mijn e21 zo laag mogelijk
- Peter V.
- E21 VIP
- My E21(s): '82 320/6
Re: mijn e21 zo laag mogelijk
Krijgen jouw magnetische stationairkleppen wel spanning? Je heb aan de mengselschroeven gedraaid zeg je, en de gewone aanslagschroef van de gasklep?
Een 4A1 is redelijk complex om hem lekker af te stellen, alles moet correct staan anders zul je heel erg moeilijk een evenwicht vinden.
Normaal als de motor dreigt uit te vallen zal door het wegvallen van het vacuüm de veerbelaste vacuümmembraan zich open sturen en dan de gasklep wat openen.
Een 4A1 is redelijk complex om hem lekker af te stellen, alles moet correct staan anders zul je heel erg moeilijk een evenwicht vinden.
Normaal als de motor dreigt uit te vallen zal door het wegvallen van het vacuüm de veerbelaste vacuümmembraan zich open sturen en dan de gasklep wat openen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
-
- Upcoming E21 fanatic
- My E21(s): 320/6 '82
Klopt,
Dat heb ik gedaan en gecontroleerd. Alle 3 krijgen spanning en ik hoor ze klikken maar heb alleen de bovenste klep gedemonteerd gehad. Deze schakeld.
De gasaanslag schroef is ook gecontroleerd.
Wat op valt is dat wanneer de motor warm word en ik handmatig de chokeklep dicht houdt deze wel blijft lopen. Alsof het mengsel stationair te arm staat.. Ineens?
Vreemd maar alle ideeën zijn welkom! Morgen ga ik er verder mee. Helaas, anders was ik vandaag naar de apk gegaan..
Met vriendelijke groet,
Mark
Dat heb ik gedaan en gecontroleerd. Alle 3 krijgen spanning en ik hoor ze klikken maar heb alleen de bovenste klep gedemonteerd gehad. Deze schakeld.
De gasaanslag schroef is ook gecontroleerd.
Wat op valt is dat wanneer de motor warm word en ik handmatig de chokeklep dicht houdt deze wel blijft lopen. Alsof het mengsel stationair te arm staat.. Ineens?
Vreemd maar alle ideeën zijn welkom! Morgen ga ik er verder mee. Helaas, anders was ik vandaag naar de apk gegaan..
Met vriendelijke groet,
Mark
(deel)restauratie?
Plaatwerk ingelast naar wens.
Voor informatie mag u altijd vrijblijvend contact opnemen!
- BertjeConti
- E21 Mad
- My E21(s): E12 520-6
Misschien een vacuüm lek via een van de vele vacuüm slangetjes?
Of de temp lucht schakelaar stuk (open) die tussen 1 van de slangetjes op het thermostaat huis zit en alleen bij opgewarmde motor voor verlating van de ontsteking moet zorgen. (deze vacuum leiding kun je voor test best even afdoppen)
Ja, zoals Peter al zei, de 4A1 is een ingewikkeld ding
Of de temp lucht schakelaar stuk (open) die tussen 1 van de slangetjes op het thermostaat huis zit en alleen bij opgewarmde motor voor verlating van de ontsteking moet zorgen. (deze vacuum leiding kun je voor test best even afdoppen)
Ja, zoals Peter al zei, de 4A1 is een ingewikkeld ding

