Page 5 of 6
Re: Bmw E21 316 1979
Posted: Sun Apr 09, 2017 8:32 pm
by Realix
Vandaag nog wat verder gezocht. De vacuümbalg lijkt in orde. Voor de zekerheid toch eens gewisseld met een ander exemplaar. Daarnaast ook de vacuumkanalen waar de balg op aangesloten is eens rustig met wat perslucht doorgeblazen. Nogmaals een testrit gedaan maar nog altijd hetzelfde. Bij halfgas klimt hij wel in toeren, wat nukkig maar dat zal eerder aan de afstelling liggen. Bij plankgas voel je dat hij probeert op te pakken maar hij doet het niet. Enorm inhouden,blijft dus het probleem.
Kan de verijkingsklep hier iets mee te maken hebben?
Re: Bmw E21 316 1979
Posted: Tue Apr 11, 2017 9:12 pm
by Peter V.
Eerst even kijken of je daadwerkelijk met gasgeven de tweede trap gaskleppen kunt openen? Wat verder in het originele BMWboek wordt aangegeven is het geblokkeerd zijn van de tweede trap sproeier?
Ik weet natuurlijk niet precies maar je heb de brandstof/luchtsproeier eerste en tweede trap niet verwisseld met reviseren??
Membraan tweede trap heb je ondertussen al gewisseld. belangrijk is dat de gasklep tweede trap in rust niet geheel gesloten staat maar net los (0.5 mm) anders kan het membraan deze niet geopend krijgen (klemmen ivm luchtstroom/drukverschil over klep)
Wellicht meest belangrijk maar sta je niet te arm afgesteld? Even de meter eraan hangen.
Re: Bmw E21 316 1979
Posted: Sat Apr 15, 2017 7:12 pm
by Realix
Vandaag nog wat verder zitten troubleshooten. Ik heb de carb nog eens van de wagen gehaald om nog eens alles rustig te overlopen.
Om blokkages in de interne kanalen te vermijden heb ik alles nog eens opnieuw met perslucht doorgeblazen. Mijn oude carburator is wel anders (type1) versus het gereviseerde model (type 2). Er zaten sproeiers in van een 318. Ik heb die gewisseld voor degene uit mijn oude carb (316). De enige die ik niet kon wisselen was de sproeier onder de gele lijn. Dat aparte compartiment bestaat niet op mijn oude carb, dat is gewoon open. Die sproeier kon ik dus niet vervangen en heb ik dus behouden. De sproeiers zitten als volgt:
De vlotternaald moet je afstellen door het deksel omgekeerd neer te leggen. Maar dan is de naald niet volledig gesloten. Als je dan zacht met je vinger drukt zakt de vlotternaald nog wat dieper. Moet je afstellen in rust of als ze echt volledig gesloten is? Maakt dat iets uit?
De 2de trap heb ik afgesteld op 0.05mm zoals in het handboek beschreven staat.
Re: Bmw E21 316 1979
Posted: Sat Apr 15, 2017 7:36 pm
by Peter V.
Sproeiers zitten goed maar als jij aangeeft dat het een carburateur is van een 318 dan zijn je venturies groter in diameter dan bij een 316. Dit zijn die twee kelken in de aanzuigkanalen.
Verder moet je de vlotter gewoon laten rusten en dan die afmeting tussen de 15,5 en 17,5 mm hebben. Let ook goed op dat het dun metalen beugeltje op die 8 mm hoogte zit omdat anders de vlotternaald niet ver genoeg kan openen. Te ver uitgerekt kan een vlotter geven die gaat klemmen in openstand. Heb je onder je zitting van je vlotter de juiste dikte ring zitten? Dit bepaald een groot deel van je vlotterniveau.
Re: Bmw E21 316 1979
Posted: Sat Apr 15, 2017 8:03 pm
by Realix
Welja, de sproeiers waren groter (117,5 - 112,5,...). Via RealOEM.com heb ik deze types opgezocht en ik kwam uit bij een 318. Even freewheelen: als de venturies groter zijn dan zal het venturie effect minder zijn doordat er door de kleinere motorinhoud een kleiner vacuüm gegenereerd wordt? Er is dus kans dat er minder brandstof meestroomt = te arm waardoor de wagen niet in toeren klimt? Klopt mijn theorie?
De vlotter staat dan wel degelijk correct afgesteld. Beugeltje staat perfect op 8mm, de koperen ring is 2mm, vlotter afstand is 17,5 gemeten zonder de pakking.
Re: Bmw E21 316 1979
Posted: Sat Apr 15, 2017 8:59 pm
by Peter V.
Die gedachte over arm mengsel had ik ook. Vlotter is inderdaad mijn inziens goed.
Die venturies kun je omwisselen door die schroefjes zonder kop los te draaien. Zorg dat je ze goed passend terugzet en vastzet want ze willen weleens loskomen.
Re: Bmw E21 316 1979
Posted: Sat Apr 15, 2017 9:09 pm
by Realix
De secundaire venturi's hebben dezelfde waardes 3,4 en 4,0 (degene die je er makkelijk kan uithalen). Er staan wel andere waardes op de binnenste kelken (primaire venturi's) 23-27 terwijl men originele carb 21(of 23 ben ik even vergeten) -25 is. Ik veronderstel dat de binnenste kelken onderdeel uitmaken van het volledige vlotterhuis en niet kunnen gewisseld worden?
Re: Bmw E21 316 1979
Posted: Sat Apr 15, 2017 9:49 pm
by Peter V.
Realix wrote:De secundaire venturi's hebben dezelfde waardes 3,4 en 4,0 (degene die je er makkelijk kan uithalen). Er staan wel andere waardes op de binnenste kelken (primaire venturi's) 23-27 terwijl men originele carb 21(of 23 ben ik even vergeten) -25 is. Ik veronderstel dat de binnenste kelken onderdeel uitmaken van het volledige vlotterhuis en niet kunnen gewisseld worden?
Die onderste kelken die lijken alsof ze in het huis horen kunnen er ook uit. Misschien is het makkelijker dat je alles als 318 houdt. Jij heb toch een 316 die de 1800 cc is of heb jij nog een eerste generatie met de echte 1600 cc?
Re: Bmw E21 316 1979
Posted: Sat Apr 15, 2017 10:01 pm
by Realix
De 1600cc. Zitten die erin geperst?
Re: Bmw E21 316 1979
Posted: Sun Apr 16, 2017 10:05 am
by Peter V.
Realix wrote:De 1600cc. Zitten die erin geperst?
Ik heb ze er nooit uitgehaald maar ik denk dat ze hetzelfde geborgd zitten als die bovenste kelken maar dat die schroef is afgedopt met een loodplugje.
Misschien toch makkelijker om dan de 1.6 carburateur te gebruiken. Ik zal eens kijken bij mijn reservedelen of ik kan zien hoe ze eruit moeten.
Re: Bmw E21 316 1979
Posted: Sun Apr 16, 2017 12:38 pm
by Realix
Ze zitten idd vast met van die schroefjes, maar ook erin geperst op het eerste zicht. De kelken eruit halen zal wel kunnen met het juiste gereedschap. Ik denk dat ik best gewoon het huis van de 1600cc carb hergebruik. Ik zal vanmiddag het vlotterhuis schoonmaken. Ik zal dat dan wisselen met het andere. Het deksel en gaskleppenhuis zijn identiek, die zal ik hergebruiken van men reeds gereviseerde carb. Hopelijk lost dat alles op...
Re: Bmw E21 316 1979
Posted: Wed Jun 28, 2017 12:52 pm
by Realix
Peter,
Ik had hier nog geen feedback achtergelaten. Je had het volledig bij het rechte eind. De venturis zorgden voor een te laag vacuüm waardoor de motor te weinig benzine kreeg. Met het originele 1600cc carbhuis trekt de motor vlot lineair in toeren. Alles is dus terug "happy days" onder de motorkap. Bedankt voor alle hulp en advies!
Re: Bmw E21 316 1979
Posted: Thu Jun 29, 2017 12:48 am
by Peter V.
Thanks de feedback. Altijd mooi om te horen dat een probleem is opgelost.
Re: Bmw E21 316 1979
Posted: Thu Jun 29, 2017 8:23 am
by 323baur
Leuk idd dat je er even terug komt.
Dat maakt een forum zoveel meer waard dan FB..!
Je kan nog eens wat terug zoeken.
Re: Bmw E21 316 1979
Posted: Thu Jun 07, 2018 9:03 am
by Realix
We zijn bijna een jaar verder sinds mijn laatste post... We rijden nog steeds hoor maar echt grote updates zijn er niet te melden. Na het sukkelen met de carburateur en het missen van het voorjaar heb ik niets meer gewijzigd aan de auto. Ik wou gewoon nog genieten van het najaar en rijden.... De winterstop ligt ook alweer een tijdje achter ons.
Toen ik mijn wagen inschreef kreeg ik een opmerking van de technische keuring over mijn draagarmen. Gelukkig geen afkeur. Thuis had ik even gecontroleerd op speling maar ik kon weinig schokkende dingen vaststellen. De rubbers waren wat verdroogd maar nog niet doorgescheurd. Er zat wel een trilling in het stuur op hogere snelheden. Nu zag ik plots wel dat 1 van de rubbers van de kogelgewrichten gescheurd was. Het vet was volledig weg. Ik heb dan maar 2 nieuwe draagarmen gekocht en meteen alles vervangen. Ook de rubbers van de stabilisatorstang werden vernieuwd.
Het was even zoeken om de draagarm eruit te krijgen. De nodige frustraties ten gevolge maar plots ging het vanzelf.
Out with the old:
In with the new:
Uiteraard alles netjes op moment gezet en een testritje gedaan. Trilling is weg en de vervelende klonk geluidjes in de voortrein ook. Alles qua ophanging vooraan is nu eigenlijk vervangen geweest. Schokdempers waren net vervangen toen ik hem kocht. Billstein B6 incl. nieuwe veren.
Ik laat binnenkort eens de kleppen stellen door een lokale specialist. Ik heb dit wel geleerd maar durf het niet echt uit te voeren op mijn wagen... Bang dat ik het fout zal doen
