Page 3 of 23
Re: Remy's e12 M535i
Posted: Wed Sep 30, 2015 10:12 am
by Peter_P
Mooi gevonden. Ik ben benieuwd wat de uitlaatgas test nu gaat zeggen.
Waarschijnlijk rijdt ie nu wel aan 1 op 20 Km.

Re: Remy's e12 M535i
Posted: Wed Sep 30, 2015 7:17 pm
by bmw e12 e21
Ik ga hem idd eerst warmrijden en dan de CO regelen. De CO regeling heeft toch alleen maar invloed stationair.
Met 1/10 ben ik ook al tevreden Peter. 1/20 zijn meer waardes voor VW modellen.

Re: Remy's e12 M535i
Posted: Wed Sep 30, 2015 8:33 pm
by Peter_P
... ik dacht Ford hocus pocus.

Re: Remy's e12 M535i
Posted: Wed Sep 30, 2015 9:58 pm
by bmw e12 e21
Peter_P wrote:... ik dacht Ford hocus pocus.

Hocus Pocus doet maar een EERLIJKE 1 op 17

Re: Remy's e12 M535i
Posted: Fri Oct 02, 2015 10:10 pm
by bmw e12 e21
Ik ben vanavond nog de CO gaan regelen met de nieuwe benzinedrukregelaar.
Toen ik hem warm gereden had ben ik naar de garage gereden en was de CO 0.15 stationair, dit door de vroegere te hoge benzinedruk. Hij draaide ook niet mooi hierdoor.
Ik heb serieus aan de CO stelschroef van de debietmeter moeten draaien alvorens die weer bereik had. Met de kapotte benzinedrukregelaar ging CO niet lager als 5%, dan was stelschroef aan het einde van het bereik.
Nu staat de CO op 3.0% stationair.

Maar wat me minder gaat is dat de CO aan 3000tr .15-0.20 is. lamda 1.10 dus te arm. Maar de CO kan je niet bijregelen op toeren. De HC waardes zijn wel uitstekend laag dus weinig onverbrande deeltjes. Wat denken jullie, dat was mss zo bij deze motoren en zou het kunnen dat CO hoger is onder belasting? Nu is het gewoon stilstaand gemeten en toerental op 3000tr gezet.

Heb ook tijdens alfstellen 3x stukjes autosnelweg gereden. Wat mij nu opvalt is dat hij aan 3700tr een boost krijgt die vrij goed voelbaar is.
Hij trekt zeker niet minder dan toen CO aan 3000tr 1.4 was.
Waar ik nog aan dacht is een benzinedrukregelaar van een e28 528i (net hetzelfde model)erop zetten, die geeft 3.0 bar.
De kapotte 3.5 en de originele 2.5bar.
Ook ga ik eens vragen of ik de 635csi type1 van de mekanieker bij de garage kan testen op CO meter. Dan heb ik vergelijkend materiaal.
Re: Remy's e12 M535i
Posted: Fri Oct 02, 2015 11:48 pm
by BertjeConti
Remy,
Je metingen bij stationair en 3000 toeren zijn bij onbelaste motor, dit zegt dus helemaal niks over de Lambda bij belasting, wat veel belangrijker is. Een motor mag in deellast best een beetje arm lopen, maar in vollast zeer zeker niet. Je zou dus eigenlijk moeten meten op een rollenbank om zeker te zijn dat hij niet arm loopt onder vollast.
Ook die boost boven 3700 zou best wel eens kunnen komen door een overgang naar een rijker mengsel, maar het blijft natuurlijk gissen.
Als je het niet vertrouwd, dan zou ik lekker voor een 3 bar benzinedruk regelaar gaan.
Wellicht een optie om een breedband lambda sensor in te bouwen en die op één van zo'n mooie 7seg led display aan te sluiten.
Hier heb je al een sensor met controller voor een schappelijk bedrag:
http://no-limits-motorsport.de/shop/pro ... roduct=149.
Re: Remy's e12 M535i
Posted: Sat Oct 03, 2015 12:04 am
by bmw e12 e21
BertjeConti wrote:Remy,
Je metingen bij stationair en 3000 toeren zijn bij onbelaste motor, dit zegt dus helemaal niks over de Lambda bij belasting, wat veel belangrijker is. Een motor mag in deellast best een beetje arm lopen, maar in vollast zeer zeker niet. Je zou dus eigenlijk moeten meten op een rollenbank om zeker te zijn dat hij niet arm loopt onder vollast.
Ook die boost boven 3700 zou best wel eens kunnen komen door een overgang naar een rijker mengsel, maar het blijft natuurlijk gissen.
Als je het niet vertrouwd, dan zou ik lekker voor een 3 bar benzinedruk regelaar gaan.
Wellicht een optie om een breedband lambda sensor in te bouwen en die op één van zo'n mooie 7seg led display aan te sluiten.
Hier heb je al een sensor met controller voor een schappelijk bedrag:
http://no-limits-motorsport.de/shop/pro ... roduct=149.
Hhmmm, die breedband lamda sensor is idd interessant Bert.
Heb jij al zo ene in je e12?
Re: Remy's e12 M535i
Posted: Sat Oct 03, 2015 12:41 am
by BertjeConti
bmw e12 e21 wrote:BertjeConti wrote:Remy,
Je metingen bij stationair en 3000 toeren zijn bij onbelaste motor, dit zegt dus helemaal niks over de Lambda bij belasting, wat veel belangrijker is. Een motor mag in deellast best een beetje arm lopen, maar in vollast zeer zeker niet. Je zou dus eigenlijk moeten meten op een rollenbank om zeker te zijn dat hij niet arm loopt onder vollast.
Ook die boost boven 3700 zou best wel eens kunnen komen door een overgang naar een rijker mengsel, maar het blijft natuurlijk gissen.
Als je het niet vertrouwd, dan zou ik lekker voor een 3 bar benzinedruk regelaar gaan.
Wellicht een optie om een breedband lambda sensor in te bouwen en die op één van zo'n mooie 7seg led display aan te sluiten.
Hier heb je al een sensor met controller voor een schappelijk bedrag:
http://no-limits-motorsport.de/shop/pro ... roduct=149.
Hhmmm, die breedband lamda sensor is idd interessant Bert.
Heb jij al zo ene in je e12?
Neuh, die staat nog op m'n verlanglijstje.
Nu zit er een ' normale' lambda sensor in. Ik zie dus alleen arm of rijk. het megasquirt systeem regelt de lambda continu naar 1 in deellast. alleen stationair en bij vollast is de regeling uitgeschakeld en draait het systeem op de waarden in de tabellen, zo weet ik zeker dat hij onder vollast een verrijkt mengsel krijgt en stationair stabiel loopt.
Als ik straks over ga op een breedband, dan kan in de megasquirt een tabel ingevoerd worden met de gewenste AFR onder alle motor omstandigheden en regelt het systeem zich altijd naar de gewenste waarde. de tabellen die de benodigde brandstof bepalen worden dan automatisch bijgewerkt, het is dan een zelflerend systeem geworden.
zo'n tabel zou er dan zo uit kunnen zien:

