Begin van een e12 avontuur?
-
- E21 starter
- Posts: 20
- Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
Begin van een e12 avontuur?
Dag forumleden,
Ik kom steeds dichter bij het punt om aan een e12 te beginnen. Staat al jaren op mijn lijstje… ik hoop hier inzicht en hulp en inspiratie te vinden, in de voorbereiding en tijdens het rijden een sleutelen in de toekomst.
Korte voorstel: woon in Drachten, heb heel wat BMW’s als daily versleten (‘87 e30 320i, ‘95 e36 318tds compact, ‘00 e46 touring 330d, ‘01 e39 touring 530d M, ‘06 e61 touring 530d M, ‘24 G61 touring i40 M).
Mijn hobby auto historie betreft 4 carbagerunners en een off-body restauratie van een CX Break in coronatijd. Die verkocht ik vanwege verhuizing naar een nieuwbouw huis met een standaard maat garage (355x700)…
Maar het kriebelt. Eigenlijk moet ik eerst zorgen voor een droge plek en een klusruimte. Ik kan een brug gebruiken van een kameraad om de hoek maar zijn loods is doorgaans tjokvol. Lassen kan ik slecht. Voor de rest ben ik geen monteur, maar wel vasthoudend om zaken redelijk grondig aan te (laten) pakken.
Wachten tot ik een droge plek heb, gaat lang duren. Een fietsen stalling smurfen zodat mijn garage leeg is, is realistischer. Of nog eerder: een hele goede autohoes.
Mijn grootste twijfel zit er in: roest een nette e12 me onder de kont vandaan als de auto buiten blijft? Met eentje in concourstaat moet ik dat sowieso niet willen. Maar een redelijk harde Italiaan of Spanjool, in de Mike Sanders, zou dat kunnen?
Wie praat mij mijn wens uit mijn hoofd, of beter: wie heeft goede ervaring met een buitenleven voor een e12?
Groeten
Daniel
Ik kom steeds dichter bij het punt om aan een e12 te beginnen. Staat al jaren op mijn lijstje… ik hoop hier inzicht en hulp en inspiratie te vinden, in de voorbereiding en tijdens het rijden een sleutelen in de toekomst.
Korte voorstel: woon in Drachten, heb heel wat BMW’s als daily versleten (‘87 e30 320i, ‘95 e36 318tds compact, ‘00 e46 touring 330d, ‘01 e39 touring 530d M, ‘06 e61 touring 530d M, ‘24 G61 touring i40 M).
Mijn hobby auto historie betreft 4 carbagerunners en een off-body restauratie van een CX Break in coronatijd. Die verkocht ik vanwege verhuizing naar een nieuwbouw huis met een standaard maat garage (355x700)…
Maar het kriebelt. Eigenlijk moet ik eerst zorgen voor een droge plek en een klusruimte. Ik kan een brug gebruiken van een kameraad om de hoek maar zijn loods is doorgaans tjokvol. Lassen kan ik slecht. Voor de rest ben ik geen monteur, maar wel vasthoudend om zaken redelijk grondig aan te (laten) pakken.
Wachten tot ik een droge plek heb, gaat lang duren. Een fietsen stalling smurfen zodat mijn garage leeg is, is realistischer. Of nog eerder: een hele goede autohoes.
Mijn grootste twijfel zit er in: roest een nette e12 me onder de kont vandaan als de auto buiten blijft? Met eentje in concourstaat moet ik dat sowieso niet willen. Maar een redelijk harde Italiaan of Spanjool, in de Mike Sanders, zou dat kunnen?
Wie praat mij mijn wens uit mijn hoofd, of beter: wie heeft goede ervaring met een buitenleven voor een e12?
Groeten
Daniel
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2541
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Begin van een e12 avontuur?
Welkom Daniel! Imposant rijtje BMW’s!
Er is hier wel wat kennis van en ervaring met e12’s: @UwBuurmn, kom er maar in (check zijn topic over z’n e12 en e21 maar eens in het Nederlandse deel van dit forum.
Benieuwd naar het vervolg, ik kan je zelf niet helpen.
Greetz,
Walter.
Er is hier wel wat kennis van en ervaring met e12’s: @UwBuurmn, kom er maar in (check zijn topic over z’n e12 en e21 maar eens in het Nederlandse deel van dit forum.
Benieuwd naar het vervolg, ik kan je zelf niet helpen.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29884
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Begin van een e12 avontuur?
