probleem onderdeel BMW 323i 1ste serie. (1978)

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Blackadder
E21 Fanatic

probleem onderdeel BMW 323i 1ste serie. (1978)

Post by Blackadder »

Een kennis heeft het volgende probleem met de spanrol van de riem:

Er is maar 1 nummer voor zo'n spanrol, op de figuur (cataloog W & N + realOEM) is het de correcte, maar als ik deze bestel past hij wel, maar ik krijg de riem niet gespannen waar hij over spanrol loopt. (mijne heeft 2 hoge boorden, nieuwe heeft enkel verhoogde boord aan de binnenkant, en niet aan de buitenkant) als ik terug oude monteer spant hij goed, maar hiervan "grommen" de lagers. Bij BMW zeiden ze dat het stuk in een bepaald jaar is veranderd, maar het nummer niet.

Hullup gevraagd dus.... :wink:

BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Het vervelende is dat BMW in ETK met terugwerkende kracht onderdeelnummers aanpast als onderdelen niet meer leverbaar zijn. Daarmee wordt het steeds lastiger terug te zoeken hoe dingen nou origineel gezeten hebben. Dat is hiermee ook het geval, er waren twee types spanrol en omdat het oude type niet meer leverbaar is geeft ETK nu 1 type voor alle modellen.

Bij het oude type distributieriem met het vierkante profiel en 110-111 tandjes hoorde volgens mij spanrol 1131 1 272 424

Maarrrr deze is niet meer leverbaar en nu geeft men voor alle types de nieuwere spanrol 1131 1 711 153 die behoort bij de nieuwere versie met halfrond profiel en 127-128 tandjes

Vorm en diameter zijn volgens mij echter anders. Wat men -overigens in de jaren '80 al!!- heeft gedaan is de motoren met het oude type distributie ombouwen naar het nieuwe type middels de nieuwere tandwielen. Als een auto in die tijd niet meer bij de dealer in onderhoud was kan het zijn dat de motor de ombouw heeft misgelopen.

Er zijn bij oa Brezan aftermarket spanrollen verkrijgbaar en redelijke kans dat zij nog wel het oude type leveren, maar de ervaringen met de kwaliteit zijn wisselend. Bij aanschaf iig goed controleren en zeker met elke distributiewissel de spanrol ook vervangen. Mocht je langs deze weg de juiste wel kunnen krijgen loont het misschien om er 1-2 op voorraad te leggen.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply