323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
- gerrit323
- E21 VIP

- My E21(s): '82 e21 323i hartge
Ik volg dit topic zeer aandachtig .. ikzelf zit ook met een koudstart die wat moeilijk verloopt .. koudstartventiel is defect en de WUR zit vast in de warme stand .. nog nooit de moiete genomen om hier iets aan te doen .. starten doet hij toch altijd .. ook bij koud weer.
Wat doet hij, na meer dan een week stilstand 10 sec doorstarten en dan cilinder na cilinder lopen op 500rpm, het hele opwarmproces loopt hij onregelmatig maar dat ligt in mijn geval aan de scherpe nokkenas .. eens warm draait hij mooi op 900rpm .. warm altijd direkt starten ...
Ben benieuwd naar jouw oorzaak .. suc6
Gerrit
Wat doet hij, na meer dan een week stilstand 10 sec doorstarten en dan cilinder na cilinder lopen op 500rpm, het hele opwarmproces loopt hij onregelmatig maar dat ligt in mijn geval aan de scherpe nokkenas .. eens warm draait hij mooi op 900rpm .. warm altijd direkt starten ...
Ben benieuwd naar jouw oorzaak .. suc6
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
- 323baur
- E21 VIP

Zojuist gestart met de 'nieuwe WUR' ...en ze loopt weer als vanouds!
Het co staat gevoelsmatig nog wat hoog, maar het lijkt er op dat de WUR dus de boosdoener was.
Mocht me dit nog een keer overkomen - koop ik echt een nieuwe. Dat gek*t met die ouwe onderdelen is ook niks.
Straks nog een keer starten en proberen, helaas regent het nu.
Het co staat gevoelsmatig nog wat hoog, maar het lijkt er op dat de WUR dus de boosdoener was.
Mocht me dit nog een keer overkomen - koop ik echt een nieuwe. Dat gek*t met die ouwe onderdelen is ook niks.
Straks nog een keer starten en proberen, helaas regent het nu.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- 323baur
- E21 VIP

Precies, ik ga de stukke WUR denk ik maar aan WM kado doen.
Kan hij nog eens een anatomische internet les geven.
Kan hij nog eens een anatomische internet les geven.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- 323baur
- E21 VIP

Vandaag een enorme stap gemaakt.
De complete achterbrug zit er alweer op, met de nieuwe rubbers.
De sper zit er al onder, met nieuwe olie. Complete stabilisatie is vervangen.
Uitlaat en benzine tanks liggen er naast, en kunnen eigenlijk morgen er gelijk weer op.
Ik loop alleen vast bij het monteren van de steekassen.
De inbus bouten/ flensen van de sper zijn m8 (heb ik er niet bij) maar de steekassen en de bouten van de normale diff zijn m10. Evenzo ook de flensen.
Ik heb m8 inbusbouten gekocht, maar dan hou ik speling over in de rubberen bussen - niet de bedoeling.
Ik denk dat het het beste is de flensen uit te tappen op m10...dat is een best klusje..
Wat is het beste: 8mm inbusbouten monteren met mogelijk ietsjes speling, maar direct passend op de flensen, of de flensen uittappen?
Ik heb een heel zwikje foto's gemaakt, die komen later.
De complete achterbrug zit er alweer op, met de nieuwe rubbers.
De sper zit er al onder, met nieuwe olie. Complete stabilisatie is vervangen.
Uitlaat en benzine tanks liggen er naast, en kunnen eigenlijk morgen er gelijk weer op.
Ik loop alleen vast bij het monteren van de steekassen.
De inbus bouten/ flensen van de sper zijn m8 (heb ik er niet bij) maar de steekassen en de bouten van de normale diff zijn m10. Evenzo ook de flensen.
Ik heb m8 inbusbouten gekocht, maar dan hou ik speling over in de rubberen bussen - niet de bedoeling.
Ik denk dat het het beste is de flensen uit te tappen op m10...dat is een best klusje..
Wat is het beste: 8mm inbusbouten monteren met mogelijk ietsjes speling, maar direct passend op de flensen, of de flensen uittappen?
Ik heb een heel zwikje foto's gemaakt, die komen later.
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Hoi Ite,
Als ik jouw verhaal hoor dan zou dat betekenen dat een E21 met sper een afwijkende binnenflens heeft van de steekas?
Ik weet niet of je voldoende materiaal heb op de flens van het Sperdiff anders zou ik inderdaad de M8 opruimen naar M10.
Het lijkt mij niet de bedoeling dat je speling heb van 2 mm op je bouten van de aandrijfassen. Dat is een onbalansprobleem maken voor je het weet. Opvulbussen zou ik ook niet doen maar is altijd nog beter dan 2 mm speling.
Als ik jouw verhaal hoor dan zou dat betekenen dat een E21 met sper een afwijkende binnenflens heeft van de steekas?
Ik weet niet of je voldoende materiaal heb op de flens van het Sperdiff anders zou ik inderdaad de M8 opruimen naar M10.
Het lijkt mij niet de bedoeling dat je speling heb van 2 mm op je bouten van de aandrijfassen. Dat is een onbalansprobleem maken voor je het weet. Opvulbussen zou ik ook niet doen maar is altijd nog beter dan 2 mm speling.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- 323baur
- E21 VIP

Flensen eruit is geen optie.
De sper is van 1975. Ik ben erg bang om haar stuk te maken..
Ik ga morgen even een m10 tapdraadje kopen. Dat lijkt me de beste oplossing. Verder past alles prima!
Foto's komen zo, even photobucket zijn werk laten doen
De sper is van 1975. Ik ben erg bang om haar stuk te maken..
Ik ga morgen even een m10 tapdraadje kopen. Dat lijkt me de beste oplossing. Verder past alles prima!
Foto's komen zo, even photobucket zijn werk laten doen
- 323baur
- E21 VIP

En wel hier zijn some pica's;
Post van WN;

Eerst demonteren..

Voorbereiden;

Nieuw benzine filtertje;

Gelukkig na 5 jaar nog geen spoortje roest;

Sperretje er onder:

Post van WN;

Eerst demonteren..

Voorbereiden;

Nieuw benzine filtertje;

Gelukkig na 5 jaar nog geen spoortje roest;

Sperretje er onder:

- gerrit323
- E21 VIP

- My E21(s): '82 e21 323i hartge
Mooi werk Ite ... zo komt alles rustig aan perfekt .. leuk toch dat e21 eigenaren altijd wat om handen hebben 
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
1994 e36 m3
2010 golf gti
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
- 323baur
- E21 VIP

eehhWondermike wrote:Hoi Ite,
Kan je de flenzen niet uitwisselen met je oude diff?
Als je een type 2 diff had wip je ze er zo uit, hoeft niet eens open gemaakt.
Dus, in 1x 4 uur tijd gewonnen! Hoezo eigenwijs
Schijfjes zijn gewisseld, volgende week verder.