Welkom! Draadje verplaatst naar het Nederlandse Off Topic Forum want hoewel je een E12 kunt zien als een vierdeurs E21, is het toch geen E21. Evengoed wel veel kennis van en ervaring met E12 hier op het forum dus samen kunnen we je vast wel bijstaan!
Regards/groeten, Jeroen
-
- E21 starter
- Posts: 20
- Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
Re: Begin van een e12 avontuur?
Dank je wel voor het verplaatsen, ik twijfelde al of ik goed zat.
De draadjes over anderen A12 situaties heb ik voor een deel al bestudeerd en dat is erg leerzaam.
Niet onbelangrijk: mijn vrouw lijkt weinig weerstand te bieden; ze weten inmiddels dat als ik zoiets in mijn hoofd heb, ja toch geen houden meer aan is. En een man moet een hobby hebben.
Over de plek om te sleutelen en de opslag: misschien bouw ik een fietsenstalling hier achter mijn schuur zodat mijn garage in de winter leeg te maken is. En ik zie informatie over premium autohoezen die heel goed ademen en een hele zachte structuur hebben aan de binnenkant. Ervaringen die mensen daarover delen lopen een beetje uiteen, maar de auto helemaal droog wegzetten en af en toe even laten luchten lijkt helemaal niet zo slecht te gaan. Dus met een auto waaraan nog het een en ander te verbeteren is, is dat misschien best een oplossing of anders voor tijdelijke situaties een alternatief.
De draadjes over anderen A12 situaties heb ik voor een deel al bestudeerd en dat is erg leerzaam.
Niet onbelangrijk: mijn vrouw lijkt weinig weerstand te bieden; ze weten inmiddels dat als ik zoiets in mijn hoofd heb, ja toch geen houden meer aan is. En een man moet een hobby hebben.
Over de plek om te sleutelen en de opslag: misschien bouw ik een fietsenstalling hier achter mijn schuur zodat mijn garage in de winter leeg te maken is. En ik zie informatie over premium autohoezen die heel goed ademen en een hele zachte structuur hebben aan de binnenkant. Ervaringen die mensen daarover delen lopen een beetje uiteen, maar de auto helemaal droog wegzetten en af en toe even laten luchten lijkt helemaal niet zo slecht te gaan. Dus met een auto waaraan nog het een en ander te verbeteren is, is dat misschien best een oplossing of anders voor tijdelijke situaties een alternatief.
-
- E21 starter
- Posts: 20
- Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
Re: Begin van een e12 avontuur?
Mijn zoektocht zal zich primair richten op een zescilinder, de 528 modellen zijn me te duur en te complex, dus je komt dan uit op de 525 al dan niet met injectie of de 520/6.
Verder meen ik te lezen dat de later geproduceerde auto’s ook daadwerkelijk beter zijn, zowel qua roest bescherming als op andere details. Dan dus niet de injectie want die is alleen eerder geproduceerd. Ik zag wel dat er mensen zijn die units installeren om de loop van de carburatiemotor te verbeteren.
Een vraag aan de moderator: mag ik hier ook advertenties delen met vragen aan anderen wat ze ervan vinden?
Verder meen ik te lezen dat de later geproduceerde auto’s ook daadwerkelijk beter zijn, zowel qua roest bescherming als op andere details. Dan dus niet de injectie want die is alleen eerder geproduceerd. Ik zag wel dat er mensen zijn die units installeren om de loop van de carburatiemotor te verbeteren.
Een vraag aan de moderator: mag ik hier ook advertenties delen met vragen aan anderen wat ze ervan vinden?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29884
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Begin van een e12 avontuur?
Als je de garage vrij kunt maken voor de winters is dat natuurlijk de mooiste oplossing. Eenvoudige bergingen of een hoes kunnen er vaak ook voor zorgen dat je vocht ophoopt onder de hoes of zelfs in de auto.
Ik kan een zescilinder zeker aanbevelen, afgezien van het feit dat het mooier klinkt zijn ze vaak ook wat stiller, comfortabeler en omdat dat nou eenmaal de duurdere modellen waren, ook voorzien van meer opties en beter onderhouden.
De carburateurmodellen willen, zeker in combinatie met automatische versnellingsbak, wel een goede slok benzine lusten. Dan ligt het er maar net aan wat voor gebruik je ervan gaat maken, alleen lokale dagtripjes of bijv ook mee op vakantie, en hoeveel kilometers je denkt te gaan maken. Maar zoals je zegt, met een upgrade naar een iets modernere carburateur is dat wel te verbeteren.
Bij de zescilinders is er eigenlijk een tweedeling, de 520/6 met de "small six" M20 motor en distributieriem, en de 525/528/528i met de zwaardere M30 zescilinder met distributieketting. Een 525i is er niet in de E12 5-serie.
Op zich zit er weinig complexiteit aan de auto's, zowel carburateurs als injectie zijn bekende en beproefde systemen.
Advertenties delen: natuurlijk, we kijken en denken graag mee!
Ik kan een zescilinder zeker aanbevelen, afgezien van het feit dat het mooier klinkt zijn ze vaak ook wat stiller, comfortabeler en omdat dat nou eenmaal de duurdere modellen waren, ook voorzien van meer opties en beter onderhouden.
De carburateurmodellen willen, zeker in combinatie met automatische versnellingsbak, wel een goede slok benzine lusten. Dan ligt het er maar net aan wat voor gebruik je ervan gaat maken, alleen lokale dagtripjes of bijv ook mee op vakantie, en hoeveel kilometers je denkt te gaan maken. Maar zoals je zegt, met een upgrade naar een iets modernere carburateur is dat wel te verbeteren.
Bij de zescilinders is er eigenlijk een tweedeling, de 520/6 met de "small six" M20 motor en distributieriem, en de 525/528/528i met de zwaardere M30 zescilinder met distributieketting. Een 525i is er niet in de E12 5-serie.
Op zich zit er weinig complexiteit aan de auto's, zowel carburateurs als injectie zijn bekende en beproefde systemen.
Advertenties delen: natuurlijk, we kijken en denken graag mee!
Regards/groeten, Jeroen
-
- E21 starter
- Posts: 20
- Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
Re: Begin van een e12 avontuur?
Dank voor deze info Jeroen!
Twee advertenties trekken momenteel mijn aandacht;
https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... nt=app_ios
Zonder tüv, stilstand, wel roest zichtbaar, mooie kleur vind ik
En
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-5 ... aign=share
Zou een hele nette kunnen zijn, beetje saaie kleur
Twee advertenties trekken momenteel mijn aandacht;
https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... nt=app_ios
Zonder tüv, stilstand, wel roest zichtbaar, mooie kleur vind ik
En
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-5 ... aign=share
Zou een hele nette kunnen zijn, beetje saaie kleur
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29884
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Begin van een e12 avontuur?
Gezien de plekjes aan die resedagroene is dat naar alle waarschijnlijkheid slechts het topje van de ijsberg, ofwel: daar zit wel meer werk aan. Als er iets ruimte zit in je budget dan zou ik heel snel deze gaan bekijken, voor het prijsverschil krijg je die groene niet netjes imo: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw ... e-eigenaar
Een best schaars exemplaar van voor de facelift en daarom wel een viercylinder, maar als het verhaal en de conditie een beetje klopt koop je er een wel een hele nette auto voor. En ja die is weer dat zilvergrijs net als de mijne hehe. Van die veilige maar oh zo saaie kleurtjes en daarom is 90% van alle blik grijs, zwart of wit. Helaas.
Die grijze in Italië... tsja hele summiere advertentie en heel ver weg, dan ga je ook niet zomaar even kijken, zeker als je in je achterhoofd houdt dat in die prijsklasse minstens 90% vies tegenvalt.
Een best schaars exemplaar van voor de facelift en daarom wel een viercylinder, maar als het verhaal en de conditie een beetje klopt koop je er een wel een hele nette auto voor. En ja die is weer dat zilvergrijs net als de mijne hehe. Van die veilige maar oh zo saaie kleurtjes en daarom is 90% van alle blik grijs, zwart of wit. Helaas.
Die grijze in Italië... tsja hele summiere advertentie en heel ver weg, dan ga je ook niet zomaar even kijken, zeker als je in je achterhoofd houdt dat in die prijsklasse minstens 90% vies tegenvalt.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3102
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Begin van een e12 avontuur?
Hallo Daniel, ik ben zelf een ervaringsdeskundige als het om E12 en roest gaat.
Bedenk dat de meeste E12's die het tot nu toe redelijk roestvrij overleeft hebben zo goed als altijd binnen slapers zijn, of uit het warme zuiden komen.
Op zich zijn deze auto's zeker niet slecht kwa roest gevoeligheid, vergeleken met de meeste tijdgenoten.
Als ze roesten, dan wel altijd op lastig te herstellen plaatsen.
De mijne heeft een aantal jaren buiten geslapen, en dat heeft hem geen goed gedaan, en heeft mij wel wat werk gekost om het allemaal weer oke te krijgen.
Schuifkanteldakkie is leuk maar geeft gegarandeerd roestproblemen in dorpels en dak.
