Page 6 of 23

Re: Remy's e12 M535i

Posted: Sun Oct 25, 2015 2:40 pm
by bmw e12 e21
Zo, nog even een update hier.
Vermoedelijk is het probleem opgelost.
Wat ik allemaal gedaan heb:
1. timing van het blok gecontroleerd
2. gasklep en gasklep sensor afstellen – testen
Hier enkele interessante links voor de andere e12 eigenaars:
http://www.firstfives.org/
http://www.hiperformancestore.com/ljetronic.htm
3. Kleppen regelen, 0.28mm go – 0.30mm no go
4. Compressie meten, liggen tussen 11 en 12bar bij koude motor.
5. Nieuwe debietmeter.( had die toch liggen)
6. Nieuwe stroomverdeler + ontstekingstijdstip instellen.(had ik ook liggen)
7. Benzinedrukregelaar vervangen. Benzinedruk gemeten met metertje Peter.
Deze was defect, gaf 3.5 ipv 2.5bar. Probleem was dat hij met de originele 2.5bar te arm liep.
8. Temp. Sensor ECU en thermo/tijdschak uitgemeten.
9. ECU omwisselen met reserve. Hetzelfde resultaat.
10. Bougies en bougies kabels 1j oud.
11. Benzinefilter openzagen en zien of gene roest erin, was OK.
12. Koudstart schuif controleren, bij warme draaiende motor darm ervan dichtpitsen, had geeen effect dus de schuif sluit goed.
13. Spanning gestuurd van ecu nr LLM te laag dus te weinig benzine en te arm mengsel(was een mogelijke oorzaak)
14. VACUUMLEK inlaatcollector of vacuümleidingen=>Was ok daar 3j geleden ALLE slangen van motor vervangen waren.

Dus alles van L-jet was gecontroleerd en hij liep nog steeds te arm.
Toen viel mijn Frank(jaja, die valt nog soms in Belgie :mrgreen: )
Toen ik het blokje uit een aldere 635csi type1 haalde zat er een regelbare benzinedrukmeter op. Ook was volgens vorige eigenaar de kop recent bewerkt geweest, dit was aannemelijk want onder de kleppendeksel zag alles er nieuw uit en het blok rookt nooit, ook niet bij hoge toeren.
Image
Ik vond die regelbare drukmeter niet OEM uitzien en zette er terug een originele op(wss al stuk en gaf teveel druk)
Dus een 3.0bar drukregelaar van een e28 528i L-jet besteld die paste mits enkele kleine aanpassingen.
Deze dus:
http://www.ebay.de/itm/201416381887?_tr ... EBIDX%3AIT
Dan weer de uitlaatgassen gemeten op een 4-gastester:
Foto 1 is stationair,
Image
Foto 2 op 3000tr/min. Lamdab perfect 1.00(2)
Image
CO met kapotte 3.5bar was 1.4%
CO met e28 528i 3.0bar 0.89%
CO met originele 2.5bar 0.15%
Dit lijkt me de gulden middenweg.
Hij trekt weer als een beer.
Voor de zekerheid ga ik er nog een breedband lamda opzetten voor mengelcontrole onder belasting. Maar als ik hem zo voel trekken moet het dik inorde zijn.

Het originele blok ga ik ooit reviseren, maar gezien dit blokje zo gezond is laat ik dat er voorlopig liever in.

Re: Remy's e12 M535i

Posted: Sun Oct 25, 2015 3:18 pm
by Nick1984
Leuk dat hij weer trekt als een beer! ;)

Re: Remy's e12 M535i

Posted: Sun Oct 25, 2015 6:15 pm
by BertjeConti
Aha, dus toch een 3 bar benzinedruk regelaar.

Mooi werk. Goede stap voor stap analyse geeft uiteindelijk resultaat.

Ben wel benieuwd naar de breedband resultaten.

Re: Remy's e12 M535i

Posted: Sun Oct 25, 2015 10:57 pm
by bmw e12 e21
Peter_P wil het systeem met breedband lambda maken dmv "tailpipe sniffing". Dus al rijdend met de sonde in de uitlaat zodat je het systeem niet blijvend op de auto blijft staan.

Re: Remy's e12 M535i

Posted: Mon Nov 02, 2015 9:27 pm
by Peter_P
Vanmiddag was het setje van Innovate Motorsports aangekomen met breedband lambda en controller, thx to Remy.

Ik ben dan maar aan de slag gegaan en de tailpipe sniffer constructie in elkaar gelast. Als alles goed zit morgen eens testen. Ik ga waarschijnlijk bekijks hebben met zo een constructie uit de uitlaat. :innocent

Image

Re: Remy's e12 M535i

Posted: Mon Nov 02, 2015 9:30 pm
by Jeroen
:thumbsup

En als het naar wens werkt... lasmoer op de uitlaat net voor de middendemper neem ik aan?