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Peter V.
- E21 VIP
Ik heb dat verhaal met de chokeklep alleen gehad tijdens de opwarmfase. Toen was er een probleem met de TN starter (koelwater gestuurd) deze werkte niet goed en de brandstofaanzuig was verstopt. Dat is een heel erg klein gaatje maar wel noodzakelijk.
Ik ga ervan uit dat jouw carburateurdeksel vlak is dus dat daar geen vacuumlekkages ontstaan.
Ik ga ervan uit dat jouw carburateurdeksel vlak is dus dat daar geen vacuumlekkages ontstaan.
Gr Peter V.
-
- Upcoming E21 fanatic
Uiteraard sta ik overal voor Open maar ook ik ga ervan uit dat de carb deksel vlak is. Deze is namelijk vervangen voor een vlakke variant.
De magneetkleppen gaan goed Open. Maar wat viel net op: Wanneer ik de magneetkleppen buiten werking stel het euvel gelijk blijft. Ook het flink verdraaien van co schroeven geeft geen enkel effect.
Op het moment duid alles erop dat de motor stationair helemaal of bijna geen brandstof krijgt.
Wellicht heeft iemand een tip zodat ik morgen gericht kan zoeken? De tn is nog niet gedemonteerd.
Wederom hartelijk dank!
Mark
De magneetkleppen gaan goed Open. Maar wat viel net op: Wanneer ik de magneetkleppen buiten werking stel het euvel gelijk blijft. Ook het flink verdraaien van co schroeven geeft geen enkel effect.
Op het moment duid alles erop dat de motor stationair helemaal of bijna geen brandstof krijgt.
Wellicht heeft iemand een tip zodat ik morgen gericht kan zoeken? De tn is nog niet gedemonteerd.
Wederom hartelijk dank!
Mark
(deel)restauratie?
- Peter V.
- E21 VIP
Laten we even puur naar de basis terug gaan.
* Afstelling gaskleppen OK. Staan je tweede trap kleppen dicht?
* Koude start goed? Gaan de chokekleppen netjes open tijdens opwarmen?
* TN starter: Bij 20°c moet deze een bepaalde opening hebben. Dit is om een rijker mengsel te hebben tijdens opwarmen. Als de motor warm is moet deze dicht zijn.
* De magneetklep aan de bovenzijde is een beluchting voor de vlotterkamer, deze gaat samen met het vacuumklepje (geelzwart doosje met twee vacuumslangen) Dit is er layter opgezet i.v.m de startproblemen die deze carburateurs hadden met een warme motor (uitdampen/vacumeren vlotterkamer).
* Staat de carburateur niet te vast (max 10 Nm) op het inlaatspruitstuk.
* Alle vacuumslangen juist geplaatst en heel.
* Beiden CO-schroeven mogen nooit te strak ingedraaid worden omdat de passing dan verrot gaat. Zijn de O-ringen van de CO schroeven heel.
* Uiteraard het fenomeen dat de deksel krom is vaak door te vast aandraaien en het luchtfilter te vast aanzetten (middelste draadeind trekt de behuizing verrot)
* Zijn de tweede trap luchtkleppen soepel te bedienen.
* Afstelling gasklepondersteuning door vacuumbediend membraan.
Trek je bougies er eens uit als de motor gaat uitvallen en controleer ze dan?
Zo kun je nog wel even doorgaan bij een 4A1. Je mag altijd een keer langskomen hoor, kijken we samen eens?
* Afstelling gaskleppen OK. Staan je tweede trap kleppen dicht?
* Koude start goed? Gaan de chokekleppen netjes open tijdens opwarmen?
* TN starter: Bij 20°c moet deze een bepaalde opening hebben. Dit is om een rijker mengsel te hebben tijdens opwarmen. Als de motor warm is moet deze dicht zijn.
* De magneetklep aan de bovenzijde is een beluchting voor de vlotterkamer, deze gaat samen met het vacuumklepje (geelzwart doosje met twee vacuumslangen) Dit is er layter opgezet i.v.m de startproblemen die deze carburateurs hadden met een warme motor (uitdampen/vacumeren vlotterkamer).
* Staat de carburateur niet te vast (max 10 Nm) op het inlaatspruitstuk.
* Alle vacuumslangen juist geplaatst en heel.
* Beiden CO-schroeven mogen nooit te strak ingedraaid worden omdat de passing dan verrot gaat. Zijn de O-ringen van de CO schroeven heel.
* Uiteraard het fenomeen dat de deksel krom is vaak door te vast aandraaien en het luchtfilter te vast aanzetten (middelste draadeind trekt de behuizing verrot)
* Zijn de tweede trap luchtkleppen soepel te bedienen.
* Afstelling gasklepondersteuning door vacuumbediend membraan.
Trek je bougies er eens uit als de motor gaat uitvallen en controleer ze dan?
Zo kun je nog wel even doorgaan bij een 4A1. Je mag altijd een keer langskomen hoor, kijken we samen eens?
Gr Peter V.
-
- Upcoming E21 fanatic
Beste Medeliefhebbers,
Excuses voor mijn late reactie!
Het heeft wat tijd gekost maar het euvel lijkt verholpen. Na weer de carburateur te hebben gedemonteerd en schoon gemaakt te hebben was het probleem verholpen. Waarschijnlijk was het vuil vanuit de benzinetank. Sinds hier een filter tussen zit blijft het probleem weg. Peter en andere fora gebruikers, hartelijk dank voor jullie toevoeging! Ik heb gebruik gemaakt van jullie stappen!
De BMW heeft sinds enkele weken apk. De uitstoot is redelijk hoog. Hier valt nog wat te verbeteren. Zoals er nog wel meer puntjes ter afwerking liggen. Radio etc...
Daarnaast heb ik me vorige week nog eens gebogen over de verlaging. De achterste draagarmen Gedemonteerd en deze aangepast waardoor de e21 achter nog eens ruim 20mm verder kan zakken. Niet ieders smaak maar we hebben nu wel het doel gehaald. De velg ligt gelijk met de wielrand. Voor kan de e21 nog een heel stukje lager maar of dat gewenst is..?
We hobbelen er nu al een paar dagen mee rond en het lijkt allemaal prima te gaan. Al is het rijden met gebruiksaanwijzing!
Wachten op de Sharknosemeeting! Mogen we ons daar voor inschrijven of hoe gaat het in zijn werk?
Zie hier enkele plaatjes bij mijn praatjes