Exemplaren in uni kleuren zijn ook veel beter bestand tegen het roestduiveltje dan de metalic gelakte exemplaren.
Alle 6 cilinders zijn dorstig (behalve de mijne
), en 4 cilinder modellen eigenlijk onder bemeten kwa vermogen.
Automaten, brrr rijdt voor geen meter. Dus een 5 handbak is wel aan te bevelen.
Bedenk dat de meeste E12's die het tot nu toe redelijk roestvrij overleeft hebben zo goed als altijd binnen slapers zijn, of uit het warme zuiden komen.
Op zich zijn deze auto's zeker niet slecht kwa roest gevoeligheid, vergeleken met de meeste tijdgenoten.
Als ze roesten, dan wel altijd op lastig te herstellen plaatsen.
De mijne heeft een aantal jaren buiten geslapen, en dat heeft hem geen goed gedaan, en heeft mij wel wat werk gekost om het allemaal weer oke te krijgen.
Schuifkanteldakkie is leuk maar geeft gegarandeerd roestproblemen in dorpels en dak.
Exemplaren in uni kleuren zijn ook veel beter bestand tegen het roestduiveltje dan de metalic gelakte exemplaren.
Alle 6 cilinders zijn dorstig (behalve de mijne

Automaten, brrr rijdt voor geen meter. Dus een 5 handbak is wel aan te bevelen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
-
- E21 starter
- Posts: 20
- Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
Re: Begin van een e12 avontuur?
Dank Jeroen. Die je stuurt, had ik ook gezien (ik denk dat ik het actuele aanbod helemaal gezien heb
). Wel een mooie maar eigenlijk boven budget.
Het verhaal gaat dat er in zuid Europa
Niet met pekel wordt gewerkt plus dat het klimaat meewerkt. Nu is Noord Italië ook geen Zuid Spanje… maar dat is wel de reden dat ik wel interesse zou hebben in een die technisch aandacht vraagt, maar qua carrosserie hard is. Dan kun je rustig de auto gezond maken. Tegen en hopelijk nog redelijke aanschafprijs.

Het verhaal gaat dat er in zuid Europa
Niet met pekel wordt gewerkt plus dat het klimaat meewerkt. Nu is Noord Italië ook geen Zuid Spanje… maar dat is wel de reden dat ik wel interesse zou hebben in een die technisch aandacht vraagt, maar qua carrosserie hard is. Dan kun je rustig de auto gezond maken. Tegen en hopelijk nog redelijke aanschafprijs.
-
- E21 starter
- Posts: 20
- Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
Re: Begin van een e12 avontuur?
BertjeConti: heb jij zo’n fluwelen rechtervoet
.
Ik zal idd geen automaat doen.
Had jij er een goede autohoes over? Ervaringen die ik er over lees, zijn wisselend…

Ik zal idd geen automaat doen.
Had jij er een goede autohoes over? Ervaringen die ik er over lees, zijn wisselend…
-
- E21 starter
- Posts: 20
- Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
Re: Begin van een e12 avontuur?
https://www.leboncoin.fr/ad/voitures/3019508868
Zelfde verhaal als met de italiaan: ver weg is een gok en Parijs is geen Toulouse… maar verder wel het juiste plaatje.
Zelfde verhaal als met de italiaan: ver weg is een gok en Parijs is geen Toulouse… maar verder wel het juiste plaatje.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3102
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Begin van een e12 avontuur?
Nee, helemaal geen fluwelen rechtervoet, in tegendeel zelfs, maar wel een M20 omgebouwd naar injectie die heel goed getuned is.Joep_Goethee wrote: Thu Aug 07, 2025 6:21 pm BertjeConti: heb jij zo’n fluwelen rechtervoet.
Ik zal idd geen automaat doen.
Had jij er een goede autohoes over? Ervaringen die ik er over lees, zijn wisselend…
En nee, de auto heeft zeker 5 jaar buiten gewoond zonder hoes, werd wel regelmatig gebuikt en daarom ook de nodige pekel voor zijn kiezen gekregen.
We rijden er nu nog steeds vooral ook in de winter mee. En als die dan een keertje door pekel moest, dan krijgt ie daarna een grondige schoonmaakbeurt vanonder.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
-
- E21 starter
- Posts: 20
- Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
Re: Begin van een e12 avontuur?
