Page 11 of 13

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Tue Feb 11, 2025 4:10 pm
by BertjeConti
Ziet er inderdaad heel netjes uit, dus nauwelijks '"blow by", dus zullen de klepseals wel keihard zijn.

Ik had eens een handig tooltje gemaakt om de klepveren in te drukken en gedrukt te houden....https://www.bmwe21.net/forum/viewtopic. ... 47#p320847

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Tue Feb 11, 2025 9:55 pm
by Jeroen
Heh, ziet het er eigenlijk netjes en schoon uit, loop je aan alle kanten tegen dat ruimtegebrek aan, da's niet des BMW's, meestal is het well engineered om er fatsoenlijk aan te kunnen sleutelen! Dat er voor een waterpompwissel ruimtegebrek is bij de zespitters is bekend, maar jij loopt nog tegen wat extra obstakels aan! Wel weer slimme oplossingen bedacht!

Wat is het probleem met de spanner van de distributieketting, die kan ik ff niet plaatsen, onvoldoende ruimte om deze uit te draaien, of geen ruimte om een slag te maken om je gereedschap rond te draaien? Dat laatste is een bekend probleem met een aantal M motoren en kon ik tot nu toe altijd oplossen met een ring-ratel 32, maar ws heb je hier nog minder ruimte?

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Wed Feb 12, 2025 4:21 am
by Peter V.
Jeroen wrote: Tue Feb 11, 2025 9:55 pm
Wat is het probleem met de spanner van de distributieketting, die kan ik ff niet plaatsen, onvoldoende ruimte om deze uit te draaien, of geen ruimte om een slag te maken om je gereedschap rond te draaien? Dat laatste is een bekend probleem met een aantal M motoren en kon ik tot nu toe altijd oplossen met een ring-ratel 32, maar ws heb je hier nog minder ruimte?
Onvoldoende ruimte inderdaad om de slag te maken met het gereedschap. Hier komen we ook wel uit hoor. Een ring.ratel heb ik namelijk niet maar zoiets moet ik hebben inderdaad.

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Wed Feb 12, 2025 9:47 am
by Jeroen
Ah, helder, lullig als je dan ff niet verder kunt... maar da's de manier waarop je verzameling gereedschap zich uitbreidt haha. Succes, ben benieuwd naar het vervolg!

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Sat Feb 15, 2025 9:44 am
by Peter V.
Ondertussen zijn we weer wat verder. De distributieketting ligt er geheel af. Deze zal vanwege een constructie wel altijd rond de krukas blijven zitten dus daar hoeven we niet bang voor te zijn (ik moet zeggen dat ik hem toch geborgd heb met een tywrap.

Image

Hierna de krukasblokkering los maken en de zuigers zo plaatsen dat we de nokkenassen kunnen verdraaien zonder met de kleppen tegen de zuigers te komen. Vervolgens de nokkenassen zodanig plaatsen dat er zo min mogelijk druk komt op de lagerkappen en evenredig verdeeld. Vervolgens alles netjes op volgorde leggen en beoordelen. Er zijn uiteraard wel wat inloopsporen te zien.

Image

Image

Vervolgens na verwijderen nokkenas zijn de klepstoters zichtbaar in hun cassette. De stoters heb ik mbv magneten vastgezet want deze wil je niet onderling wisselen ivm inloopsporen mbt kleppen en nokkenas. Dan kun je zo die cassette verwijderen en op zijn kop wegleggen.

Image

Nu is alles zichtbaar om het speciaal gereedschap te plaatsen voor de seals te doen.

Image

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Sat Feb 15, 2025 12:09 pm
by uwbuurman
Mooie stappen, Peter.

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Sat Feb 15, 2025 6:13 pm
by Manitoba
Ik vind het zo f*cking knap dat je dit zelf doet, kunt en fixt. Gaaf, Peter. Komt helemaal goed met jouw Z4!

Greetz,
Walter.

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Sun Feb 16, 2025 9:11 am
by Jeroen
Netjes aangepakt, en al een aardige tafel vol losse onderdelen zeg! Fotootje van hoe je de klepstoters hebt geborgd? Succes met het vervolg!

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Sun Feb 16, 2025 11:48 am
by 323baur
Mega knap! Ik doe het je niet na.

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Sun Feb 16, 2025 2:06 pm
by raymondw
Mooi werk Peter, gaat helemaal goed komen zo.

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Wed Feb 19, 2025 7:08 pm
by Peter V.
Het heeft even wat vertraging gehad want een griepje had de boel verpest maar we zijn weer bezig.

Op verzoek eerst even een foto van de borging van de klepstoters in de cassettes mbv magneten. Heel erg simpel eigenlijk maar het werkt feilloos.

Image

Vervolgens het stukje speciaal gereedschap plaatsen en druk op de cylinder gezet (zuiger staat op BDP en ik heb max 2,5 bar gebruikt)

Image

Dan is het indrukken van de klepveer, twee halve maantjes verwijderen en vervolgens klepveer weghalen. Vervolgens de oude seal eraf trekken en de steel en geleider even schoonmaken. Kunststof bescherming om de klepsteel en nieuwe seal plaatsen. Ik heb een dop 10 welke een mooie afgeronde kant heeft en daar druk je seal mooi mee op zijn plaats. Beschermhuls eraf en klepveer terugzetten. Met heel veel geduld (al krijg je wel wat handigheid erin) de twee halve maantjes terug zetten (pas op want die zijn licht conisch). Klepveer weer vrijlaten en de eerste klepseal is vervangen....nog 23 te gaan.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Status nu is dat de nokkenassen weer terug zitten en de kappen netjes op 15 Nm. Volgend project de Vanos.

Image

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Wed Feb 19, 2025 9:42 pm
by uwbuurman
Kappen zo gelaten dus? Denk een prima beslissing voor nu. Mooi dat de klepseals zijn gedaan! Ben zo benieuwd of dit je olieprobleem oplost.

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Wed Feb 19, 2025 10:49 pm
by Jeroen
Netjes, weer lekker opgeschoten, en dank voor de detailfoto's. Nu aan de slag met floppy Vanos haha.

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Thu Feb 20, 2025 3:04 pm
by Peter V.
uwbuurman wrote: Wed Feb 19, 2025 9:42 pm Kappen zo gelaten dus? Denk een prima beslissing voor nu. Mooi dat de klepseals zijn gedaan! Ben zo benieuwd of dit je olieprobleem oplost.
Gewoon maar even afwachten inderdaad. Als je nu echt aan het reviseren bent dan zou ik alles vervangen want ook de nokkenas heeft uiteraard inloopsporen bij de kappen. Dan zijn we iets totaal anders aan het doen.

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Thu Feb 20, 2025 6:22 pm
by BertjeConti
Mooie tool heb je hoor, ziet er super profie uit.
Heb je meteen een soort van leakdown test gedaan, dus daarbij is ook niks vreemds opgevallen?

Heb je de krukas op één of andere manier vast gezet tijdens het op druk zetten van de verbrandingskamers? Ik kan mij voorstellen dat anders onder druk de zuiger naar beneden gedrukt wordt namelijk.

Waren de oude seals hard/gescheurd?