Koelven demonteren 323i

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
srtetsuya
Upcoming E21 fanatic

Koelven demonteren 323i

Post by srtetsuya »

Hallo allemaal..

Misschien een domme vraag hoor.. maar hoe krijg ik in vredesnaam het alluminium gedeelte met daarachter de koelven los van de 323i? :oops:

Ik denk dat ik iets over het hoofd zie maar ik kan er niets mee worden zo.. :roll:

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Je bedoelt het viscohart van de koelvin neem ik aan?

Óf je hebt tussen vin en blok een grote moer zitten (32mm, latere montage), of je hebt voorop tussen vin en radiateur een 13mm bout zitten (eerdere modellen).

De 32mm moer heeft links draad, omgekeerd dus, zoals je normaal een moer vast draait draai je deze los. Ik ga altijd aan de bestuurderskant staan, druk met 1 hand de v-snaar in en met de andere hand bedien ik de sleutel 32 (naar je toe in dat geval). Sommigen laten er ook wel een hamer op los.

De 13mm bout heeft normaal draad en met flink spanning op de riem komt deze normaal gesproken wel los. Ik heb éénmaal gehad dattie niet los wilde en toen heb ik 'n juist vast gedraaid tot 'ie brak :? beetje onorthodox maar je moet soms wat.

In beide gevallen auto in de versnelling en op de handrem en de snaar er nog op.
Regards/groeten, Jeroen
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Even laten schrikken. Een harde klap met een goede hamer doet wonderen.
En na het loshalen rechtop houden!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Thijsse
E21 Pro

Post by Thijsse »

auto in de versnelling met de snaar erop werkt niet, je trekt de snaar zo los, bij die grote moer dan

ik zette altijd een griptang op de poullie met de snaar ertussen, en dan een steeksleutel op die moer
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Welnee, daarom druk ik ook met 1 hand de snaar in, heeft 'ie zat spanning. Works fine for me every time!
Regards/groeten, Jeroen
Thijsse
E21 Pro

Post by Thijsse »

Jeroen wrote:Welnee, daarom druk ik ook met 1 hand de snaar in, heeft 'ie zat spanning. Works fine for me every time!
dan heb je nog geen gehad die goed vast zat ;)

bij mijn m50 is de slijptol eraan te pas gekomen
srtetsuya
Upcoming E21 fanatic

Post by srtetsuya »

Bedankt! :) ik heb inderdaad een moer in het midden zitten.. Had alleen gedacht dat ik iets kleiners over het hoofd zag om alleen de vin eraf te halen.. maar ik ga het proberen zoals jullie zeggen, moet goed komen!
srtetsuya
Upcoming E21 fanatic

Post by srtetsuya »

Klaar al, zat niet heel erg vast gelukkig. Appeltje eitje eigenlijk.. als je het maar even weet :lol: had nog nooit zoiets gedaan bij een auto.

thanks!
Post Reply