Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Voor alles niet E21 gerelateerd
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1984
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Wilmo »

Ik zie het al helemaal voor me: Walter die het lampje vasthoudt en Koos die donuts in de auto draait om het lampje aan te draaien.


User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2536
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Wilmo wrote: Sat Dec 30, 2023 11:00 pm Ik zie het al helemaal voor me: Walter die het lampje vasthoudt en Koos die donuts in de auto draait om het lampje aan te draaien.
Jij hebt om de hoek mee staan kijken! Zo ging het inderdaad!

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2536
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

En toen…. Was deze dikke Dreier uit Beieren geschiedenis… Watskebeurd? Moest twee-en-een-halve week geleden plotseling naar het ziekenhuis in Uden waar m’n schoonzus met spoed was opgenomen. Kilometer of 3 vóór afslag Uden, ik rijd 140 op de cruise, een plofje vanuit de motor en meteen de melding dat er een storing is, beperkt vermogen, direct stoppen en BMW servicepunt raadplegen. Ik kon de auto nog op de vluchtstrook wat uit laten rollen, waarna hij ook meteen afsloeg. Proberen te starten, niks. Alles uit, uit de auto en even afsluiten en weer open. Nieuwe poging met zelfde 0 als resultaat. K*t…

Image

Image

ANWB maar bellen dan. Komen na drie kwartier en vraagt eerst of er nog diesel in zit. Ja, nog een kwart. Dan maar eens uitlezen. Aantal foutmeldingen waarvan belangrijkste dat er onvoldoende druk op de brandstofrail staat. Pomp dus eerste verdachte. Dan de auto maar weg laten slepen naar vreetplein met benzinepomp vlakbij het ziekenhuis. Half uur later is dat ook gebeurd.

Image

Image

Toch maar even voltanken, is het advies van de ANWB. Helaas, helpt niet. Monteur probeert van alles, overlegt met basis maar het ziet er niet goed uit. Zowel de opvoerpomp onder de achterbank als de hogedrukpomp lijken niks meer te doen. Ondertussen m’n broer paar keer in paniek aan de telefoon en in overleg met de ANWB-meneer laat ik de auto achter. Hij regelt dat de auto wordt afgevoerd en dat ik later geïnformeerd zal worden over vervangend vervoer. Niet ideaal, maar gezien de omstandigheden het beste.

Vervangend vervoer gaat niet helemaal vlekkeloos, maar om 21 uur ‘s avonds kan ik met een Clio van Logix vanuit Boxmeer toch naar Woerden. Dinsdag einde dag moet ik dat ding weer inleveren.

Maandagochtend belt m’n garage in Montfoort dat de Touring daar al is afgeleverd door de ANWB. Da’s lekker snel. Woensdag telefoontje van de garage. Geen goed nieuws. De hogedruk-brandstofpomp is stuk gegaan. Helaas gebeurde dat bij volle arbeid, waardoor er slijpsel van de pomp in het gehele brandstofsysteem terecht is gekomen. Van de rails, de cilinders, de leidingen, de opvoerpompen en in beide tanks… het is dus flink mis. Met de te vervangen delen en heel veel arbeid kijk ik naar een offerte van ongeveer €6k, als er niks tegenzit. Nogmaals k*t, deze keer in het kwadraat.

Garage doet nog een poging om met wat minder splinternieuwe A-merk-delen de kosten wat te drukken en ik vraag bij Offenga insta prijzen. Die moeten echter vandaag nog steeds reageren, ondanks 3 reminder telefoontjes en 2 e-mails ter herinnering.

Ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en de auto hier en daar “as is” op Internet aangeboden. Dat heeft uiteindelijk in een bod geresulteerd wat ik met pijn in m’n hart (en eigenlijk pijn in alles) maar geaccepteerd heb. De verwachte kosten zijn zo hoog, en het is nou niet zo dat deze auto met goedkoop onderhoud de 5,5 jaar dat ik ‘m had, heeft doorstaan. Er zat echt bizar veel geld in, en het was nu genoeg. Mijn afweging nu was nog eens €6k minimaal investeren, wat dan ook ongeveer gelijk staat aan de huidige dagwaarde mij een te groot risico leek. Per slot is ‘ie 14 jaar oud, 315k op de teller… Ik geloof direct dat er andere meningen onder jullie zullen zijn, maar ik vind het genoeg geweest.

Wat ik nog wel kon doen was m’n knetterverse nieuwe stuur eruit halen. Dat moet ook nog wel wat opbrengen op Marktplaats of eBay. Dus vandaag stuur gewisseld en auto leeggehaald bij de garage. Morgen wordt hij door een bedrijf uit Losser opgehaald.

Bye bye, mooie Le Mans blauwe Touring. Op naar wat anders.

Image

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29846
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

:cry:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12117
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

En zo is er weer een hoofdstuk afgesloten. Het is helaas niet anders Walter.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19075
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Helemaal kut. Succes met de zoektocht...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11868
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Mega waardeloos
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1434
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by raymondw »

Oeps, dat is balen Walter en vooral op zón moment.

Maar je afwegingen zijn begrijpelijk en denk dat je het enigste juiste besloten hebt. Succes met de zoektocht naar iets anders.

Hopelijk is het met je schoonzus goedgekomen.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19075
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Nah, und???
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2536
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

uwbuurman wrote: Sat Jun 22, 2024 11:08 pm
Image
Hey…. Wat een gaaf uitzicht….:

Image

Want dit is sinds medio mei (ook) mijn uitzicht als ik in mijn “nieuwe” daily stap.

Gezien de nare, acute situatie in de familie afgelopen maand, en ook omdat ik A. heel onrustig word zonder eigen auto (is me sinds ik m’n rijbewijs in 1988 haalde ook nooit gebeurd), B. de RAI- Tesla niet telkens weer kon/mocht/wilde lenen, en C. ik al wel langer stiekem naar f31s aan het loeren was, heb ik medio mei deze auto gekocht en de volgende dag opgehaald:

Image

Image

Image

Even eerder had ik in Staphorst een hele mooie f31 320dA in Mineral Weiss gezien, met bijna het hele boekje erop. Toen ik zo goed als besloten had dat dat de opvolger werd, gaf m’n zoekopdracht op Marktplaats op donderdagavond deze 320iA als nieuw resultaat. Iets goedkoper, benzine, wat minder kilometers maar ook wat minder in de opties. De volgende dag met de burgerrups en bus (!?) naar het mooie Bennekom. Aardige lui, handelaar die in voornamelijk “Duits premium” doet. Proefrit, beetje kletsen, nog ‘s goed kijken. Behalve dat de voorbanden, heel raar, beide van behoorlijk verschillende jaren waren, kon ik er weinig op- of aanmerken. Ja, de auto heeft meer wasstraten gezien dan goed is voor z’n Imperial-Blaue lak en er zitten wel wat kleine beschadigingen op. En het dak heeft wat hagelschade, denk ik, gezien de 7 of 8 putjes die daar te vinden zijn. Maar beggars can’t be choosers, en verder had ‘ie alles wat ik belangrijk vind: pano, sportstoelen en een trekhaak. De laatste niet electrisch inklapbaar, maar afneembaar dus daar moeten we even aan wennen. Bijzonder samengestelde auto verder wel, want bijvoorbeeld wel weer een verwarmde achterbank, maar alle extra safetysystemen of bijvoorbeeld Harman Kardon ontbreken dan weer. Wel keurig onderhouden, van dealers tot specialisten in Utrecht en Zeist. Dik 2 ton gelopen, da’s natuurlijk wel een gokje. Met de verkoper afgesproken dat hij op de vooras 2 nieuwe, gelijk aan die op de achteras, Conti’s 7 zou plaatsen en dan hadden we een deal (de banden achter hebben DOT 4923, dus die zijn nagenoeg nieuw). De volgende dag kon ik de auto ophalen, wederom met burgerrups en bus ( :wtf ). Maar dat leed was snel vergeten toen ik met m’n nieuwe trots naar huis reed.

Het is voluit een 320iA X-Drive Luxury Line. Hij rijdt nog exact zo rond als hoe hij nieuw in 2016 is afgeleverd. Het enige “M” aan deze is het af-fabriek, maar als optie bestelde M-sportstuur. En hij rolt niet (meer) op runflats.

Ik mis wat pony’s t.o.v. de 325d, en een f31 is duidelijk meer op comfort afgesteld dan een e91. Gezien mijn gebruik zal dat prima wennen. Het nieuwe mediasysteem is een grote sprong voorwaarts en de 8-traps ZF een droom. De besturing in Comfort stand daarentegen is mega-vaag, daar heb je echt de Sport-stand nodig om ‘m gevoelsmatig het vlezige gevoel te laten geven wat bij een BMW hoort.

We zijn er wat kilometers mee aan het maken; dat ging de eerste weken met de familie-omstandigheden in Brabant tamelijk snel (bijna 2.000 km in 2 weken). Tot nu toe ben ik er blij mee. Hopelijk blijft dat gevoel zo en lukt het met deze om er minimaal even lang evenveel plezier van te hebben als van de e91.

Keep you posted in dit topic.

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11868
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Veel veilige en fijne kms W!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19075
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Leuk leuk!! Net als mijn f36 imperialblau en sattelbraun interieur in luxury versie. Even oud ook nog. Daar houden de vergelijkingen op. Veel fijne kilometers gewenst!!

Geen runflats? Ga je dat zo houden?

Geinig met die foto's trouwens. Dan zie je pas goed hoe die Astijl van de f36 veel platter ligt dan van de f31.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1434
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by raymondw »

Mooie auto Walter - veel rijplezier
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29846
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Sjiek vervoer, ondanks de vervelende manier waarop je tot deze beslissing bent gekomen, heel veel plezier en veilige km's gewenst!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12117
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

Veel veilige kilometers gewenst Walter. Auto ziet er goed uit zo. Mooie kleurencombi
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply