323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post Reply
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by 323baur »

amen, maar ik ben idd benieuwd hoe dit financieel afloopt..


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Hij zit eronder hoor, en het sper is fluisterstil :banana .

Alle klussen aan de Baur zijn gedaan.
Ging allemaal niet zonder slag of stoot vandaag maar geen zin meer om te typen, morgen wel weer.
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Peter V. »

Wondermike wrote:Hij zit eronder hoor, en het sper is fluisterstil :banana .

Alle klussen aan de Baur zijn gedaan.
Ging allemaal niet zonder slag of stoot vandaag maar geen zin meer om te typen, morgen wel weer.
Gefeliciteerd en blij te horen dat het gelukt is. Gelukkig dat het sperdiff goed is! :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

Kijk, is dat uiteindelijk toch ook allemaal goed gekomen. De uitgebreide en ongecensureerde versie horen we nog wel!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

super! Dan zal het een bommetje geld gekost hebben, maar het resultaat is dus goed! Daar hou ik van!! ben inderdaad benieuwd naar het hele verhaal.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Idd de kosten zijn er nou eenmaal maar nu heb ik een perfect sper met alles nieuw.

Haha het is allemaal niet zo spannend hoor maar ik was gisteren zo gaar.
Ik had een brug tot mijn beschikking dus om 10:00 begonnen met het demonteren van de auto.
Diff eronder uit, uitlaten er onder uit en de cardanas los.
Dit ging vlekkeloos want het meeste is al los geweest.
Bak iets laten zakken, nieuw geel schuimding geplaatst en het eindrubber wat aan het einde van de schakelplaat zit. (oude viel er in brokjes tussenuit).
Keerring van de bak vervangen dus so far so good, verder met de cardanas.
En hier ging het mis, allereerst de centrale moer losdraaien. Nou mooi niet :wtf
Na veel geklooi Peter gebeld als algemene vraagbaak of het schroefdraad niet stiekem andersom was maar nee.
Nog veel meer geklooi later begint er eindelijk beweging in te komen.
Stukje losdraaien totdat je sleutel niet meer past en dan moet je beginnen met hem te splitsen om het volgende stuk los te kunnen draaien.
Nou mooi weer niet :wtf Er was gewoon geen beweging in te krijgen. En om nou te zeggen de boel was roestig, niet echt.
Echt alles geprobeerd er tussen te wrikken en na heel veel stress eindelijk los.
De moer ging echt tot de laatste draad heel zwaar en toen eindelijk de boel los was bleek de reden van de ellende, er zat niet alleen onwijs veel loctide op het schroefdraad, ook de verbinding tussen voor en achter was er mee besmeurd.

Lang verhaal iets korter maken, lager vervangen en de boel weer gemonteerd.
Andere middendemper en voorpijpen gemonteerd, auto opgebouwd en om 18:30 reedt hij weer naar huis, alle klussen gedaan.
Zit nog wel een rinkeltje in de uitlaat maar dat komt wel goed.
Ik was gebroken na zo'n dag zeg.

(Ik had er voor de zekerheid nog een cardanas mee van een eco 5-bak maar die is dus mooi 6mm langer dan de sportbak versie.)
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Peter V. »

Goed bezig geweest dan. In zo'n geval ben je inderdaad blij dat je een brug heb en niet plat op je rug kan liggen.

Voorlopig inderdaad klaar en laat de alpentoer maar komen :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Ben toch bang dat ik nog 2 nieuwe voorbanden moet gaan regelen.

Moet toch nog uitlijnen ook maar dan is ik er klaar voor.
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Peter V. »

Dus toch iets teveel platte vlakken gemaakt dan :( :hammer
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

Wat tegenslag is er altijd wel bij, hoop dat je rug 't ook een beetje overleefd heeft! Maar het zit nu allemaal wel! En nu ben ik nog steeds benieuwd wat je qua middendemper hebt gedaan en wat het effect is. En wat is er met de voorbanden? Miss even balanceren? Als ze verschoven zijn op de velg, bijvoorbeeld als gevolg van een onvoorziene noodstop :roll: dan kan dat nog wel eens de reden zijn.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Er zit echt een vlakke kant op de banden, zitten nog prima in het midden aan de velgbeschermrand te zien.

Mijn rug vond het niet leuk, eigenlijk wilde ik om 14:00 al stoppen maar ik kon dan niet naar huis :bag
Ik had gedacht dat sleutelen onder een brug minder belastend was maar nu kwam mijn nek er ook nog aan te pas.
Je wil niet weten hoe handig ik ben liggend op de grond met een diff op een krik :mrgreen:
Maar goed vandaag rust dag en alle klussen zijn klaar.

De uitlaat die er onder zat had een vrij lange middendemper.
Hierdoor had ik wat moeite om hem spelingsvrij langs de aandrijfas te hangen.
Nu heb ik twee nieuwe voorpijpen want die had ik over en een middendemper met een klein potje (ala Ansa) en is de ruimte optimaal langs de as.
Zit een iets ander geluid in maar nog steeds een mooie brom.
Dus niets speciaals hoor :wink:
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

Wondermike wrote:...zitten nog prima in het midden aan de velgbeschermrand te zien.
Huh? Had je band en velg gemarkeerd ofzo? Denk dat je me niet helemaal begrijpt, als je extreem hard remt bestaat de kans dat de band ahw stil staat op het asfalt maar dat de velg nog net een beetje verder (door) draait. Dat kan ook onbalans veroorzaken.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

ahhh ach zo, ik dacht dat je bedoelde dat hij vervormd op de velg zat.
Ikke snap eindelijk :bag

Nou als je de band aait en wie doet dat niet zie en voel je de flat spot.....
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

Oeps ja dan balanceer je dat er niet uit vrees ik.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

hahaha, dan weet je nog niet hoe 'ie remt met die nieuwe voorbanden.... Dus tegen die tijd weer een braketest??
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply