Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Ik zie het al helemaal voor me: Walter die het lampje vasthoudt en Koos die donuts in de auto draait om het lampje aan te draaien.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2536
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Jij hebt om de hoek mee staan kijken! Zo ging het inderdaad!Wilmo wrote: Sat Dec 30, 2023 11:00 pm Ik zie het al helemaal voor me: Walter die het lampje vasthoudt en Koos die donuts in de auto draait om het lampje aan te draaien.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2536
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
En toen…. Was deze dikke Dreier uit Beieren geschiedenis… Watskebeurd? Moest twee-en-een-halve week geleden plotseling naar het ziekenhuis in Uden waar m’n schoonzus met spoed was opgenomen. Kilometer of 3 vóór afslag Uden, ik rijd 140 op de cruise, een plofje vanuit de motor en meteen de melding dat er een storing is, beperkt vermogen, direct stoppen en BMW servicepunt raadplegen. Ik kon de auto nog op de vluchtstrook wat uit laten rollen, waarna hij ook meteen afsloeg. Proberen te starten, niks. Alles uit, uit de auto en even afsluiten en weer open. Nieuwe poging met zelfde 0 als resultaat. K*t…


ANWB maar bellen dan. Komen na drie kwartier en vraagt eerst of er nog diesel in zit. Ja, nog een kwart. Dan maar eens uitlezen. Aantal foutmeldingen waarvan belangrijkste dat er onvoldoende druk op de brandstofrail staat. Pomp dus eerste verdachte. Dan de auto maar weg laten slepen naar vreetplein met benzinepomp vlakbij het ziekenhuis. Half uur later is dat ook gebeurd.


Toch maar even voltanken, is het advies van de ANWB. Helaas, helpt niet. Monteur probeert van alles, overlegt met basis maar het ziet er niet goed uit. Zowel de opvoerpomp onder de achterbank als de hogedrukpomp lijken niks meer te doen. Ondertussen m’n broer paar keer in paniek aan de telefoon en in overleg met de ANWB-meneer laat ik de auto achter. Hij regelt dat de auto wordt afgevoerd en dat ik later geïnformeerd zal worden over vervangend vervoer. Niet ideaal, maar gezien de omstandigheden het beste.
Vervangend vervoer gaat niet helemaal vlekkeloos, maar om 21 uur ‘s avonds kan ik met een Clio van Logix vanuit Boxmeer toch naar Woerden. Dinsdag einde dag moet ik dat ding weer inleveren.
Maandagochtend belt m’n garage in Montfoort dat de Touring daar al is afgeleverd door de ANWB. Da’s lekker snel. Woensdag telefoontje van de garage. Geen goed nieuws. De hogedruk-brandstofpomp is stuk gegaan. Helaas gebeurde dat bij volle arbeid, waardoor er slijpsel van de pomp in het gehele brandstofsysteem terecht is gekomen. Van de rails, de cilinders, de leidingen, de opvoerpompen en in beide tanks… het is dus flink mis. Met de te vervangen delen en heel veel arbeid kijk ik naar een offerte van ongeveer €6k, als er niks tegenzit. Nogmaals k*t, deze keer in het kwadraat.
Garage doet nog een poging om met wat minder splinternieuwe A-merk-delen de kosten wat te drukken en ik vraag bij Offenga insta prijzen. Die moeten echter vandaag nog steeds reageren, ondanks 3 reminder telefoontjes en 2 e-mails ter herinnering.
Ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en de auto hier en daar “as is” op Internet aangeboden. Dat heeft uiteindelijk in een bod geresulteerd wat ik met pijn in m’n hart (en eigenlijk pijn in alles) maar geaccepteerd heb. De verwachte kosten zijn zo hoog, en het is nou niet zo dat deze auto met goedkoop onderhoud de 5,5 jaar dat ik ‘m had, heeft doorstaan. Er zat echt bizar veel geld in, en het was nu genoeg. Mijn afweging nu was nog eens €6k minimaal investeren, wat dan ook ongeveer gelijk staat aan de huidige dagwaarde mij een te groot risico leek. Per slot is ‘ie 14 jaar oud, 315k op de teller… Ik geloof direct dat er andere meningen onder jullie zullen zijn, maar ik vind het genoeg geweest.
Wat ik nog wel kon doen was m’n knetterverse nieuwe stuur eruit halen. Dat moet ook nog wel wat opbrengen op Marktplaats of eBay. Dus vandaag stuur gewisseld en auto leeggehaald bij de garage. Morgen wordt hij door een bedrijf uit Losser opgehaald.
Bye bye, mooie Le Mans blauwe Touring. Op naar wat anders.