Dat biedt toch wel iets van hoop, zolang ik geen zekerheid heb voor onderdak voor een e12. Een hoogwaardige hoes die goed ademt… blijft suboptimaal maar het is het overwegen waard. Dit bijvoorbeeld: https://www.covercraft.com/product/weat ... ver/C-CCHPBertjeConti wrote: Thu Aug 07, 2025 7:05 pm
Nee, helemaal geen fluwelen rechtervoet, in tegendeel zelfs, maar wel een M20 omgebouwd naar injectie die heel goed getuned is.
En nee, de auto heeft zeker 5 jaar buiten gewoond zonder hoes, werd wel regelmatig gebuikt en daarom ook de nodige pekel voor zijn kiezen gekregen.
We rijden er nu nog steeds vooral ook in de winter mee. En als die dan een keertje door pekel moest, dan krijgt ie daarna een grondige schoonmaakbeurt vanonder.
En jouw ombouw klinkt als een mooie upgrade, hoewel het verbruik me eigenlijk niet zo interesseert.
-
- E21 starter
- Posts: 20
- Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
Re: Begin van een e12 avontuur?
Inmiddels bijna in een scam gestonken bij deze advertentie:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-5 ... aign=share
Chat gpt zegt:
“ Dit verhaal vertoont klassieke kenmerken van een oplichtingsmethode, vaak gebruikt bij “auto te koop”-fraudes.
Er zijn meerdere rode vlaggen:
1. Onrealistische verkoopvoorwaarden
• De auto kan niet bezichtigd of getest worden voordat je betaalt.
• Dit wordt “verklaard” met het logistieke magazijn en gebrek aan personeel — een standaard smoes in scams.
2. Emotioneel en overtuigend achtergrondverhaal
• Er wordt veel verteld over werk in Duitsland, energiecrisis, terugkeer naar Denemarken, medische problemen bij vorige koper.
• Zulke details zijn vaak bedoeld om je vertrouwen te winnen en het onmogelijk maken van bezichtiging te “verklaren”.
3. Transport en betaling via derde partij
• Waarschijnlijk zal in het “volgende bericht” een “veilig” escrow- of transportbedrijf genoemd worden, maar dat blijkt dan een nepwebsite of een valse tussenpartij te zijn waar je vooraf moet betalen.
4. Google Drive-link voor foto’s
• In plaats van een advertentie met originele foto’s op een betrouwbare site, krijg je een link. Vaak zijn deze foto’s gestolen van andere advertenties.
5. Te mooi om waar te zijn
• Deze scams bieden vaak een auto voor een prijs ver onder de marktwaarde, met veel “garanties” en “geen risico” beloftes, maar zonder mogelijkheid om hem fysiek te zien.
Conclusie:
Dit is zeer waarschijnlijk een bekende internationale oplichtingstruc waarbij de auto niet bestaat of niet van de verkoper is. Zodra je ingaat op de “procedure”, volgt meestal een verzoek om geld over te maken voor transport of borg, waarna het contact verdwijnt.”
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-5 ... aign=share
Chat gpt zegt:
“ Dit verhaal vertoont klassieke kenmerken van een oplichtingsmethode, vaak gebruikt bij “auto te koop”-fraudes.
Er zijn meerdere rode vlaggen:
1. Onrealistische verkoopvoorwaarden
• De auto kan niet bezichtigd of getest worden voordat je betaalt.
• Dit wordt “verklaard” met het logistieke magazijn en gebrek aan personeel — een standaard smoes in scams.
2. Emotioneel en overtuigend achtergrondverhaal
• Er wordt veel verteld over werk in Duitsland, energiecrisis, terugkeer naar Denemarken, medische problemen bij vorige koper.
• Zulke details zijn vaak bedoeld om je vertrouwen te winnen en het onmogelijk maken van bezichtiging te “verklaren”.
3. Transport en betaling via derde partij
• Waarschijnlijk zal in het “volgende bericht” een “veilig” escrow- of transportbedrijf genoemd worden, maar dat blijkt dan een nepwebsite of een valse tussenpartij te zijn waar je vooraf moet betalen.
4. Google Drive-link voor foto’s
• In plaats van een advertentie met originele foto’s op een betrouwbare site, krijg je een link. Vaak zijn deze foto’s gestolen van andere advertenties.
5. Te mooi om waar te zijn
• Deze scams bieden vaak een auto voor een prijs ver onder de marktwaarde, met veel “garanties” en “geen risico” beloftes, maar zonder mogelijkheid om hem fysiek te zien.
Conclusie:
Dit is zeer waarschijnlijk een bekende internationale oplichtingstruc waarbij de auto niet bestaat of niet van de verkoper is. Zodra je ingaat op de “procedure”, volgt meestal een verzoek om geld over te maken voor transport of borg, waarna het contact verdwijnt.”