Re: Remy's e12 M535i
Posted: Sat Oct 03, 2015 10:28 am
by Peter_P
De lambda sensor met ingebouwde controller is wel een goede tip.
Die was ik nog niet tegen gekomen en ik was een geschikte oplossing aan het zoeken om de controller zelf te ontwikkelen en dan een signaal naar mijn bekende metertjes te sturen. Hier bestaan speciale IC's voor, maar dan nog was het een opgave die een deel nieuwe hardware eiste. Dat lijkt nu ineens niet meer nodig. Met een kleine software aanpassing aan mijn oliedrukmetertje (die krijgt ook een 0-5V signaal van de druksensor) zou de lambda meting klaar kunnen zijn.

Re: Remy's e12 M535i
Posted: Sat Oct 03, 2015 12:13 pm
by Nick1984
Ik zie een oplossing in de maak :p
Re: Remy's e12 M535i
Posted: Sat Oct 03, 2015 12:38 pm
by Peter_P
Ik ook.
In het geval van mijn E24 is er nog wel een bijkomend probleem. De uitlaat is gescheiden van voor tot achter, per 3 cylinders. Dat worden 2 lambda meters of een X-pipe eronder lassen en daar één sensor in zetten. Of zijn er nog opties die me nu even ontgaan ?
Re: Remy's e12 M535i
Posted: Sat Oct 03, 2015 12:58 pm
by bmw e12 e21
Ik heb nog een inox X-pipe liggen van een e30 325i. Ik ga die eens opmeten.

Als die past zal ik die op de plaats van de 1ste middendemper moeten zetten. ik heb nl 3 dempers onder de 535.
Re: Remy's e12 M535i
Posted: Sat Oct 03, 2015 2:54 pm
by Peter_P
Er zou een probleem met buisdiameters kunnen zijn en als dat niet zo is rest nog een inox x-pipe aan een stalen uitlaat lassen

Re: Remy's e12 M535i
Posted: Sat Oct 03, 2015 3:22 pm
by bmw e12 e21
Peter_P wrote:Er zou een probleem met buisdiameters kunnen zijn en als dat niet zo is rest nog een inox x-pipe aan een stalen uitlaat lassen

Klopt, had ook al aan beide knelpunten gedacht. Ik zal de X-pipe morgen bij oma uit de stal halen.

Re: Remy's e12 M535i
Posted: Tue Oct 06, 2015 8:48 pm
by bmw e12 e21
Vandaag nog de nieuwe stroomverdeler gemonteerd. De motor draait nu mooier rond, de ''schokjes'' in de stoel stationair zijn nu nihil.

Maar voor de uitlaatgaswaarden was er geen verschil te zien.
staionair:

bij 3000tr/min lambda 1.08 en CO 0.14%:

Dus heb ik de 635csi type 1 (1980 L-jet)van de mekanieker van het autobedrijf waar ik de testen doe even warmgereden en aan de 4-gastester gezet. Deze heeft 230000km en heeft nog geen revisie ondergaan.
Deze liep vrij arm stationair(hetgeen bijgesteld kan worden):

Maar aan 3000tr/min loopt die ideaal rijker, lambda 1.03 en CO 0.7%. Deze is nog in goede staat zo te zien. De HC is ook laag.

Dus er is nog werk aan de winkel. Morgen de ECU eens uitwisselen met een reserve.