Page 1 of 1

Verwarming blijft voluit aan staan

Posted: Wed Apr 21, 2010 6:29 pm
by Danny043
Hallo mede forummers, vandaag heb ik de middenconsole van de 320i losgehaald om een probleem te fixen. De verwarming staat de hele tijd voluit aan. Dat vond ik 2 maanden geleden niet zo erg met die kou, maar nu zit ik met de airco tegen te stoken :lol:

Image

De 2de schuifregelaar van rechts deed het niet. En de 2de van links (warm / cold) maakte geen verschil. Voor de niet ingewijden: aan de schuifregelaars zitten stalen kabels, waarmee een klep oid bediend wordt.

De omcirkelde kabel doet het niet. Er is geen beweging in te krijgen, in de andere 3 wel.

Image

Image

Die kabel verdwijnt ergens in het schutbord ( ?) en waar die verder heen gaat, weet ik niet. Ik heb onder de motorkap de kap over de aanjager weggehaald, maar daar is die kabel niet te zien.

Image

Image

Image

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is?
Ik heb het probleem in de 318i ook gehad (alleen daar deed de verwarming het juist niet) en dat kwam doordat de stalen kabels op hun plek gehouden worden door plastic clipjes. Als zo'n clipje los gaat, staat de kabel niet meer strak, en werkt het mechanisme niet meer. Maar bij een type 1 werkt het kennelijk anders.

Posted: Wed Apr 21, 2010 6:37 pm
by Peter V.
Je moet opzoeken waar de kachelkraan zit. Volgens de vraagbaak zit de kraan bij een Type 1 in de kachelunit aan de bestuurderskant. Bij jouw 318i zat hij in de motorruimte tegen het schutbord.

Nu heb jij ook airco erin dus hoe dat e.e.a. nu zit is voor mij een vraag.

Posted: Wed Apr 21, 2010 7:08 pm
by 323baur
Ik sluit me helemaal bij Peter aan. Dikke kans dat de kraan ergens bij het schutbord zit.
Even goed zoeken.

Overigens: Het zou kùnnen zijn dat je de kraan binnenin het kachelhuis hebt zitten :?

Posted: Wed Apr 21, 2010 7:28 pm
by Danny043
Bedankt voor de reacties. Ik heb in de vraagbaak gekeken en ga er eens mee aan de slag. Wordt vervolgd...

Posted: Wed Apr 21, 2010 7:30 pm
by Wondermike
Ik heb nog een komplete kachelunit staan van een type 1, zal ik eens kijken waar het kraantje zit en hoe de kabels lopen?

Ik vermoed dat BMW voor airco inbouw echt niet een kompleet nieuwe kachelunit heeft gemaakt, zal dus gelijk zijn aan een standaard type 1 unit.

Posted: Wed Apr 21, 2010 7:31 pm
by 323baur
Daar ben ik eigenlijk zeer benieuwd naar.
Mijn geheugen zegt eigenlijk dat dit een van de wijzigingen was naar type 2. (type 2 is wel in de motorruimte).

Posted: Wed Apr 21, 2010 7:33 pm
by Wondermike
ik weet zo dat hij origineel aan de bestuurderskant zit.

Posted: Wed Apr 21, 2010 7:57 pm
by Wondermike
OK, allereerst moet je zien te achterhalen of je systeem Sofica hebt of systeem Behr, de mijne is een Sofica.

Wat de bediening betreft (van links naar rechts)
schuif 1: bediend de linker klep van de frisse lucht in het midden op het dashboard
schuif 2: bediend de kachelkraan, die zit aan de voorkant van de kachelunit aan de bestuurderskant
schuif 3: bediend de kleppen links en rechts bij de voeten (op jouw foto 3 net onder dat rode draadje. Deze rotten vaak vast en de aansturing gaat binnendoor.
Schuif 4 bediend de rechterklep van de frisse lucht in het midden op het dashboard

Welke uiteindelijk de selectie boven onder doet kan ik zo niet testen.


Ow ja, bij mijn set doet alles het nog en hij is te koop, zie MP :wink:

Posted: Wed May 26, 2010 10:42 pm
by Danny043
Vandaag eindelijk weer gesleuteld aan de 320i. Het probleem bleek niet door de vaste 3de kabel te komen. De 2de schuifregelaar van links (warm / cold) die bedient een klep die nogal stroef beweegt. Hij gaat wel op warm, maar niet weer terug op koud (met de hand aan de klep zitten gaat wel) Dat probleem is dus gevonden.
Nu zit de kabel van de 3de schuifregelaar nog steeds vast, en ik weet nog steeds niet zeker waar die heen gaat. Maar het lijkt erop dat die niet in het schutbord verdwijnt, maar net ervoor in die ronde zwarte cylinder verdwijnt waar de frisse lucht voor beneden uit komt.
Ik kan in ieder geval weer rijden met dit lekkere weer 8)

Image

Posted: Wed May 26, 2010 11:09 pm
by Jeroen
Voor die kachelkraan hoef je in het interieur doorgaans idd niets te demonteren, de klep (een klein plastic gevalletje in zwart meestal) zit aan de inlaat- of bestuurderskant tegen het schutbord, in de motorruimte dus. Mogelijk zit er eea aan kalk in het koelsysteem en kun je het beste de klep vervangen, kost een paar tientjes.