Peter V: BMW Z4 2.5i

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3083
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by BertjeConti »

Ziet er inderdaad heel netjes uit, dus nauwelijks '"blow by", dus zullen de klepseals wel keihard zijn.

Ik had eens een handig tooltje gemaakt om de klepveren in te drukken en gedrukt te houden....https://www.bmwe21.net/forum/viewtopic. ... 47#p320847


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29777
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Heh, ziet het er eigenlijk netjes en schoon uit, loop je aan alle kanten tegen dat ruimtegebrek aan, da's niet des BMW's, meestal is het well engineered om er fatsoenlijk aan te kunnen sleutelen! Dat er voor een waterpompwissel ruimtegebrek is bij de zespitters is bekend, maar jij loopt nog tegen wat extra obstakels aan! Wel weer slimme oplossingen bedacht!

Wat is het probleem met de spanner van de distributieketting, die kan ik ff niet plaatsen, onvoldoende ruimte om deze uit te draaien, of geen ruimte om een slag te maken om je gereedschap rond te draaien? Dat laatste is een bekend probleem met een aantal M motoren en kon ik tot nu toe altijd oplossen met een ring-ratel 32, maar ws heb je hier nog minder ruimte?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12106
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Jeroen wrote: Tue Feb 11, 2025 9:55 pm
Wat is het probleem met de spanner van de distributieketting, die kan ik ff niet plaatsen, onvoldoende ruimte om deze uit te draaien, of geen ruimte om een slag te maken om je gereedschap rond te draaien? Dat laatste is een bekend probleem met een aantal M motoren en kon ik tot nu toe altijd oplossen met een ring-ratel 32, maar ws heb je hier nog minder ruimte?
Onvoldoende ruimte inderdaad om de slag te maken met het gereedschap. Hier komen we ook wel uit hoor. Een ring.ratel heb ik namelijk niet maar zoiets moet ik hebben inderdaad.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29777
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Ah, helder, lullig als je dan ff niet verder kunt... maar da's de manier waarop je verzameling gereedschap zich uitbreidt haha. Succes, ben benieuwd naar het vervolg!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12106
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Ondertussen zijn we weer wat verder. De distributieketting ligt er geheel af. Deze zal vanwege een constructie wel altijd rond de krukas blijven zitten dus daar hoeven we niet bang voor te zijn (ik moet zeggen dat ik hem toch geborgd heb met een tywrap.

Image

Hierna de krukasblokkering los maken en de zuigers zo plaatsen dat we de nokkenassen kunnen verdraaien zonder met de kleppen tegen de zuigers te komen. Vervolgens de nokkenassen zodanig plaatsen dat er zo min mogelijk druk komt op de lagerkappen en evenredig verdeeld. Vervolgens alles netjes op volgorde leggen en beoordelen. Er zijn uiteraard wel wat inloopsporen te zien.

Image

Image

Vervolgens na verwijderen nokkenas zijn de klepstoters zichtbaar in hun cassette. De stoters heb ik mbv magneten vastgezet want deze wil je niet onderling wisselen ivm inloopsporen mbt kleppen en nokkenas. Dan kun je zo die cassette verwijderen en op zijn kop wegleggen.

Image

Nu is alles zichtbaar om het speciaal gereedschap te plaatsen voor de seals te doen.

Image
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18982
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

Mooie stappen, Peter.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2512
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Manitoba »

Ik vind het zo f*cking knap dat je dit zelf doet, kunt en fixt. Gaaf, Peter. Komt helemaal goed met jouw Z4!

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29777
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Netjes aangepakt, en al een aardige tafel vol losse onderdelen zeg! Fotootje van hoe je de klepstoters hebt geborgd? Succes met het vervolg!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11861
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by 323baur »

Mega knap! Ik doe het je niet na.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1410
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by raymondw »

Mooi werk Peter, gaat helemaal goed komen zo.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12106
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Het heeft even wat vertraging gehad want een griepje had de boel verpest maar we zijn weer bezig.

Op verzoek eerst even een foto van de borging van de klepstoters in de cassettes mbv magneten. Heel erg simpel eigenlijk maar het werkt feilloos.

Image

Vervolgens het stukje speciaal gereedschap plaatsen en druk op de cylinder gezet (zuiger staat op BDP en ik heb max 2,5 bar gebruikt)

Image

Dan is het indrukken van de klepveer, twee halve maantjes verwijderen en vervolgens klepveer weghalen. Vervolgens de oude seal eraf trekken en de steel en geleider even schoonmaken. Kunststof bescherming om de klepsteel en nieuwe seal plaatsen. Ik heb een dop 10 welke een mooie afgeronde kant heeft en daar druk je seal mooi mee op zijn plaats. Beschermhuls eraf en klepveer terugzetten. Met heel veel geduld (al krijg je wel wat handigheid erin) de twee halve maantjes terug zetten (pas op want die zijn licht conisch). Klepveer weer vrijlaten en de eerste klepseal is vervangen....nog 23 te gaan.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Status nu is dat de nokkenassen weer terug zitten en de kappen netjes op 15 Nm. Volgend project de Vanos.

Image
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18982
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

Kappen zo gelaten dus? Denk een prima beslissing voor nu. Mooi dat de klepseals zijn gedaan! Ben zo benieuwd of dit je olieprobleem oplost.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29777
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Netjes, weer lekker opgeschoten, en dank voor de detailfoto's. Nu aan de slag met floppy Vanos haha.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12106
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote: Wed Feb 19, 2025 9:42 pm Kappen zo gelaten dus? Denk een prima beslissing voor nu. Mooi dat de klepseals zijn gedaan! Ben zo benieuwd of dit je olieprobleem oplost.
Gewoon maar even afwachten inderdaad. Als je nu echt aan het reviseren bent dan zou ik alles vervangen want ook de nokkenas heeft uiteraard inloopsporen bij de kappen. Dan zijn we iets totaal anders aan het doen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3083
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by BertjeConti »

Mooie tool heb je hoor, ziet er super profie uit.
Heb je meteen een soort van leakdown test gedaan, dus daarbij is ook niks vreemds opgevallen?

Heb je de krukas op één of andere manier vast gezet tijdens het op druk zetten van de verbrandingskamers? Ik kan mij voorstellen dat anders onder druk de zuiger naar beneden gedrukt wordt namelijk.

Waren de oude seals hard/gescheurd?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply