Anyway, bij het volgende praatje heb ik helaas toch geen plaatjes 

. 
Begin februari kondigde m'n e91 aan wat onderhoud nodig te vinden. "Prima", dacht ik. Kan best nog heel ff wachten, als dat eind feb/begin maart doe, kan 'ie meteen van een verse APK worden verzien, want die zou 21 april 2020 verlopen. Voor de zekerheid een keer extra de olie gechecked, rien à la main. Enige waar m'n dikke diesel heel soms last van had, was dat 'ie bij koude start soms, heel soms heel even wat onregelmatig liep. "Kan nooit veel zijn", was mijn gedachte. Ook geen foutmeldingen in de iDrive, dus what could go wrong?
Afspraak bij Gijsbertsen gemaakt voor begin februari. Had ik voor 's ochtends vroeg gedaan; kleine inspectie en APK'tje daar kon ik wel op wachten met wat wat WiFi en een laptop. Dus ik sta daar om half 9 in de ochtend, even met Aron nog een keer doornemen. Hij checkt het onderhoudssysteem nog even en ziet dat we vorig jaar een aantekening hadden gemaakt dat de schokbrekers achter wel punt van aandacht waren. "Oh ja, da's waar ook": meteen maar vervangen dan. Toen vertelde ik hem over het soms onregelmatig lopen bij koude motor. "Oei", was zijn antwoord. Da's vaak geen heel goed teken bij de modernere diesels van BMW. Aron verdenkt een vervuild inlaattraject met wat aanverwante problemen. Om dat te onderzoeken moet de boel wel open, en dat gaat niet als "wachtende". Me naar het station brengen gaat niet, maar alle vervangend-vervoer-e46-Compactjes zijn binnen, dus die "mag ik er wel 1 meenemen". Verwachting is dat 'ie de volgende dag wel klaar is.
Later die dag telefoontje van Gijsbertsen. Is inderdaad foute boel, inlaatspruitstuk zwaar vervuild, EGR-klep daardoor einde oefening. Tevens hebben ze een scheurtje in het kleppendeksel ontdekt. Diezelfde diagnose viel ook nog de krukaspoelie ten deel, dus ook die moest nieuw. Dat zouden ze in de planning allemaal niet redden, dus alleen beurt en APK en dan zo snel mogelijk terug voor een wallnutblasting-behandeling, reiniging van het hele inlaattraject, nieuwe kleppendeksel, nieuwe krukaspoelie en de schokbrekers achter vervangen.
Schade tot zover: iets van €450 in de BTW, en
betaling van de huur-Compact-hoer.... Pff.
Volgende dag belt Gijsbertsen, er was de volgende donderdag plek om m'n e91 verder onder handen te nemen. Deze keer maar geen vervangend vervoer, wel 2 dagen de auto bij hen binnen. Deze reparatie ging dan verder wel zoals gepland en op zaterdagochtend kon ik 'm weer ophalen. Wallnutblasting, reiniging inlaattraject, nieuwe krukaspoelie, nieuw kleppendeksel, nieuwe schokbrekers achter, wat klein spul en een hoop uren. 
Schade: bijna €3.300  
 
 
Ook hier geldt: hoeveel keus heb je? Voor zo'n investering koop ik geen andere gelijkwaardige auto. En ergens weet je dat met deze auto's met een kilometerstand van op/rond/net over de 200.000 dit soort kosten kunnen gaan komen. Dus is het een kwestie van betalen en niet te lang over nadenken...
Intussen rijdt m'n Le Mans-blauwe Toerding al weer prima z'n rondjes (hoewel natuurlijk door het Corona-gebeuren natuurlijk wel aanzienlijk minder dan normaal).
Greetz,
Walter.