'ai encore besoin de plus d'informations avant de venir à France. Est-ce bon si je vous pose quelques questions et que je vous demande des photos supplémentaires ?
https://www.leboncoin.fr/ad/voitures/3019508868
Maar deze is misschien ook iets te mooi om waar te zijn?
-
- E21 starter
Het loopt nog even anders. Ik trof deze advertentie aan. Slechte foto’s en doordat een oude advertentie werd hergebruikt, in een verkeerde rubriek. Maar… gebeld en dit is wat ik voor mezelf noteerde na wat vragen:
Heb gebeld.
Meneer heeft teveel auto's, ook die E28 en ook nog een S8. Die kocht hij vlak na de e12. Moet wat kwijt.
De auto:
- 528 carbu, 4-bak, geen stuurbekrachtiging volgens hem, maar volgens mij is het standaard op de 528.
- zwitsers, met papieren, 115000km is aannemelijk te maken
- krokante APK
- geen technische mankementen, behalve een beetje rommelige motorloop, hij denk zelf: busje cleaner in de tank
- wel vliegroest op enkele delen zoals binnenzijde portier, beetje maf, niet van binnenuit, verzekert hij
- motor is goed (geen blauwe rook), geen lekkage
- achterbank was vreemd genoeg wat versleten, heeft hij vervangen
- houten randje aan de deur wat beschadigd
Klinkt als interessant. Qua specs niet helemaal top, maar ook geen stakker. 4-bak met zo'n dikke motor kan best OK zijn misschien.
Prijs is bij de auto bespreekbaar.
Ik zie wel reden om te gaan kijken en neem mijn vriend Remko als BMW expert mee.
Heb gebeld.
Meneer heeft teveel auto's, ook die E28 en ook nog een S8. Die kocht hij vlak na de e12. Moet wat kwijt.
De auto:
- 528 carbu, 4-bak, geen stuurbekrachtiging volgens hem, maar volgens mij is het standaard op de 528.
- zwitsers, met papieren, 115000km is aannemelijk te maken
- krokante APK
- geen technische mankementen, behalve een beetje rommelige motorloop, hij denk zelf: busje cleaner in de tank
- wel vliegroest op enkele delen zoals binnenzijde portier, beetje maf, niet van binnenuit, verzekert hij
- motor is goed (geen blauwe rook), geen lekkage
- achterbank was vreemd genoeg wat versleten, heeft hij vervangen
- houten randje aan de deur wat beschadigd
Klinkt als interessant. Qua specs niet helemaal top, maar ook geen stakker. 4-bak met zo'n dikke motor kan best OK zijn misschien.
Prijs is bij de auto bespreekbaar.
Ik zie wel reden om te gaan kijken en neem mijn vriend Remko als BMW expert mee.
-
- E21 starter
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
En al op Nederlands kenteken, dus makkelijker! Mijn e30 325iA cabrio heb ik ooit in Aerdenhout gekocht, hoop dat je er net zo veel lol gaat hebben als ik van je Aerdenhoutse BMW, mocht je eruit komen!