Re: mijn e21 zo laag mogelijk
Posted: Mon Jan 25, 2016 9:14 pm
Ja, dat Megasquirted heb ik eigenlijk te danken aan de inmiddels afgetreden staatssecretaris Fransje Weekers. En zodoende ben ik ook hier op dit forum terecht gekomen.
Door zijn wetswijziging met betrekking tot de oldtimer MBR regeling was ik namelijk genoodzaakt voor januari 2014 de LPG installatie uit mijn E12 te bouwen.

De E12 had 10 jaar alleen op LPG gelopen en dat had de Solex 4A1 geen goed gedaan. Op zich liep hij goed, eenmaal goed opgewarmd, maar vooral in de opwarm fase was het klote en dan vooral met stationair goed willen blijven lopen.
Zodoende ben ik op dit forum terecht gekomen omdat hier nogal wat Solex 4A1 kennis aanwezig bleek te zijn. Deze motor configuratie in mijn E12 is namelijk identiek aan de 320-6.
Maar als je je hier een beetje verdiept op alle Solex 4A1 problemen die hier aan de orde zijn geweest, dan krijg je echt zin het kreng eruit te gooien, deze carburateur is gewoon te complex en blijkt op leeftijd een pain in the... te zijn.
Ondanks de problemen met de Solex4A1 had de E12 wel veel vermogen terug gekregen ten opzichte van het LPG tijdperk, dus daar was ik wel blij mee, en dat gaf me de doorslag iets met de auto te gaan doen. Tot 2014 was hij gewoon "boodschappen" auto voor erbij.
Een andere carburateur vond ik geen optie, want dan blijft het lastig afregelen. Je kunt dan wel een dagje op een testbank gaan om de nieuwe carburateur goed afgesteld te krijgen, maar dat gaat flink in de papieren lopen. Dus maar eens verdiept in andere oplossingen. Eigenlijk was ik op zoek naar een manier om de warmloopregelaar op de 4A1 die door koelwater opgewarmd wordt te vervangen door iets mechanisch met electronica aangestuurd, en zodoende ben ik eigenlijk op het fenomeen "Megasquirt" gestuit. Electronica had ik de laatste 20 jaar niks meer mee gedaan, dus dat moest opgehaald worden. Waar je vroeger alles uit boeken en tijdschriften moest halen bestaat nu het machtige internet. En zodoende heb ik in een half jaar tijd alle benodigde kennis opgedaan omtrent electronische benzine injectie en ontstekingen, zodat ik uiteindelijk in staat was mijn eigen gebouwde Megasquirt helemaal zelfstandig bouwen en te tunen.
De beloning is groot, de auto is een stuk economischer geworden, hangt voortaan heerlijk aan het gas, vrouwtje helemaal blij, en blijkt super betrouwbaar en als toetje ging hij zonder problemen door de APK.
Eind 2014 is ook nog het "klassieke rallys rijden" virus bij ons ingeslagen. Dit heeft ervoor gezorgd dat inmiddels het onderstel ook eens goed aangepakt is en dat er een stel recaro's en een tripmaster in zijn gekomen.
zo, even genoeg gezeverd, ik zal jouw topic niet verder vervuilen.
Groet, Rob
Oh ja, je opmerking over de C-Kadet is hier natuurlijk vloeken in de kerk. Ik begrijp wel dat je de echte E21 fanatiekelingen een beetje wilde stangen. Natuurlijk is een C-kadet een dweil ten opzichte van een BMW (whatever welke) uit hetzelfde era.
Door zijn wetswijziging met betrekking tot de oldtimer MBR regeling was ik namelijk genoodzaakt voor januari 2014 de LPG installatie uit mijn E12 te bouwen.

De E12 had 10 jaar alleen op LPG gelopen en dat had de Solex 4A1 geen goed gedaan. Op zich liep hij goed, eenmaal goed opgewarmd, maar vooral in de opwarm fase was het klote en dan vooral met stationair goed willen blijven lopen.
Zodoende ben ik op dit forum terecht gekomen omdat hier nogal wat Solex 4A1 kennis aanwezig bleek te zijn. Deze motor configuratie in mijn E12 is namelijk identiek aan de 320-6.
Maar als je je hier een beetje verdiept op alle Solex 4A1 problemen die hier aan de orde zijn geweest, dan krijg je echt zin het kreng eruit te gooien, deze carburateur is gewoon te complex en blijkt op leeftijd een pain in the... te zijn.
Ondanks de problemen met de Solex4A1 had de E12 wel veel vermogen terug gekregen ten opzichte van het LPG tijdperk, dus daar was ik wel blij mee, en dat gaf me de doorslag iets met de auto te gaan doen. Tot 2014 was hij gewoon "boodschappen" auto voor erbij.
Een andere carburateur vond ik geen optie, want dan blijft het lastig afregelen. Je kunt dan wel een dagje op een testbank gaan om de nieuwe carburateur goed afgesteld te krijgen, maar dat gaat flink in de papieren lopen. Dus maar eens verdiept in andere oplossingen. Eigenlijk was ik op zoek naar een manier om de warmloopregelaar op de 4A1 die door koelwater opgewarmd wordt te vervangen door iets mechanisch met electronica aangestuurd, en zodoende ben ik eigenlijk op het fenomeen "Megasquirt" gestuit. Electronica had ik de laatste 20 jaar niks meer mee gedaan, dus dat moest opgehaald worden. Waar je vroeger alles uit boeken en tijdschriften moest halen bestaat nu het machtige internet. En zodoende heb ik in een half jaar tijd alle benodigde kennis opgedaan omtrent electronische benzine injectie en ontstekingen, zodat ik uiteindelijk in staat was mijn eigen gebouwde Megasquirt helemaal zelfstandig bouwen en te tunen.
De beloning is groot, de auto is een stuk economischer geworden, hangt voortaan heerlijk aan het gas, vrouwtje helemaal blij, en blijkt super betrouwbaar en als toetje ging hij zonder problemen door de APK.
Eind 2014 is ook nog het "klassieke rallys rijden" virus bij ons ingeslagen. Dit heeft ervoor gezorgd dat inmiddels het onderstel ook eens goed aangepakt is en dat er een stel recaro's en een tripmaster in zijn gekomen.
zo, even genoeg gezeverd, ik zal jouw topic niet verder vervuilen.
Groet, Rob
Oh ja, je opmerking over de C-Kadet is hier natuurlijk vloeken in de kerk. Ik begrijp wel dat je de echte E21 fanatiekelingen een beetje wilde stangen. Natuurlijk is een C-kadet een dweil ten opzichte van een BMW (whatever welke) uit hetzelfde era.