Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Jeroen »

In 1981 in NL nog optioneel inderdaad, een elektrische rechter buitenspiegel voor 281 guldentjes...

Er zijn wel wat verschillen per land maar zeer waarschijnlijk dat het in Italië ook zo was dan. Best leuk die verschillen, zo had Italië een aantal jaren andere richtingaanwijzers voor en verplicht richtingaanwijzers in de voorschermen. Dat laatste was in NL alleen weer plicht als je een trekhaak had, etc etc.

Image


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by uwbuurman »

Van mijn vader begreep ik dat het een optie was, maar dat hij m verplicht moest nemen op zijn '82 e21.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Jeroen »

Miss ook ivm een trekhaak?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by uwbuurman »

Ja klopt hoor, met rukstang, maar waar het om ging, verplicht elektrisch. Handbediend kon niet.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Jeroen »

Handbediende staat ook niet in de optielijst, maar miss eerder wel zo medio 1980. Ik meen dat mijn allereerste E21 (81-er 316) een handmatige rechts had en die heb ik toen vervangen door een elektrische. Destijds niet bekend met het feit dat er een apart kabelboompje voor was dus zelf schakelaar en kabeltje gemaakt haha.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by pattam2009 »

Dat een rechter spiegel een optie was is bekend, maar verplicht i.c.m. een trekhaak is een nieuwtje.
Waarom ik de vraag stelde aan Peter is dat ik dacht dat het bij elke 6 cilinder standaard was.
Inderdaad dus voor elke e21 m.u.v. 315 een optie.

Mooie optie lijst, leuk om zo de mogelijkheden uit die tijd eens door te nemen. :thumbsup
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

OK, de laatste dingen gedaan alvorens ze naar de taxatie kan. De originele Solex 4A1 is gereviseerd en weer geplaatst.

Als eerste natuurlijk alles demonteren:
Image

Image

Image

Hoezo een partij Italiaans zand:
Image

Bakje met vuile delen.
Image

Alles gespoeld met benzine en door de ultrasoon heen.
Image

Image

Image

Image

Gisteren geplaatst en een proefstart gedaan............ Lekker hoor, ze blijft niet lopen :wtf

Na wat verder afstellen erachter gekomen dat de basisafstelling voor de CO aanzienlijk verrijkt moest worden.
Nu bleef ze redelijk lopen maar met gasgeven geen acceleratie pompwerking te zien.

Hier bleek dat met het doorblazen van alle openingen het kogeltje in het zuigleidingdeel compleet vastzat en dat er dus geen pompwerking kon ontstaan. Deze zit inwendig en kan dus niet gecontroleerd worden tijdens demontage.
Nu deze ook weer werkend en na wat warmdraaien de CO meter gezet.............Een CO van 0,2 %.
Vandaar dat ze bijna niet bleef draaien. Dus nog verder verrijkt totdat ze rond de 1,5 - 1,7% stond. Nu liep ze lekker en ook het rijden gaat goed.

Nu morgen eens kijken hoe de koude start is.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by uwbuurman »

Mooi dat dat probleem weer is opgelost. Kennelijk bij het reinigen losgekomen ofzo? Want je had niet echt grote problemen voor de demontage toch?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote:Mooi dat dat probleem weer is opgelost. Kennelijk bij het reinigen losgekomen ofzo? Want je had niet echt grote problemen voor de demontage toch?
Deze originele carburateur heeft er alleen het eerste half jaar op gezeten. Hierna kwamen de standaard 4A1 problemen en heb ik er een nieuwe weber opgezet. Met de weber heb ik de afgelopen 2,5 jaar gereden en dat gaat fantastisch maar.........Ik ben een originaliteit-eikel en wilde graag de solex 4A1 weer terug. Dus nu de originele carburateur gereviseerd en geplaatst.

Mocht het binnen een hele korte tijd toch een probleem gaan worden komt de weber weer terug. Aan de andere kant reviseer ik voor vele mensen een carburateur en deze werken goed (hoop ik tenminste) dus waarom niet voor mijzelf.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by bmw e12 e21 »

Mooi werk.
Tis zeker van het hoofd er goed bij te houden. :thumbsup
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Jeroen »

Even duimen voor de koude start maar na wat hobbels lijkt het nu toch weer goed, mooi, originaliteit boven alles :bag
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Jeroen wrote:Even duimen voor de koude start maar na wat hobbels lijkt het nu toch weer goed, mooi, originaliteit boven alles :bag
Het is typisch maar wat onze engelse vriend net heeft gepost over de 4A1 heeft die van mij dus bij de koude start op dit moment. Zodra er enige warmte is draait ze perfect.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
geerling
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 237
Joined: Fri Sep 07, 2012 4:16 pm
My E21(s): BMW 320/6 '81 zypressengrun
Location: Ruinerwold Drenthe

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by geerling »

Goed bezig Peter, hoop dat de solex het goed gaat doen :thumbsup
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Vandaag eindelijk de lekke band vervangen (mag na 2 jaar) en de reserveband vervangen (1981 en splinternieuw is toch geen goede reserve meer).

Toen maar even een stukje gaan rijden. Het rijden en de carb gaat perfect maar het temperatuurprobleem begint weer te komen. Met wat lichtjes spelen gaat ze over het midden maar komt hierna niet meer terug naar het midden van de meter.
Afgelopen toer was uiteraard regen en bij en lagere buitentemperatuur heb ik ook geen problemen maar nu is de koelcapaciteit te weinig.

Eenmaal thuis stationair laten draaien en de meter gaat tussen 3/4 en het rode staan. De viscofan draait gewoon.

Het lijkt me sterk dat het systeem weer vervuiling heeft want ik heb meer spoelingen gedaan dan wie dan ook met zijn E21.

Potentieel:
* Ik weet dat E21'ers met airco een andere (dikkere) radiateur hebben. Ik heb gewoon de originele maar een aftermarket airco. Er zit dus wel een warmtewisselaar voor mijn radiateur die wellicht koeling weghaalt.
* Of (ik schaam me dood) de W&N waterpomp doet niet goed zijn werk en dat is altijd al de boosdoener geweest. Ik heb geen lekkages maar ik kan me voorstellen dat de spoed van de waaier wellicht anders is zodat er minder verplaatsing van koelwater is.

Thermostaat is eigenlijk nieuw en temperatuurzender ook.

Ik denk dat ik in ieder geval een aanpassing in de airco bedrading ga maken zodat ik de bewuste elektrische fan aan de voorkant zelf kan schakelen. Het moet niet nodig zijn bij een originele setting maar het helpt altijd.

Tips altijd welkom graag.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by bmw e12 e21 »

Dat die naald te hoog gaat zou ik ook niet fijn vinden. Je kan evt altijd in je radiator een tropennet laten zetten. Maar dat kost ook snel 200euro. (was 270euro voor de grote radiator van mijn M535i e12)
Heb jij ook al een visco van type 2?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Post Reply