323i start slecht /niet
323i start slecht /niet
Het volgende probleem dient zich aan.
Alleen bij een koude start, bij een warme motor zijn er geen problemen.
Een week of 6 geleden is het zo'n beetje begonnen. Als de auto koud werd gestart, leek het of liep hij op 5 poten. Een klein stukje rijden en het was over.
Later liep ie langer met horten en stoten en dat duurde dan 10 Km, dan gaat de Thermostaat open en loopt de auto perfect. Als ik hem een paar dagen later starte, geen probleem. Starte hij een week later dan was daar weer hetzelfde probleem.
Het probleem werd steeds erger. 2 weken geleden liep hij voor mijn gevoel op 4 poten en wegrijden ging niet soepel en dat ligt niet aan mijn rijstijl. Geen vermogen en wil nauwelijks in toeren klimmen. Tijdens het rijden het gaspedaal voorzichtig intrappen, dan willen de toeren tot 3000RPM wel komen, maar trap in de gas diep in dan doet ie niets, net of hij geen benzine krijgt, maar als ie warm is, is er niets aan de hand.
Nu krijg ik hem niet meer aan de gang.
Koudstart injector sproeit mooi, heb daarvoor wel aanstuurproblemen gehad, start ook niet als ik de injector handmatig aanstuur.Thermotijdschakelaar is goed. Ruik wel benzine tijdens het starten.
Nu ben ik de storinglijst aan het bekijken pak de koude start en de onregelmatig warmloopperiode. Een aantal dingen kan ik wegstrepen, zoals, benzinepomp, koudestart injector, diodenrelais, benzinepomp relais.
Ik zit nog aan de warmdraairegelaar te denken, maar meer nog aan de extra luchtschuif. Ik heb de mechanische eronder, die moet maar even schoongemaakt worden. Kan ik deze demonteren, want ik zie wel een 6-kantbout zitten.
Waar moet ik het zoeken ?
Alleen bij een koude start, bij een warme motor zijn er geen problemen.
Een week of 6 geleden is het zo'n beetje begonnen. Als de auto koud werd gestart, leek het of liep hij op 5 poten. Een klein stukje rijden en het was over.
Later liep ie langer met horten en stoten en dat duurde dan 10 Km, dan gaat de Thermostaat open en loopt de auto perfect. Als ik hem een paar dagen later starte, geen probleem. Starte hij een week later dan was daar weer hetzelfde probleem.
Het probleem werd steeds erger. 2 weken geleden liep hij voor mijn gevoel op 4 poten en wegrijden ging niet soepel en dat ligt niet aan mijn rijstijl. Geen vermogen en wil nauwelijks in toeren klimmen. Tijdens het rijden het gaspedaal voorzichtig intrappen, dan willen de toeren tot 3000RPM wel komen, maar trap in de gas diep in dan doet ie niets, net of hij geen benzine krijgt, maar als ie warm is, is er niets aan de hand.
Nu krijg ik hem niet meer aan de gang.
Koudstart injector sproeit mooi, heb daarvoor wel aanstuurproblemen gehad, start ook niet als ik de injector handmatig aanstuur.Thermotijdschakelaar is goed. Ruik wel benzine tijdens het starten.
Nu ben ik de storinglijst aan het bekijken pak de koude start en de onregelmatig warmloopperiode. Een aantal dingen kan ik wegstrepen, zoals, benzinepomp, koudestart injector, diodenrelais, benzinepomp relais.
Ik zit nog aan de warmdraairegelaar te denken, maar meer nog aan de extra luchtschuif. Ik heb de mechanische eronder, die moet maar even schoongemaakt worden. Kan ik deze demonteren, want ik zie wel een 6-kantbout zitten.
Waar moet ik het zoeken ?
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
He Arnold, die zwarte is gewoon jaloers op dat stuk ijzer wat bij de spuiter staat.
De mechanische extra luchtschuif zit met 2 zeskantjes vast en kan je verwijderen. Is ff pielen maar het kan wel.
Ik zou ook het onstekingsgedeelte en massa niet over het hoofd zien als ik jouw was.
Hou ons op de hoogte.
De mechanische extra luchtschuif zit met 2 zeskantjes vast en kan je verwijderen. Is ff pielen maar het kan wel.
Ik zou ook het onstekingsgedeelte en massa niet over het hoofd zien als ik jouw was.
Hou ons op de hoogte.
So many cars, so little time
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Als het goed is hebben we wel eens een anatomische les van de mechanische luchtschuif gehad.....
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... uchtschuif
Sorry dat is de electrische.....
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... uchtschuif
Sorry dat is de electrische.....
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Ik zou ook de warmdraairegelaar eens aan een gedegen onderzoek onderwerpen. Een keer goed schoonmaken deed bij mij wonderen.
Pas op voor het sluitrubber tussen beide delen. Die kan niet veel hebben.
Pas op voor het sluitrubber tussen beide delen. Die kan niet veel hebben.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
De WUR loshalen, en voorzichtig open maken.
Rubberen afdichting apart leggen en daarna ruim met remmenreiniger doorspoelen. Je ziet dat er veel aanslag loskomt.
Met name het zeefje goed schoonmaken.
Het bi metalen plaatje niet verbuigen...
Bij het monteren kan je de koperen benzine ringetjes hergebruiken, maar niet te vast draaien, daar kunnen de speciale boutjes niet tegen.
Resultaat: veel rustigere en stabielere loop. (bij mij dan he).
Rubberen afdichting apart leggen en daarna ruim met remmenreiniger doorspoelen. Je ziet dat er veel aanslag loskomt.
Met name het zeefje goed schoonmaken.
Het bi metalen plaatje niet verbuigen...
Bij het monteren kan je de koperen benzine ringetjes hergebruiken, maar niet te vast draaien, daar kunnen de speciale boutjes niet tegen.
Resultaat: veel rustigere en stabielere loop. (bij mij dan he).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Ga ik dan bij mij ook maar eens proberen. Als ik hiermee een kans maak op een betere loop van de motor.
Mocht de rubberen pakking tussen de twee helften wel sneuvelen zijn die dan nog los verkrijgbaar???
Mocht de rubberen pakking tussen de twee helften wel sneuvelen zijn die dan nog los verkrijgbaar???
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Eigenlijk wel, In de voorraad een andere warmdraairegelaar gevonden, schoongemaakt en gestraald. Zaterdag monteren en daarna in ieder geval de extra mechanische luchtschuif schoonmaken.ac/dennis wrote:Al enig vooruitgang geboek Arnold?
Wel de carterpan van de Alpina naar de lasser gebracht, dat was tevens de vorige eigenaar en van hem heb ik weer de gegevens van de eigenaar waar hij hem van gekocht heeft. Komt uit Deurne. Beide hebben ze niet in de auto gereden.
Heel veel E21 materiaal doorgenomen, artikelen, prijslijsten foldermateriaal van tuners, Alpina en Hartge
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.