Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post Reply
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1434
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5

Post by raymondw »

Dat is balen zeg; ik merkte tijdens de tocht al dat je het rustiger aan deed; maar dat de terugweg zon overlevingstocht zou zijn had niemand verwacht.

Zo te horen is je onderblok aan het einde; (1) versleten hoonpatroon en/of (2) een veel te grote zuigerspeling waardoor de zuigerveren niet verder meer uit kunnen zetten om de cylinder af te dichten. Gezien je omschrijving hierboven denk ik zeker dat dit laatste het geval is (kantelende zuiger(s)). Dan doet (1) er ook niet meer toe omdat je dan toch moet opboren naar de eerste of de tweede overmaat (mocht je gaan reviseren).

Een cylinderdruk verliestest zal e.e.a wel aantonen. Een compressie test meet alleen maar de piek van de druk en zelfs een slechte motor kan nog een behoorlijke druk leveren dus staar je daar niet blind op. Ik zou daarna de cyl-kop lichten en kijken hoe het hoonpatroon is, maar al gauw daarna moet je beslissingen nemen over hoe verder.

Succes


Carpe Diem, Raymond
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12117
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5

Post by Peter V. »

Zo Koos,

Dat zijn niet de verhalen die ik als thuisblijver wilde horen over de ardennentour. Het klinkt in ieder geval niet hoopgevend dat het een klein iets is. Houd ons op de hoogte en als we kunnen helpen dan laat wat horen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jos
Newbee
Posts: 19
Joined: Wed May 06, 2009 10:23 pm
Location: The Netherlands

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5

Post by Jos »

Hallo Koos, Dit is echt balen. We spraken elkaar kort op de sharknosemeeting en toen stonden de zaken er nog anders voor. Ik heb redelijk wat ervaring met 2.7 ombouw. Het blok heeft 20k zonder olieverbruik goed gelopen. Een constructiefout in de opbouw lijkt me dus niet waarschijnlijk. De vorige eigenaar heeft volgens de advertentie, recentelijk de motor opnieuw af laten stellen, ontsteking en distributie etc. Jij hebt een eta krukas met eta zuigers en een kop met kleine verbrandingsruimte (uit mijn hoofd met nummer 200 of 731 aan het eind). Nadeel aan deze ombouw is de hoge compressie. Met de huidige benzine moet je met later ontstekingstijdstip gaan rijden anders pingelen (klinkt als het ratelen wat je hoort bij deellast). Doe je dit niet dan kun je door de ongecontroleerde verbranding te maken krijgen met gebroken zuigerveren of zelfs een gat in de zuiger. En dan heb je inderdaad al de ellende die jij nu meemaakt. Mijn vermoeden is dus dat de ontsteking te vroeg staat waardoor schade is onstaan. Er zijn verschillende oplossingen om de compressie te verlagen. Zuigers laten afdraaien of de verbrandingsruimte vergroten door 325i cylinderkop te monteren of bij de huidige kop de verbrandingsruimte te vergroten. Op e30.de staan ook verschillende ombouwverhalen waarbij als basis 325 zuigers worden gebruikt. Succes en ik hoop dat het allemaal toch nog een beetje meevalt. Groet Jos
E21 323i
E39 530d
Toyota yaris
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19087
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5

Post by uwbuurman »

Hoi Jos,

Weet jij dan ook wat voor onderblok ik heb? Heb ik dan een 323i onderblok, dat is opgeboord en waar een ETA nokkenas en ETA zuigers in liggen of heb ik een ETA 2.7 onderblok met een 731 kop?

Stel dat ik gebroken zuigerveren heb of een gat in de zuiger, is dat dan nog reparabel denk je? Of gevalletje helemaal dood?

En een latere compressie, waar leidt dat toe? minder vermogen/koppel?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jos
Newbee
Posts: 19
Joined: Wed May 06, 2009 10:23 pm
Location: The Netherlands

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5

Post by Jos »

Ha Koos, De cylinders zijn in ieder geval 84 mm. Het kan een originele 2.7 zijn maar ook zo een opgeboorde 2.0 of 2.3' Een 2.5 onderblok is ook standaard 84 mm. Kijk maar naar de motorkode op het blok dan kun je zien wat het origineel geweest is. Als ik je verhaal zo hoor over het olieverbruik dan vrees ik het ergste. De cylinderwanden zullen waarschijnlijk schade/ krassen hebben. Met een beetje mazzel zijn je drijfstangen en krukas nog goed.
Alles is te repareren maar nieuwe zuigers zijn aan de prijs. Een wat lagere compressie daar merk je niet veel van maar als je daardoor de onsteking vroeger kunt zetten dan gaat het vermogen alleen maar omhoog.
E21 323i
E39 530d
Toyota yaris
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19087
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5

Post by uwbuurman »

Binnenkort schuif ik de auto de stalling in en ga ik in de winter het blok eens uit de auto sleutelen. Daar heb ik tot half november zeker geen tijd voor... Heb wel zin, maar ook een beetje koudwater vrees. Nou ja, we zien wel. Dank voor je info tot nu toe!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5

Post by Danny043 »

Jammer van zulke tegenslagen wanneer je net een auto gekocht hebt! Je hebt wel een hele mooie E21 gekocht, en het lijkt erop dat alles goed gaat komen.
Ik heb de foto's van het wegwerken van de roestplekken eens goed bekeken, en gelijk zin gekregen om die van mij ook eens aan te pakken!
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19087
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5

Post by uwbuurman »

Haha, das altijd mooi! Zelf heb ik zin om de hele auto aan te pakken... Succes met de jouwe!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29873
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5

Post by Jeroen »

Hmmmm misschien gaan voor plug & pray...

http://cgi.ebay.de/BMW-E21-323i-NEUER-o ... 56400e4ba6
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12117
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5

Post by Peter V. »

Dat bedrag ben je voor een totaal revisie ook zeker kwijt.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5

Post by Wondermike »

maar dan heb je er wel weer een stb pomp bij...

Tja 2000 euries voor een 323i blok is veul geld hoor.
Dan zou ik er gewoon een standaard (of modified) eta blok in hangen.
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29873
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5

Post by Jeroen »

Tsja te zien aan het zwarte inlaatspruitstuk is het geen fabrieksnieuwe maar een revisieblok, maar wel compleet met alles inclusief K-Jet verdeler. Dus ja het kan goedkoper maar dit plof je er op een zaterdag even in en je bent weer mobiel...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11871
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5

Post by 323baur »

Is leuk hoor! met alle aanbouw delen.
Tis dat ik een eta wil. Maar dit is geen slechte aanbieding.
Ik zou meer vragen :mrgreen:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19087
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5

Post by uwbuurman »

plug&pray is wel een goede optie, maar dan heb ik liever wat meer vermogen. Ach ik heb nog steeds wat koudwater vrees.

tis trouwens een type 2 blok... mijn koelvin zit voor de radiator. maakt dat nog wat uit? aan motorsteunlocaties enzo?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29873
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Blok verrot!* pag 5

Post by Jeroen »

Volgens mij niet, gewoon die visco eraf schroeven en aan mij geven...
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply