En dan staat er sinds afgelopen vrijdag toch een andere daily voor de deur. Aan de ene kant een klein beetje bespoedigd door de nieuwe baan van Cindy in Den Haag zonder lease-auto en aan de andere kant heeft de best fijne verkoop van mijn huis in De Meern ook geholpen. 
Zo af en toe kijk je 's rond op de welbekende sites, met name naar het aanbod in Duitsland. Soms zit daar wat tussen, soms ook niet. Je appt er 's 1 naar een vriend Koos, die vindt daar dan wat van en je laat het weer even los. Wel kijken, niet kijken, een aantal als favoriet opslaan en kijken hoe snel ze verkocht zijn. Dan, begin september, appt Koos een auto door vanaf eBay... "deze ga jij kopen", is de begeleidende tekst. Linkje geopend en .... 

. Vraagprijs iets boven wat Cin en ik in ons hoofd hebben maar echt een prachtige auto. Teasertje:
 
Heb Koos maar ff met Cindy laten kletsen; uitkomst: "er zit stoelverwarming in, dus doe maar."   

  Maar dan begint het, deze beauty staat niet helemaal naast de deur, in Neurenberg om precies te zijn. En da's ruim 630 km rijden. Maar hij is wel mooi, alles lijkt te kloppen en geen achterlijk hoge km-stand. Op zaterdag maar even bellen, kan maandag komen kijken.
Dus Koos nog maar eens lief aangekeken en die wilde wel tijd maken om mee te gaan. En zo stond ik om half 6 op de carpoolplaats bij Arnhem om 'm op te pikken en samen zijn we naar Neurenberg gereden. Daar rond half 11 aangekomen, en hij stond al buiten. Nog een teasertje:
 
Samen even rondje om en in de auto, ziet er allemaal wel keurig uit. Hij is van 2010 en heeft ruim 160k km levenservaring, dus ja, een kleine stoeprandbeschadiging op een velg, heel klein butsje in de B-stijl links en een verfchip van de deurgreep linksvóór. Remschijven vóór staan wel op de nominatie om ergens de komende 20.000 km's vervangen te worden, maar meer was er eigenlijk niet te vinden. Proefritje dan maar, eerst zelf ff gereden. Had ik al gezegd dat het een 325dA is...? Dat is het dus  

 . Ff gewisseld en bij terugkomst was ook de proefrit geen belemmering. Dan maar met de verkoper kletsen. Prijs op Internet €1.000 lager dan op de prijskaart in de auto en die Internet-prijs was al hoger dan ik eigenlijk uit wilde geven. Bod gedaan, moest de verkoper aan de beademing. Die hebben we dus maar even bij laten komen en na laten denken terwijl wij de obligate currywurst mit pommes gingen eten. Daarna terug en de verkoper doet een tegenbod. Nog steeds te hoog... Ik doe hem eenmalig m'n allerlaatste voorstel, meer wil ik echt niet uitgeven. "Nee", is het antwoord. "Oké, helaas. Even goede vrienden, dan gaan we weer terug naar NL." We staan naast onze auto, roept 'ie ons terug. Of ik toch iets meer wilde bieden, dan deed hij er een set winterwielen bij. "Nee", was weer m'n antwoord. "Tot ziens!". "Wacht even, het is akkoord" horen we vervolgens. Oké... da's A gezegd hebben, dan moet B ook volgen. Ff met wat kunst- en vliegwerk het geld in orde gemaakt en op naar het Strassenverkehrsamt om daar een verzekerd exportkenteken te regelen. Kon nog net; het was 13:55 en die tent zou om 14:00 uur sluiten. "Ihr Ausweis bitte", krijg ik in Duits-met-Pools-accent te horen. "Führerschein auch ok?" "Nein, leider nicht. Nicht möglich, brauche wirklich ein Ausweis". K-met-10 miljoen-peren... allebei geen paspoort bij ons. 'Ambtenaartje en verkopertje' doen nog wat belletjes links en rechts, maar het blijft bij nee. Dus de auto niet mee, de auto waar we net een akkoord op hebben en die 630 km van huis staat. Tja, niks aan te doen; niks anders dan een aanbetaling, koopcontract ondertekenen en iets verzinnen om de auto op te halen. 
Blij aan de ene kant maar ook een beetje chaggie van dat de auto niet mee kan, terug naar NL. "Ken jij die bussen", vraagt Koos terwijl we een groen-oranje bus inhalen met FlixBus op de zijkant. Ff Google'n, blijkt een goedkope bus-lijnverbinding te zijn tussen verschillende Europese steden. Zou je daarmee ook naar Neurenberg kunnen? Ja, dus voor het bedrag van €40 van Amsterdam naar Neurenberg. Vertrek op zondagavond om 22:10 uur en aankomst in Neurenberg om 09:15 uur. F*ck, da's best een lange tijd... maar ja, voor 4 tientjes moet je niet zeuren, toch? Dus ticket geboekt en een week later door m'n betere helft op Amsterdam Sloterdijk afgezet en die bus maar in. Hé, heb m'n iPad mee met wat Netflix-content, dekentje en een kussentje. Wie doet me wat? Nou, dat ik m'n oortjes ben vergeten en er dus niks anders opzit dan niet kunnen slapen, de dubbelganger van Rajesh Koothrapalli die de hele bus bij elkaar snurkt (zelfs als ik op een stop buiten naast de bus sta, hoor ik 'm nog het hele Amazone-gebied in z'n eentje om zeep helpen...). Maar het werd uiteindelijk kwart over 9 de volgende ochtend en ik was stipt op tijd in Neurenberg. Vriend-de-verkopert stond netjes op me te wachten en dus meteen maar weer terug naar het Strassenverkehrsamt. Dan zou het met 1,5 - 2 uurtjes geregeld moeten zijn. Ff een timelapse: het duurde namelijk ruim 5 uur voordat het exportkenteken en de bijbehorende verzekering geregeld waren. Eindelijk kon ik naar huis! Om 15 uur de startknop van de 6-pitter diesel ingedrukt en om 21:00 uur reed ik thuis de parkeerplaats op. Rustig aan gedaan, de nacht ervoor was me niet helemaal in de koude kleren gaan zitten. 
In de tussenliggende week had ik via een zakelijk contact, opgedaan bij Van Mossel, contact met een kerel uit Loosdrecht die het hele importtraject inclusief bezoekje aan RDW e.d. kon verzorgen. Door te werken met een BPM-berekening op basis van een individuele taxatie was er (behoorlijk wat) BPM te besparen. Hij pakt daar een stukje van en vraagt een flat-fee voor z'n overige diensten. Wel de garantie dat je alles bij elkaar goedkoper uit bent dan wanneer je de standaard BPM-berekening via de Belastingdienst doet. Daar heb ik direct de volgende dag (dinsdag dus) de auto naar toe gebracht en afgelopen vrijdag kwam het verlossende appje met een tenaamstelling en kenteken... Toen kon ik (na bijna 2,5 week) natuurlijk niet meer wachten om de auto direct op te halen:
 
En dit is dus de auto. Een e91 LCi, 325 diesel automaat in M-Edition, kleur Le Mans Blau en een Dakota Oyster lederen interieur. Aan de eerste eigenaresse geleverd in april 2010 bij de BMW-dealer die t/m het laatste onderhoud op 154.000 km voor de auto gezorgd heeft. Zowel de boekjes als een telefoongesprek met die dealer bevestigen dat. Nog wat plaatjes:
 
 
 
 
 
 
 
 Fotocredits: Harold van Hoey Smith | Noble Car Search
Fotocredits: Harold van Hoey Smith | Noble Car Search 
Terwijl de e91 op z'n inburgering wachtte, de e46 nog iets scherper op Marktplaats gezet. Dat werkte, want op zaterdag had ik 3 kijkers op afspraak. De eerste vond dat er wat veel krasjes, deukjes etc op de auto zaten. Da's z'n goed recht, maar voor mij geen reden om er nog eens €750 af te doen. Nummer 2 ging een stuk makkelijker, vond 'm mooi, lekker rijden en was blij met de staat van onderhoud. Bood de vraagprijs en €100 daar bovenop om 'm meteen mee te nemen. Kijker nummer 3 netjes afgebeld en dus is de e46 voor een best fijne prijs weg.
Nu eerst maar 's gaan genieten van de e91. Komend voorjaar nog een paar kleine puntjes op de i zetten en dan hebben wij de komende 10 jaar een dijk van een auto op de stoep staan.
(Applaus voor een ieder die dit hele l*lverhaal heeft gelezen).
Greetz,
Walter.