Page 2 of 3

Posted: Wed Nov 25, 2009 8:23 am
by 323baur
Arnold D wrote:
ac/dennis wrote:Al enig vooruitgang geboek Arnold?
Eigenlijk wel, In de voorraad een andere warmdraairegelaar gevonden, schoongemaakt en gestraald. Zaterdag monteren en daarna in ieder geval de extra mechanische luchtschuif schoonmaken.

Wel de carterpan van de Alpina naar de lasser gebracht, dat was tevens de vorige eigenaar en van hem heb ik weer de gegevens van de eigenaar waar hij hem van gekocht heeft. Komt uit Deurne. Beide hebben ze niet in de auto gereden. :shock: :D

Heel veel E21 materiaal doorgenomen, artikelen, prijslijsten foldermateriaal van tuners, Alpina en Hartge 8)

LEt op: bij mijn weten zijn er in iedergeval 2 verschillende types WUR. Ik weet even niet meer wat de verschilllen waren eigenlijk :oops:

Kan je ook kopien maken van al die artikelen?

Posted: Wed Nov 25, 2009 10:25 am
by Arnold D
Ben ik wel van plan :D

Als het wat rustiger is

Posted: Wed Nov 25, 2009 6:55 pm
by Jeroen
Ja volgens mij heb je WUR's met water in/uit voor de mechanische extraluchtschuif, en zonder dat voor de elektrieke...

Posted: Mon Dec 07, 2009 11:30 am
by Arnold D
Zo, weer even wat tijd.

De WUR is verwijderd en vergeleken met de reserve.
De reserve WUR was inwendig erg vies, maar de WUR van mijn auto zag eruit als nieuw :shock: , vreemd.

Heb de weerstand bij de reserve gemeten en de waarde bedroeg 30 ohm.
De weerstand van de oude heeft vaak geen weerstand, dus kortsluiting, maar soms 30 of 60 Ohm.

Deze gaan we dus vervangen. Dan denk ik ook dat de motor wat mooier loopt, hier heb ik als eens eerder over bericht.
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?t=5073

Tevens de verdeelkap verwijderd :oops: is wel aan vervanging toe.
Zag dat er slijtsporen van de rotor in de verdeelkap zaten. Ik denk dat de kap er een keer scheef op heeft gezeten. Tevens vindt ik de speling van de as in het ontstekingshuis iets te groot.

Eerst de WUR vervangen en dan de ontstekingkontroleren.

Image

Posted: Wed Dec 09, 2009 12:27 am
by Arnold D
Vandaag de WUR vervangen.

Tevens is de rotor van de ontsteking vervangen, omdat deze kantelde op de as :shock: Die heeft dus rare klappen gehad.

Auto gestart, maar liep niet. Na doorstarten gingen er een paar cilinders meedoen, dus na het gaspedaal volledig ingedrukt te hebben werden er steeds meer cilinders wakker. Kon hem uiteindelijk aan de praat houden, maar liep nog niet geweldig. Na wat bougiedoppen loshalen en terugplaatsen, liep ie als een zonnetje, maar wel meer toeren dan anders.

Het lijkt wel of de motor iets feller is. Hij draait nu wel 1100 RPM stationair en het schommelen bij een constante snelheid is nu ook over, wat ie dus al 9 jaar deed.

Wur was denk ik niet de oorzaak van het niet starten, maar heeft dus wel andere problemen opgelost.

Kijken of ie van de week nog steeds wil starten.

Posted: Wed Dec 09, 2009 8:29 pm
by gerrit323
Probleem 90% zeker opgelost dan ...

Ik heb dit alles aandachtig gelezen ik denk dat het ons in de toekomst allemaal wel eens kan overkomen ... leuk zo'n technisch forum toch ...

Gerrit

Posted: Thu Dec 10, 2009 12:13 am
by Arnold D
@ Gerrit, heb de auto vanochtend gewoon kunnen gebruiken, tot nu toe geen problemen :D

Posted: Mon Jan 25, 2010 10:25 am
by Arnold D
Nog steeds wilde de auto niet starten. Met het koude weer ook geen zin gehad om er naar te kijken.
Afgelopen zaterdag weer even geprobeerd met de starthulp. Doorstarten met het gaspedaal helemaal ingetrapt. Uiteindelijk gingen er steeds meer cilinders meedoen, na 5 minuten ging hij mooi lopen en een kwartier laten lopen. S'avonds weer gestart en sloeg even aan en weer uit. Weer met de starthulp doorstarten en hetzelfde ritueel, toen toch maar even 40 kilometer gereden.
Hij zuipt wel veel.

Vanochtend sloeg hij weer even aan met starten en toen gelijk het gaspedaal bedient. Hij bleef 5 minuten lopen maar beroerd en daarna warm gereden en bij de garage de CO gechekt.

CO was 7,5 :shock:

CO weer afgesteld en vanavond maar weer even proberen.

Ik kan me voorstellen dat het benzine verbruik veranderd bij het vervangen van de WUR, maar daarvoor deed hij het ook al.

Of komt het door de injectiereiniger en de nieuwe reinigende benzine dat alles beter doorstroomt. Het lijkt mij sterk dat de CO zomaar, zoveel kan verlopen.

Posted: Mon Jan 25, 2010 7:47 pm
by Arnold D
Vanochtend is de CO op 1,5 gezet.

Vanavond de koude auto gestart zonder gas te hoeven geven. Na 5 seconden begon hij weer een beetje te pruttelen.
Hij krijgt nog steeds te veel benzine.

Heb toen de de stekker van de koudstart sproeier losgehaald en een paar keer een beetje gas gegeven en klaar :D
Stekker er weer op en pruttelen maar weer.

Hij krijgt bij de koude start dus veel te veel benzine. De sproeier werkt prima en de sensor is oke.

Hoe kan dat en wat kan ik daaraan doen ?

Posted: Mon Jan 25, 2010 8:18 pm
by Jeroen
Koudestartventiel wat staat te pissen ipv sproeien? Of misschien te lang blijft sproeien?

Posted: Mon Jan 25, 2010 8:23 pm
by Arnold D
Hij staat wel mooi te sproeien, Jeroen. En de sensor op het thermostaathuis, die hem aanstuurt, is goed.
Deze sensor moet je testen met een pen voorzien van een lichtje, volgens de boeken.

Posted: Mon Jan 25, 2010 8:35 pm
by Jeroen
Ja en die moet na 8 sec weer uit gaan toch?

Posted: Mon Jan 25, 2010 8:36 pm
by gerrit323
Volgens mij krijgt het koudstartventiel te lang stroom Arnold

Heb je al is proberen te starten zonder de sensor van het koudstartventiel aangekoppeld ... bij mijn e21 is dit ventiel defekt en toch start die steeds zelfs bij koud weer ... wel een tussenoplossing maar je kan hem dan wel weer gewoon gebruiken

een echte reden van het probleem kan ik niet direkt opkomen


Gerrit

Posted: Mon Jan 25, 2010 8:45 pm
by Arnold D
Ik heb de stekker ook al los gelaten, om hem morgen zonder koudstartventiel te starten.

Ik heb een nieuwe sensor voor de Alpina bestelt, ga hem eerst hier maar eens op proberen, zodra die binnen is.

Posted: Mon Jan 25, 2010 9:02 pm
by Wondermike
Stopt hij dan wel weer met sproeien of blijft hij misschien open staan?
ff in je voorraad kast zoeken en een ander koudestartventiel testen.