Greetz,
Walter.


ANWB maar bellen dan. Komen na drie kwartier en vraagt eerst of er nog diesel in zit. Ja, nog een kwart. Dan maar eens uitlezen. Aantal foutmeldingen waarvan belangrijkste dat er onvoldoende druk op de brandstofrail staat. Pomp dus eerste verdachte. Dan de auto maar weg laten slepen naar vreetplein met benzinepomp vlakbij het ziekenhuis. Half uur later is dat ook gebeurd.


Toch maar even voltanken, is het advies van de ANWB. Helaas, helpt niet. Monteur probeert van alles, overlegt met basis maar het ziet er niet goed uit. Zowel de opvoerpomp onder de achterbank als de hogedrukpomp lijken niks meer te doen. Ondertussen m’n broer paar keer in paniek aan de telefoon en in overleg met de ANWB-meneer laat ik de auto achter. Hij regelt dat de auto wordt afgevoerd en dat ik later geïnformeerd zal worden over vervangend vervoer. Niet ideaal, maar gezien de omstandigheden het beste.
Vervangend vervoer gaat niet helemaal vlekkeloos, maar om 21 uur ‘s avonds kan ik met een Clio van Logix vanuit Boxmeer toch naar Woerden. Dinsdag einde dag moet ik dat ding weer inleveren.
Maandagochtend belt m’n garage in Montfoort dat de Touring daar al is afgeleverd door de ANWB. Da’s lekker snel. Woensdag telefoontje van de garage. Geen goed nieuws. De hogedruk-brandstofpomp is stuk gegaan. Helaas gebeurde dat bij volle arbeid, waardoor er slijpsel van de pomp in het gehele brandstofsysteem terecht is gekomen. Van de rails, de cilinders, de leidingen, de opvoerpompen en in beide tanks… het is dus flink mis. Met de te vervangen delen en heel veel arbeid kijk ik naar een offerte van ongeveer €6k, als er niks tegenzit. Nogmaals k*t, deze keer in het kwadraat.
Garage doet nog een poging om met wat minder splinternieuwe A-merk-delen de kosten wat te drukken en ik vraag bij Offenga insta prijzen. Die moeten echter vandaag nog steeds reageren, ondanks 3 reminder telefoontjes en 2 e-mails ter herinnering.
Ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en de auto hier en daar “as is” op Internet aangeboden. Dat heeft uiteindelijk in een bod geresulteerd wat ik met pijn in m’n hart (en eigenlijk pijn in alles) maar geaccepteerd heb. De verwachte kosten zijn zo hoog, en het is nou niet zo dat deze auto met goedkoop onderhoud de 5,5 jaar dat ik ‘m had, heeft doorstaan. Er zat echt bizar veel geld in, en het was nu genoeg. Mijn afweging nu was nog eens €6k minimaal investeren, wat dan ook ongeveer gelijk staat aan de huidige dagwaarde mij een te groot risico leek. Per slot is ‘ie 14 jaar oud, 315k op de teller… Ik geloof direct dat er andere meningen onder jullie zullen zijn, maar ik vind het genoeg geweest.
Wat ik nog wel kon doen was m’n knetterverse nieuwe stuur eruit halen. Dat moet ook nog wel wat opbrengen op Marktplaats of eBay. Dus vandaag stuur gewisseld en auto leeggehaald bij de garage. Morgen wordt hij door een bedrijf uit Losser opgehaald.
Bye bye, mooie Le Mans blauwe Touring. Op naar wat anders.

Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12117
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
En zo is er weer een hoofdstuk afgesloten. Het is helaas niet anders Walter.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11868
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Mega waardeloos
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Oeps, dat is balen Walter en vooral op zón moment.
Maar je afwegingen zijn begrijpelijk en denk dat je het enigste juiste besloten hebt. Succes met de zoektocht naar iets anders.
Hopelijk is het met je schoonzus goedgekomen.
Maar je afwegingen zijn begrijpelijk en denk dat je het enigste juiste besloten hebt. Succes met de zoektocht naar iets anders.
Hopelijk is het met je schoonzus goedgekomen.
Carpe Diem, Raymond
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2536
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Hey…. Wat een gaaf uitzicht….:

Want dit is sinds medio mei (ook) mijn uitzicht als ik in mijn “nieuwe” daily stap.
Gezien de nare, acute situatie in de familie afgelopen maand, en ook omdat ik A. heel onrustig word zonder eigen auto (is me sinds ik m’n rijbewijs in 1988 haalde ook nooit gebeurd), B. de RAI- Tesla niet telkens weer kon/mocht/wilde lenen, en C. ik al wel langer stiekem naar f31s aan het loeren was, heb ik medio mei deze auto gekocht en de volgende dag opgehaald:



Even eerder had ik in Staphorst een hele mooie f31 320dA in Mineral Weiss gezien, met bijna het hele boekje erop. Toen ik zo goed als besloten had dat dat de opvolger werd, gaf m’n zoekopdracht op Marktplaats op donderdagavond deze 320iA als nieuw resultaat. Iets goedkoper, benzine, wat minder kilometers maar ook wat minder in de opties. De volgende dag met de burgerrups en bus (!?) naar het mooie Bennekom. Aardige lui, handelaar die in voornamelijk “Duits premium” doet. Proefrit, beetje kletsen, nog ‘s goed kijken. Behalve dat de voorbanden, heel raar, beide van behoorlijk verschillende jaren waren, kon ik er weinig op- of aanmerken. Ja, de auto heeft meer wasstraten gezien dan goed is voor z’n Imperial-Blaue lak en er zitten wel wat kleine beschadigingen op. En het dak heeft wat hagelschade, denk ik, gezien de 7 of 8 putjes die daar te vinden zijn. Maar beggars can’t be choosers, en verder had ‘ie alles wat ik belangrijk vind: pano, sportstoelen en een trekhaak. De laatste niet electrisch inklapbaar, maar afneembaar dus daar moeten we even aan wennen. Bijzonder samengestelde auto verder wel, want bijvoorbeeld wel weer een verwarmde achterbank, maar alle extra safetysystemen of bijvoorbeeld Harman Kardon ontbreken dan weer. Wel keurig onderhouden, van dealers tot specialisten in Utrecht en Zeist. Dik 2 ton gelopen, da’s natuurlijk wel een gokje. Met de verkoper afgesproken dat hij op de vooras 2 nieuwe, gelijk aan die op de achteras, Conti’s 7 zou plaatsen en dan hadden we een deal (de banden achter hebben DOT 4923, dus die zijn nagenoeg nieuw). De volgende dag kon ik de auto ophalen, wederom met burgerrups en bus (

Het is voluit een 320iA X-Drive Luxury Line. Hij rijdt nog exact zo rond als hoe hij nieuw in 2016 is afgeleverd. Het enige “M” aan deze is het af-fabriek, maar als optie bestelde M-sportstuur. En hij rolt niet (meer) op runflats.
Ik mis wat pony’s t.o.v. de 325d, en een f31 is duidelijk meer op comfort afgesteld dan een e91. Gezien mijn gebruik zal dat prima wennen. Het nieuwe mediasysteem is een grote sprong voorwaarts en de 8-traps ZF een droom. De besturing in Comfort stand daarentegen is mega-vaag, daar heb je echt de Sport-stand nodig om ‘m gevoelsmatig het vlezige gevoel te laten geven wat bij een BMW hoort.
We zijn er wat kilometers mee aan het maken; dat ging de eerste weken met de familie-omstandigheden in Brabant tamelijk snel (bijna 2.000 km in 2 weken). Tot nu toe ben ik er blij mee. Hopelijk blijft dat gevoel zo en lukt het met deze om er minimaal even lang evenveel plezier van te hebben als van de e91.
Keep you posted in dit topic.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11868
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Veel veilige en fijne kms W!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19075
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Leuk leuk!! Net als mijn f36 imperialblau en sattelbraun interieur in luxury versie. Even oud ook nog. Daar houden de vergelijkingen op. Veel fijne kilometers gewenst!!
Geen runflats? Ga je dat zo houden?
Geinig met die foto's trouwens. Dan zie je pas goed hoe die Astijl van de f36 veel platter ligt dan van de f31.
Geen runflats? Ga je dat zo houden?
Geinig met die foto's trouwens. Dan zie je pas goed hoe die Astijl van de f36 veel platter ligt dan van de f31.
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Mooie auto Walter - veel rijplezier
Carpe Diem, Raymond
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29846
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Sjiek vervoer, ondanks de vervelende manier waarop je tot deze beslissing bent gekomen, heel veel plezier en veilige km's gewenst!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12117
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren
Veel veilige kilometers gewenst Walter. Auto ziet er goed uit zo. Mooie kleurencombi
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.