Re: Remy's e12 M535i

Posted: Mon Nov 02, 2015 9:36 pm
by Peter_P
Dat behoort tot de mogelijkheden. Al zullen we ons moeten gaan afvragen hoe nuttig het is om dat permanent te kunnen meten. Of volstaat een test zo af en toe ?

Re: Remy's e12 M535i

Posted: Mon Nov 02, 2015 9:39 pm
by bmw e12 e21
Peter_P wrote:Vanmiddag was het setje van Innovate Motorsports aangekomen met breedband lambda en controller, thx to Remy.

Ik ben dan maar aan de slag gegaan en de tailpipe sniffer constructie in elkaar gelast. Als alles goed zit morgen eens testen. Ik ga waarschijnlijk bekijks hebben met zo een constructie uit de uitlaat. :innocent

Image
Well done Sir Peter! :thumbsup
Een mooie constructie gemaakt maat!

Re: Remy's e12 M535i

Posted: Mon Nov 02, 2015 9:41 pm
by Jeroen
Neuh zeker geen must in deze situatie. Op mijn racer had ik wel zo'n ding, met groot waarschuwingslicht, maar die werd ook iets anders gebruikt. En ik heb met vrij programmeerbare injectiesystemen met enige regelmaat meegemaakt dat ze ineens rare dingen gingen doen, dan is het ook handig. Maar op een L-Jet zijn er niet veel mogelijkheden waarop je ongemerkt ineens hele rare dingen zult hebben dus dan is een paar keer per jaar even testen mee dan zat denk ik.

Re: Remy's e12 M535i

Posted: Mon Nov 02, 2015 9:48 pm
by bmw e12 e21
Jeroen wrote:Neuh zeker geen must in deze situatie. Op mijn racer had ik wel zo'n ding, met groot waarschuwingslicht, maar die werd ook iets anders gebruikt. En ik heb met vrij programmeerbare injectiesystemen met enige regelmaat meegemaakt dat ze ineens rare dingen gingen doen, dan is het ook handig. Maar op een L-Jet zijn er niet veel mogelijkheden waarop je ongemerkt ineens hele rare dingen zult hebben dus dan is een paar keer per jaar even testen mee dan zat denk ik.
Het zal ook dienen voor een MOTRONIC en een K-jetronic, maar daar zit overal niet veel in denk ik.
Trek wel een foto van je 635 morgen Peter. Ben benieuwd naar het zicht. :lol:

Re: Remy's e12 M535i

Posted: Tue Nov 03, 2015 7:55 pm
by Peter_P
Eerste testen met de tailpipe sniffer zijn gedaan.
Het ziet ernaar uit dat we niet te ver mis gaan zitten met het meetsysteem. Meestal komt er een waarde net boven de 1.00, bij vollast daalt de waarde netjes tot iets onder de 1. Bij afremmen op de motor komt 1.33, het armste mengsel dat meetbaar is. Morgen wordt (hopelijk) de correctheid bevestigd door vergelijking met een professioneel toestel.

Klein rondje in mijn buurt, vanaf 2'30 zit er een stukje volgas door 2e en 3e versnelling in.

https://youtu.be/SPQW2DcibG8

Re: Remy's e12 M535i

Posted: Tue Nov 03, 2015 8:08 pm
by Jeroen
Ziet er idd goed uit!

Re: Remy's e12 M535i

Posted: Tue Nov 03, 2015 8:44 pm
by bmw e12 e21
Mooi Peter! Kunnen we morgen idd hem even vergelijk met 4-gastester. En gelijk mijn e12 M535i de sporen geven. :driving
Mss zelfs de 323i eens testen.
Ben benieuwd naar het resultaat.
Iemand een idee naar referentiewaardes voor lambda onder vollast?

Re: Remy's e12 M535i

Posted: Tue Nov 03, 2015 8:44 pm
by bmw e12 e21
Mooi Peter! Kunnen we morgen idd hem even vergelijk met 4-gastester. En gelijk mijn e12 M535i de sporen geven. :driving
Mss zelfs de 323i eens testen.
Ben benieuwd naar het resultaat.
Iemand een idee naar referentiewaardes voor lambda onder vollast?

Re: Remy's e12 M535i

Posted: Tue Nov 03, 2015 9:13 pm
by Peter_P
Aan dit soort afbeeldingen te zien, in de veronderstelling dat het meetsysteem juist is, draai ik toch nog een stuk te arm.

Image