In aanloop naar de Eifel heb ik van alles gedaan om een hikje of wat uit de motor te krijgen. Vanaf ongeveer 4500 rpm stotterde motor wel regelmatig behoorlijk. Daar was niet veel aan omdat dat net het leuke gebied is van het totale toerenbereik. De compressietest gaf aan dat alle 6 potjes precies evenveel compressie hebben, zoals van een nagenoeg nieuwe motor mag worden verwacht. De betere afstelpogingen gaven geen superresultaat en met een CO van rond de 4 à 4,5% is het allemaal niet superfijn. Toch reed de auto niet verkeerd, maar top was het nog niet. Dus ik heb een afspraak gemaakt voor wat dynamische metingen van het K-jet systeem op de rollenbank, dus onder belasting. Dat was echter voor na de Eifel. Eerst op pad.
Ik was dus 3 weken geleden met Jan in België. Jan had gereden van zijn huis naar België, om wat aan de auto te wennen en ook aan de sportbak, die een andere schakelpatroon kent dan de ecobak 5 en de standaard 4 bak. Vanaf België reed ik en bij het wegrijden bij een kruising klapte de bak uit de 1, waarop wij aan het grappen waren over het feit dat Jan geen enkele keer misschakelde in 350 km en ik gelijk binnen 4 km. Maar wat gebeurde was dat ik een paar kilometer later geen koppelingsdruk meer had. Nul. Dus plekje gezocht in een gehucht, langs een huis en gestopt. Klaar. Niks geen koppelingsdruk, niet meer in de versnelling te krijgen… Daar sta je dan. Ver van huis, in de middle of bumblefuck nowhere…
Jan en ik denken dat we een e21 aardig kennen op ons duimpje, dus binnen de kortste keer lag de schopplaat eraf, hebben we heel de leiding van hoofdkoppelingcilinder bij het pedaal tot hulpkoppelingcilinder op de bak nagelopen, geen lek te zien. Wel was het vloeistofpotje, gedeeld met de remmen, leeg. Dus dat potje maar op niveau gezet, dat maakte echter geen verschil nog steeds geen koppelingdruk. We zijn eerst maar in de auto gaan zitten om even te overleggen wat een plan zou zijn. Ondertussen zat ik wat te spelen met het koppelingspedaal en ineens had ik iets druk. Denk dat ik er wat lucht uit het gepompt. Dus auto starten en inderdaad kom ik m in de versnelling leggen, dus hup, rijden. We zijn naar Remy’s huis gereden, want die heeft een brug. Remy was aan het werk, maar toch sta je daar beter te wachten dan in de rimboe.
Na een klein uurtje kwam zijn vrouw thuis en komen we bij de brug. Dat was fijn!! Dus we hebben de auto omhoog gegooid, het bleek heel snel wat het probleem was. De vaste leiding van de flexibele slang naar de hulpkoppelingcilinder lekte op een koppeling. Hoe dat kan is een raadsel, maar lek was hij. Bij Remy in de garage lag een bultje oud ijzer, en laat daar een goed stukje korte remleiding bij liggen, met twee koppelingen eraan. Perfect! Iets te lang dus een kronkeltje in gebogen en zo paste dat. Ontluchten en hoppa, klaar!
Remy was inmiddels thuis, dus nog even ouwehoeren, een rondje rijden en daarna nog 1x vloeistoffen controleren. Toen zag ik dat er koelvloeistof miste. Niet veel, maar het was wel weg. Dus bijgevuld. Onder de olievuldop zat iets van een beetje sludge, maar minimaal. Even in de gaten houden. We zijn vertrokken naar de Eifel, rond kwart voor 9 zaten we aan de pasta in Manderscheid.
De volgende ochtend rustig aan, even ontbijten, de auto leeggehaald, dashboard en andere spullen in de kamer gebracht. Daarna een plan trekken om de dag even relaxt door te brengen, wat kasteeltjes bekijken of even in de omgeving bekijken. Eerst de vloeistoffen weer even controleren. Remvloeistof netjes op peil. Geen koelvloeistof in het reservoir… Daar moest 2,5 liter bij… Veel sludge onder de olievuldop… Daar was ik wel even goed ziek van. De auto liep supergoed, de olie in nooit boven de 100 graden Celsius geweest, de koelvloeistofmeter niet boven de 3 kwart. Maar de getuigen liegen niet, geen koelvloeistof en wel sludge… Dus op zijn minst een kapotte koppakking, wellicht erger, kapotte kop of zelfs onderblok.
Dus vrij vlot een plan getrokken, omdat Jan en ik van plan waren de auto stevig te gebruiken de komende dagen, tijdens de toerritten vertrouwden we het niet. Dus andere auto nodig. Rond half 12 zijn we in de 323i gestapt, dashboard en overige spullen weer ingeladen en hup, gas erop naar Nederland. In het noorden hebben we de e21 323i gewisseld voor de e30 325i en na een snelle cheeseburger bij de McD weer koers op de Eifel gezet, we waren rond 18.30 weer daar, ditmaal dakloos. Mooi weekend getoerd.
Eenmaal weer thuis heb ik de boel open gemaakt en ben ik aan de slag gegaan met het verwijderen van de motor. Ik ben daar een tikkie verdrietig over, want het wordt er nooit mooier van dan dat het was, een krasje is gauw gemaakt. Er zit veel tijd en energie in de auto en dan is dit gewoon ruk.
Binnen 80 kilometer mist er zeker een centimeter koelvloeistof, ook al is dit een beetje scheef,
Mayo aan de dop:
Mayo in de cilinderkopontluchting
Vocht in de balg
En dus ook in de luchtweger
Dus de motor er weer uit. Ik ben daar een tikkie verdrietig over, want het wordt er nooit mooier van dan dat het was, een krasje is gauw gemaakt. Er zit veel tijd en energie in de auto en dan is dit gewoon ruk.
De rollenbanktest in oktober heb ik dus afgezegd…