Page 3 of 3

Re: Even meten aub

Posted: Mon Jul 20, 2015 6:33 pm
by bmw e12 e21
Peter V. wrote:Een kleine aanvulling dus:

BMW 320/6 1982.

Voor: 70mm - originele veren - Bilstein B6 - 185/70/13
Hart velg naar rand: 365mm

Achter: 60mm - originele veren - Bilstein B6 - 185/70/13
Hart velg naar rand: 352mm

Onderste ring aan de achterzijde.
Zonet heb ik e wagenhoogtes voor en achter nog eens nageemeten.
Ze zijn nu exact hetzelfde als die van Peter zijn 320/6.
De EIBACH veren gan er dus echt onderkomen. Heb er 100 nachtjes oveer geslapen. :oops:
Daar ben ik eindelijk zeker van.
Nu maar hoepen dat hij dan niet veel stugger wordt dan nu en dat de rijhoogte ongeveer wordt zoals die van Jeroen. De anderen vind ik iets te laag liggen.
De bodemvrijheid onder motordragerchassibalken bij de 323i is 18cm, bij de M535i 16cm.
De M535i is nochthans veel comfortabeler dan de 323i en heeft een wegligging die in mijn ogen beter is voor het ogenblik.
De M535i helt nogtans zeker niet feller over.
Wss te wijten aan de ''perfecte'' balans van de Motorsport veren?

Re: Even meten aub

Posted: Mon Jul 20, 2015 8:27 pm
by Jeroen
Tsja, stugger wordt 'ie sowieso, welke verlagingsveer je ook kiest. Storend vind ik het geenszins maar je gaat nooit het comfort evenaren van de E12.

De wegligging en met name body roll (overhellen) komt deels uit veren, maar als die wat zachter zijn ter behoud van comfort dan wordt dit vaak bereikt door dikkere en stuggere stabilisatorstangen toe te passen. Ik ken E12's daar niet goed genoeg voor maar ik denk dat de kans heel groot is dat de M535i naast verzwaarde veren ook over dikkere stabi's beschikt. Dat zou ook voor de E21 een mooie upgrade zijn, ware het niet dat zwaardere-maar-niet-te-extreme E21 stabi's knap schaars zijn. Suspension Techniques leverde die destijds wel, maar geen idee of die nog leverbaar zijn, en die van Alpina zijn al jarenlang schaars.

Erg jammer want voor E30 en later zijn er zat opties voor mooie stabi's, samen met een veerpootbrug en/of extra onderste stabistang de beste upgrades voor je onderstel in mijn ogen.

Qua rijhoogte: de kans is erg groot dat je lager uitkomt dan mijn auto omdat ik ook weer zwaardere veren heb gebruikt (Alpina B6). Reken op ca -40mm ten opzichte van jouw 365mm. Achter kun je wellicht nog wat stellen met de hoogte van de onderste veerschotel mits je wel een beetje voorspanning op de veer houdt.

Re: Even meten aub

Posted: Mon Jul 20, 2015 11:06 pm
by bmw e12 e21
Jeroen wrote:Tsja, stugger wordt 'ie sowieso, welke verlagingsveer je ook kiest. Storend vind ik het geenszins maar je gaat nooit het comfort evenaren van de E12.

De wegligging en met name body roll (overhellen) komt deels uit veren, maar als die wat zachter zijn ter behoud van comfort dan wordt dit vaak bereikt door dikkere en stuggere stabilisatorstangen toe te passen. Ik ken E12's daar niet goed genoeg voor maar ik denk dat de kans heel groot is dat de M535i naast verzwaarde veren ook over dikkere stabi's beschikt. Dat zou ook voor de E21 een mooie upgrade zijn, ware het niet dat zwaardere-maar-niet-te-extreme E21 stabi's knap schaars zijn. Suspension Techniques leverde die destijds wel, maar geen idee of die nog leverbaar zijn, en die van Alpina zijn al jarenlang schaars.

Erg jammer want voor E30 en later zijn er zat opties voor mooie stabi's, samen met een veerpootbrug en/of extra onderste stabistang de beste upgrades voor je onderstel in mijn ogen.

Qua rijhoogte: de kans is erg groot dat je lager uitkomt dan mijn auto omdat ik ook weer zwaardere veren heb gebruikt (Alpina B6). Reken op ca -40mm ten opzichte van jouw 365mm. Achter kun je wellicht nog wat stellen met de hoogte van de onderste veerschotel mits je wel een beetje voorspanning op de veer houdt.
Bedankt voor de info Jeroen. Heb gegoogled naar Suspension Techniques bmw e21, maar is idd niet meer verkrijgbaar.
Zal ze eerst maar eens monteren een dan zien we verder wel.
Zal voor binnen een paar weken zijn als ik vakantie heb.

Re: Even meten aub

Posted: Tue Jul 21, 2015 12:12 am
by Jeroen
Miss nog even contact opnemen met ST zelf? http://www.stsuspensions.com/products/s ... 14131.html

Re: Even meten aub

Posted: Tue Jul 28, 2015 5:54 pm
by Aldo
Ook gemeten:
GAZ Coilovers
Voorzijde: +5mm
Achterzijde: -15mm
Image
Image

Re: Even meten aub

Posted: Tue Jul 28, 2015 6:04 pm
by Jeroen
:thumbsup

blijft een stoere auto!

Re: Even meten aub

Posted: Wed Jul 29, 2015 12:08 am
by uwbuurman
Ik wil die velgen!!!

Re: Even meten aub

Posted: Wed Jul 29, 2015 8:32 am
by Aldo
Oke dat is goed, komt wellicht wel uit binnen nu en een jaar. Zal je als eerste een bericht sturen.

Re: Even meten aub

Posted: Wed Jul 29, 2015 9:16 am
by uwbuurman
Top, Aldo!!

Re: Even meten aub

Posted: Fri Aug 07, 2015 6:09 pm
by bmw e12 e21
Nog even een update na het monteren van de EIBACH PROKIT met de BILSTEIN B6 dempers:
Voor: Eibach prokit - Bilstein B6 - 185/65/14
hart naaf tot spatbord rand: 325mm

Achter: Eibach prokit - Bilstein B6 - 185/65/14
hart naaf tot spatbord rand: 315mm
-> BILSTEIN B6 op onderste van de 2 standen.

Voor verlaging(spiegelbeeldfoto):
Image
Na verlaging :boogie :
Image

Re: Even meten aub

Posted: Fri Aug 07, 2015 7:41 pm
by 323baur
Heel mooi, precies goed zo!
En wat staat 14inch echt mooi passend.

Re: Even meten aub

Posted: Fri Aug 07, 2015 7:48 pm
by bmw e12 e21
Bedankt Ite. Ik ga de 15'' er zeker nog eens onder zetten, mocht die te hard daarmee zijn op onze goede wegen hier zet ik 14'' terug eronder. :)