Peter V: BMW Z4 2.5i
- BertjeConti
- E21 Mad
- My E21(s): E12 520-6
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Ziet er inderdaad heel netjes uit, dus nauwelijks '"blow by", dus zullen de klepseals wel keihard zijn.
Ik had eens een handig tooltje gemaakt om de klepveren in te drukken en gedrukt te houden....https://www.bmwe21.net/forum/viewtopic. ... 47#p320847
Ik had eens een handig tooltje gemaakt om de klepveren in te drukken en gedrukt te houden....https://www.bmwe21.net/forum/viewtopic. ... 47#p320847

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Heh, ziet het er eigenlijk netjes en schoon uit, loop je aan alle kanten tegen dat ruimtegebrek aan, da's niet des BMW's, meestal is het well engineered om er fatsoenlijk aan te kunnen sleutelen! Dat er voor een waterpompwissel ruimtegebrek is bij de zespitters is bekend, maar jij loopt nog tegen wat extra obstakels aan! Wel weer slimme oplossingen bedacht!
Wat is het probleem met de spanner van de distributieketting, die kan ik ff niet plaatsen, onvoldoende ruimte om deze uit te draaien, of geen ruimte om een slag te maken om je gereedschap rond te draaien? Dat laatste is een bekend probleem met een aantal M motoren en kon ik tot nu toe altijd oplossen met een ring-ratel 32, maar ws heb je hier nog minder ruimte?
Wat is het probleem met de spanner van de distributieketting, die kan ik ff niet plaatsen, onvoldoende ruimte om deze uit te draaien, of geen ruimte om een slag te maken om je gereedschap rond te draaien? Dat laatste is een bekend probleem met een aantal M motoren en kon ik tot nu toe altijd oplossen met een ring-ratel 32, maar ws heb je hier nog minder ruimte?
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- My E21(s): '82 320/6
Onvoldoende ruimte inderdaad om de slag te maken met het gereedschap. Hier komen we ook wel uit hoor. Een ring.ratel heb ik namelijk niet maar zoiets moet ik hebben inderdaad.Jeroen wrote: Tue Feb 11, 2025 9:55 pm
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
- Jeroen
- Site Admin
Ah, helder, lullig als je dan ff niet verder kunt... maar da's de manier waarop je verzameling gereedschap zich uitbreidt haha. Succes, ben benieuwd naar het vervolg!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
Ondertussen zijn we weer wat verder. De distributieketting ligt er geheel af. Deze zal vanwege een constructie wel altijd rond de krukas blijven zitten dus daar hoeven we niet bang voor te zijn (ik moet zeggen dat ik hem toch geborgd heb met een tywrap.

Hierna de krukasblokkering los maken en de zuigers zo plaatsen dat we de nokkenassen kunnen verdraaien zonder met de kleppen tegen de zuigers te komen. Vervolgens de nokkenassen zodanig plaatsen dat er zo min mogelijk druk komt op de lagerkappen en evenredig verdeeld. Vervolgens alles netjes op volgorde leggen en beoordelen. Er zijn uiteraard wel wat inloopsporen te zien.

Vervolgens na verwijderen nokkenas zijn de klepstoters zichtbaar in hun cassette. De stoters heb ik mbv magneten vastgezet want deze wil je niet onderling wisselen ivm inloopsporen mbt kleppen en nokkenas. Dan kun je zo die cassette verwijderen en op zijn kop wegleggen.

Nu is alles zichtbaar om het speciaal gereedschap te plaatsen voor de seals te doen.

Hierna de krukasblokkering los maken en de zuigers zo plaatsen dat we de nokkenassen kunnen verdraaien zonder met de kleppen tegen de zuigers te komen. Vervolgens de nokkenassen zodanig plaatsen dat er zo min mogelijk druk komt op de lagerkappen en evenredig verdeeld. Vervolgens alles netjes op volgorde leggen en beoordelen. Er zijn uiteraard wel wat inloopsporen te zien.

Vervolgens na verwijderen nokkenas zijn de klepstoters zichtbaar in hun cassette. De stoters heb ik mbv magneten vastgezet want deze wil je niet onderling wisselen ivm inloopsporen mbt kleppen en nokkenas. Dan kun je zo die cassette verwijderen en op zijn kop wegleggen.

Nu is alles zichtbaar om het speciaal gereedschap te plaatsen voor de seals te doen.