Origineel:

Aangepast:

Resultaat:

Met vriendelijke groet,
Mark
Excuses voor mijn late reactie!
Het heeft wat tijd gekost maar het euvel lijkt verholpen. Na weer de carburateur te hebben gedemonteerd en schoon gemaakt te hebben was het probleem verholpen. Waarschijnlijk was het vuil vanuit de benzinetank. Sinds hier een filter tussen zit blijft het probleem weg. Peter en andere fora gebruikers, hartelijk dank voor jullie toevoeging! Ik heb gebruik gemaakt van jullie stappen!
De BMW heeft sinds enkele weken apk. De uitstoot is redelijk hoog. Hier valt nog wat te verbeteren. Zoals er nog wel meer puntjes ter afwerking liggen. Radio etc...
Daarnaast heb ik me vorige week nog eens gebogen over de verlaging. De achterste draagarmen Gedemonteerd en deze aangepast waardoor de e21 achter nog eens ruim 20mm verder kan zakken. Niet ieders smaak maar we hebben nu wel het doel gehaald. De velg ligt gelijk met de wielrand. Voor kan de e21 nog een heel stukje lager maar of dat gewenst is..?
We hobbelen er nu al een paar dagen mee rond en het lijkt allemaal prima te gaan. Al is het rijden met gebruiksaanwijzing!
Wachten op de Sharknosemeeting! Mogen we ons daar voor inschrijven of hoe gaat het in zijn werk?
Zie hier enkele plaatjes bij mijn praatjes

Origineel:

Aangepast:

Resultaat:

Met vriendelijke groet,
Mark
(deel)restauratie?
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Nice, fris motorkappie ook zo!
Voor de Sharknose Meeting hopen we met een paar dagen de website in de lucht te hebben, dan zullen we dat uitgebreid aankondigen en dan idd graag even aanmelden... dan weten we ook hoeveel koffie en kroketten we moeten inkopen
Voor de Sharknose Meeting hopen we met een paar dagen de website in de lucht te hebben, dan zullen we dat uitgebreid aankondigen en dan idd graag even aanmelden... dan weten we ook hoeveel koffie en kroketten we moeten inkopen

Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- My E21(s): E12 520-6
Dit is inderdaad " Passie voor zo laag mogelijk "
een flink klusje aan je draagarmen om zo 2 cm te winnen. respect hoor !
Goed dat je carburatie weer op orde is
Op de SM gaan we deze sharknose zeker bewonderen.
een flink klusje aan je draagarmen om zo 2 cm te winnen. respect hoor !
Goed dat je carburatie weer op orde is

Op de SM gaan we deze sharknose zeker bewonderen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Peter V.
- E21 VIP
Leuk om hier ook vooruitgang te zien. Nog een paar maanden en dan kunnen we ze i.r.l. bewonderen.
Gr Peter V.
-
- Upcoming E21 fanatic
Dankjewel,
Deze is een paar minuten na de verlaging.. Wellicht vooraan nog iets zakken?

En deze, mijn vriendin haar hobby tegenover mijn hobby:

Daily vs summer:

Bmw komt een kijkje nemen:

Mvg,
Mark

Deze is een paar minuten na de verlaging.. Wellicht vooraan nog iets zakken?

En deze, mijn vriendin haar hobby tegenover mijn hobby:

Daily vs summer:

Bmw komt een kijkje nemen:

Mvg,
Mark

(deel)restauratie?
-
- Upcoming E21 fanatic
Klopt, dat is een Wagoneer..uwbuurman wrote:Ha, leuke foto's! Is dat een wagoneer?
Volgens mijn vriendin is het haar "Grand Wagoneer"...

Op hoge hakken in dat ding.. Tja.. Vrouwen

Ze reed voorheen hobbymatig in haar c kadett maar heeft deze verkocht en sinds een paar weken deze Wagoneer als tweede auto..
Groeten,
Mark
(deel)restauratie?