323i start slecht /niet

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

323i start slecht /niet

Post by Arnold D »

Het volgende probleem dient zich aan.
Alleen bij een koude start, bij een warme motor zijn er geen problemen.

Een week of 6 geleden is het zo'n beetje begonnen. Als de auto koud werd gestart, leek het of liep hij op 5 poten. Een klein stukje rijden en het was over.

Later liep ie langer met horten en stoten en dat duurde dan 10 Km, dan gaat de Thermostaat open en loopt de auto perfect. Als ik hem een paar dagen later starte, geen probleem. Starte hij een week later dan was daar weer hetzelfde probleem.

Het probleem werd steeds erger. 2 weken geleden liep hij voor mijn gevoel op 4 poten en wegrijden ging niet soepel en dat ligt niet aan mijn rijstijl. Geen vermogen en wil nauwelijks in toeren klimmen. Tijdens het rijden het gaspedaal voorzichtig intrappen, dan willen de toeren tot 3000RPM wel komen, maar trap in de gas diep in dan doet ie niets, net of hij geen benzine krijgt, maar als ie warm is, is er niets aan de hand.

Nu krijg ik hem niet meer aan de gang.
Koudstart injector sproeit mooi, heb daarvoor wel aanstuurproblemen gehad, start ook niet als ik de injector handmatig aanstuur.Thermotijdschakelaar is goed. Ruik wel benzine tijdens het starten.

Nu ben ik de storinglijst aan het bekijken pak de koude start en de onregelmatig warmloopperiode. Een aantal dingen kan ik wegstrepen, zoals, benzinepomp, koudestart injector, diodenrelais, benzinepomp relais.


Ik zit nog aan de warmdraairegelaar te denken, maar meer nog aan de extra luchtschuif. Ik heb de mechanische eronder, die moet maar even schoongemaakt worden. Kan ik deze demonteren, want ik zie wel een 6-kantbout zitten.

Waar moet ik het zoeken ?


e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

He Arnold, die zwarte is gewoon jaloers op dat stuk ijzer wat bij de spuiter staat.

De mechanische extra luchtschuif zit met 2 zeskantjes vast en kan je verwijderen. Is ff pielen maar het kan wel.
Ik zou ook het onstekingsgedeelte en massa niet over het hoofd zien als ik jouw was.

Hou ons op de hoogte.
So many cars, so little time
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Jaloers, dat is toch meer iets voor vrouwen, de zwarte is op en top man :mrgreen:

De twee bouten heb ik gezien, maar in de extra luchtschuif zit ook een bout, morgen maar even voorzichtig demonteren.

Ontsteking en massa worden zeker niet vergeten.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Als het goed is hebben we wel eens een anatomische les van de mechanische luchtschuif gehad.....

http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... uchtschuif

Sorry dat is de electrische..... :oops:
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Ik zou ook de warmdraairegelaar eens aan een gedegen onderzoek onderwerpen. Een keer goed schoonmaken deed bij mij wonderen.
Pas op voor het sluitrubber tussen beide delen. Die kan niet veel hebben.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Een keer goed schoonmaken deed bij mij wonderen.
Vertel, vertel :)
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

De WUR loshalen, en voorzichtig open maken.
Rubberen afdichting apart leggen en daarna ruim met remmenreiniger doorspoelen. Je ziet dat er veel aanslag loskomt.
Met name het zeefje goed schoonmaken.
Het bi metalen plaatje niet verbuigen...

Bij het monteren kan je de koperen benzine ringetjes hergebruiken, maar niet te vast draaien, daar kunnen de speciale boutjes niet tegen.

Resultaat: veel rustigere en stabielere loop. (bij mij dan he).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Ga ik dan bij mij ook maar eens proberen. Als ik hiermee een kans maak op een betere loop van de motor.

Mocht de rubberen pakking tussen de twee helften wel sneuvelen zijn die dan nog los verkrijgbaar???
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Mijn geld staat iig op de warmdraairegelaar...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

Al enig vooruitgang geboek Arnold?
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Arnold is aan het witte wat al wit was, een soort witwaspraktijk dus.
Die heeft voorlopig geen tijd voor zijn auto's :twisted:
So many cars, so little time
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

jeetje nog 8 posts..... :oops:
So many cars, so little time
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

moet je weer trakteren
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Wondermike wrote:jeetje nog 8 posts..... :oops:
Het lijkt alsof je teveel tijd over heb :wink:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

ac/dennis wrote:Al enig vooruitgang geboek Arnold?
Eigenlijk wel, In de voorraad een andere warmdraairegelaar gevonden, schoongemaakt en gestraald. Zaterdag monteren en daarna in ieder geval de extra mechanische luchtschuif schoonmaken.

Wel de carterpan van de Alpina naar de lasser gebracht, dat was tevens de vorige eigenaar en van hem heb ik weer de gegevens van de eigenaar waar hij hem van gekocht heeft. Komt uit Deurne. Beide hebben ze niet in de auto gereden. :shock: :D

Heel veel E21 materiaal doorgenomen, artikelen, prijslijsten foldermateriaal van tuners, Alpina en Hartge 8)
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Post Reply