Gr Peter V.
- Manitoba
- E21 VIP
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Ik vind het zo f*cking knap dat je dit zelf doet, kunt en fixt. Gaaf, Peter. Komt helemaal goed met jouw Z4!
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Jeroen
- Site Admin
Netjes aangepakt, en al een aardige tafel vol losse onderdelen zeg! Fotootje van hoe je de klepstoters hebt geborgd? Succes met het vervolg!
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
Mega knap! Ik doe het je niet na.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
Het heeft even wat vertraging gehad want een griepje had de boel verpest maar we zijn weer bezig.
Op verzoek eerst even een foto van de borging van de klepstoters in de cassettes mbv magneten. Heel erg simpel eigenlijk maar het werkt feilloos.

Vervolgens het stukje speciaal gereedschap plaatsen en druk op de cylinder gezet (zuiger staat op BDP en ik heb max 2,5 bar gebruikt)

Dan is het indrukken van de klepveer, twee halve maantjes verwijderen en vervolgens klepveer weghalen. Vervolgens de oude seal eraf trekken en de steel en geleider even schoonmaken. Kunststof bescherming om de klepsteel en nieuwe seal plaatsen. Ik heb een dop 10 welke een mooie afgeronde kant heeft en daar druk je seal mooi mee op zijn plaats. Beschermhuls eraf en klepveer terugzetten. Met heel veel geduld (al krijg je wel wat handigheid erin) de twee halve maantjes terug zetten (pas op want die zijn licht conisch). Klepveer weer vrijlaten en de eerste klepseal is vervangen....nog 23 te gaan.

Status nu is dat de nokkenassen weer terug zitten en de kappen netjes op 15 Nm. Volgend project de Vanos.

Op verzoek eerst even een foto van de borging van de klepstoters in de cassettes mbv magneten. Heel erg simpel eigenlijk maar het werkt feilloos.

Vervolgens het stukje speciaal gereedschap plaatsen en druk op de cylinder gezet (zuiger staat op BDP en ik heb max 2,5 bar gebruikt)

Dan is het indrukken van de klepveer, twee halve maantjes verwijderen en vervolgens klepveer weghalen. Vervolgens de oude seal eraf trekken en de steel en geleider even schoonmaken. Kunststof bescherming om de klepsteel en nieuwe seal plaatsen. Ik heb een dop 10 welke een mooie afgeronde kant heeft en daar druk je seal mooi mee op zijn plaats. Beschermhuls eraf en klepveer terugzetten. Met heel veel geduld (al krijg je wel wat handigheid erin) de twee halve maantjes terug zetten (pas op want die zijn licht conisch). Klepveer weer vrijlaten en de eerste klepseal is vervangen....nog 23 te gaan.

Status nu is dat de nokkenassen weer terug zitten en de kappen netjes op 15 Nm. Volgend project de Vanos.

Gr Peter V.
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Kappen zo gelaten dus? Denk een prima beslissing voor nu. Mooi dat de klepseals zijn gedaan! Ben zo benieuwd of dit je olieprobleem oplost.
- Jeroen
- Site Admin
Netjes, weer lekker opgeschoten, en dank voor de detailfoto's. Nu aan de slag met floppy Vanos haha.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
Gewoon maar even afwachten inderdaad. Als je nu echt aan het reviseren bent dan zou ik alles vervangen want ook de nokkenas heeft uiteraard inloopsporen bij de kappen. Dan zijn we iets totaal anders aan het doen.uwbuurman wrote: Wed Feb 19, 2025 9:42 pm Kappen zo gelaten dus? Denk een prima beslissing voor nu. Mooi dat de klepseals zijn gedaan! Ben zo benieuwd of dit je olieprobleem oplost.
Gr Peter V.
- BertjeConti
- E21 Mad
- My E21(s): E12 520-6
Mooie tool heb je hoor, ziet er super profie uit.
Heb je meteen een soort van leakdown test gedaan, dus daarbij is ook niks vreemds opgevallen?
Heb je de krukas op één of andere manier vast gezet tijdens het op druk zetten van de verbrandingskamers? Ik kan mij voorstellen dat anders onder druk de zuiger naar beneden gedrukt wordt namelijk.
Waren de oude seals hard/gescheurd?
Heb je meteen een soort van leakdown test gedaan, dus daarbij is ook niks vreemds opgevallen?
Heb je de krukas op één of andere manier vast gezet tijdens het op druk zetten van de verbrandingskamers? Ik kan mij voorstellen dat anders onder druk de zuiger naar beneden gedrukt wordt namelijk.
Waren de oude seals hard/gescheurd?

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i