Page 3 of 3
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Wed Dec 12, 2012 3:45 pm
by Peter V.
Geloof me dat het die ring niet is vanwege verkeerd vastzetten. Als Jarno er niets mee heeft gedaan dan is het oliefilter diegene die ik erop heb gezet. Daar zijn in ieder geval al onze kilometers ook mee gereden.
Ik vind het een heel apart verhaal dat die ring opeens eruit zou klappen.
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Wed Dec 12, 2012 6:24 pm
by jarnotim
Inderdaad, het hele verhaal is een beetje vreemd. ik zal de motor toch is gewoon langs lopen als ik heb eruit heb, want ik ben toch wel benieuwd.
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Wed Dec 12, 2012 10:12 pm
by Peter V.
Het jammere is dat er gewoon een flinke afstand tussen Staphorst en Breda zit. Ik ben reuze benieuwd wat nu eigenlijk het probleem is.
Het feit dat je probleem eigenlijk vrij plotseling is begonnen geeft te denken of we niet iets gemist hebben wat in eerste instantie onbelangrijk was. Wat waren de allereerste kenmerken dat er iets verkeerd was met de motor?
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Sat Dec 15, 2012 11:06 am
by jarnotim
De allereerste kenmerken waren dat hij warm heel lang starte voor hij liep. dit deed het motortje altijd al een beetje maar dit werd heeel langzaam erger.
maar dit was een heel klein beetje op een half jaar.. maar laats begon hij soms ineens als hij stationair stond te lopen. dan liep het blokje gewoon lekker, en dan viel hij ineens bijna uit. en dan ging die weer stationair lopen. dit begon met af en toe een keer. vanaf toen begon hij ook vreselijk naar benzine te stinken. tot dat ie helemaal niet meer wou starten als t blok warm was.
Maar ik heb er nu een m10 1600 in. deze ga ik vandaag proberen af te bouwen en dan mn andere blokje in een bok te hangen zodat ik er makkelijk omheen kan sleutelen. en dan maar zoeken....
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Sat Dec 15, 2012 4:18 pm
by Peter V.
Ik ben benieuwd naar de oorzaak??
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Sat Dec 15, 2012 4:42 pm
by uwbuurman
ik ook!
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Sun Dec 16, 2012 9:13 am
by jarnotim
Ik zal is aan het zoeken gaan en als ik kan vinden zal ik het hier zeker even laten weten. Ook handig voor als er nog is iemand dezelfde verschijnselen heeft.
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Tue Dec 25, 2012 9:46 am
by jarnotim
Ik heb het andere blok er in zitten en alles aangesloten. Ik zit nu alleen nog met de ontsteking. Het blokje wat er in lag had een transistor ontsteking, en het blokje wat er nu in ligt heeft een contactpunten ontsteking. nu ben ik er achter gekomen dat bij de contactpunten ontsteking een ander tandwiel op de ontstekingspen en op het blok zit, waardoor hier geen transistorontsteking op past. dit zou volgens de informatie die ik gekregen heb, sowieso niet kunnen omdat een contactpunten ontsteking de andere kant op draait ten opzichte van een transistor ontsteking?
Maar aangezien het binnenwerk van de contactpunten ontsteking niet aanwezig was zit ik nu te denken om daar een elektronische ontsteking in te bouwen. Dit moet je naar ik vernomen heb zo op het grondplaatje waar normaal de contactpunten op zitten kunnen bouwen, en aansluiten op je bestaande bobine..
Wel heb ik de 4b2 carburateur er weer opgezet met bijbehorend spruitstuk omdat de solex didta 32/32 carb die er bij zat niet helemaal compleet was. nu ben ik zelf eigenlijk nog een beetje bang dat het probleem misschien wel bij de carb weg kwam en dat we dit straks gaan merken als we dit blokje proberen te starten/afstellen. Maar we zullen het zien.
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Thu Jan 17, 2013 12:53 pm
by jarnotim
Zoo, het blokje loopt inmiddels. Eigenlijk nog een beetje afstellen maar dat moet wel goed komen want ik zit thuis door de vorst, dus alle tijd..
En dan maar is zien wat dat andere blok bezield heeft.
Ik had het met de nieuwjaarsbijeenkomst nog over dit blok met peter, maar zelf ben ik bang dat het hele probleem misschien wel gewoon in de ontsteking heeft gezeten.
Ik heb later in de verdeler een los stukje blik gevonden van een kleine vierkante centimeter????
En daar begon ik nog meer aan te twijfelen toen ik in julian (zie de witte 315) zijn verdeler precies het zelfde stukje plaat aan de impulsgever geplakt zag..!
Ik heb nog geen plek kunnen vinden waar dat plaatje heeft kunnen zitten..
Julian zijn blok is uit elkaar gehaald, en alles bekeken. Volgens mij was daar verder niks aan te zien, geen lagerschalen kapot of iets dergelijks, wat men eerst dacht...
Ik zal mijn blok ook is los gaan halen, maar ik weet niet of daar wel iets mis mee is.
Is dit vaker bij iemand voorgekomen dat er een stukje los in de verdeler zit?
We zullen zien..

Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Thu Jan 17, 2013 8:27 pm
by Peter V.
Zoals ik al tijdens de meeting aangaf.
Ik kan me met jouw problemen met de hoeveelheid benzine in de olie etc etc niet echt de oorzaak aan de ontsteking linken.
Kun je een foto plaatsen van het gevonden deel in de ontsteking en waar dat het zich bevond?
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Fri Jan 18, 2013 12:07 pm
by jarnotim
dat is dan inderdaad wel raar ja.
ik zal ik kijken of ik het even duidelijk kan fotograferen.