Als ik opschakel, en de pook staat in versnelling, kan ik nogal roeren.
Er zit dus veel speling op de pook. Eco 5 bak op 4 cil....
Enig idee? Rubbers? Schakelstangen?
Door aanhoudende nekproblemen zie ik het momenteel niet zitten om effe onder de wagen te gaan hangen.
Dus mocht iemand een gokje willen wagen wat het probleem zou kunnen zijn.... (en de oplossing geven ook natuurlijk....)
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
Ik heb het ook gehad met mijn E30 324TD toen had ik de schakelverbindingen versleten en moest dezen toen vervangen. Maar bij mijn werkbus VW Transporter T3 had ik het 4 weken geleden ook, maar toen was het een kwestie van 1 boutje en een moertje vast draaien en het was weer klaar.
BMW E30 318i 1988
BMW E30 320i project naar ombouw M30 3.5 1987
BMW E30 325i cabrio aut 1986
BMW E21 323i S-Edtion two tone 1982
Ik ben bang dat je toch eronder zal moeten voor de schakelverbindingen te vernieuwen. Klinkt alsof die der beste tijd hebben gehad.
Een hele vette +1..
Is niet heel moeilijk maar wel krappies om te doen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Mijn e21 heeft dat ook voor, zit precies in een pot mayonaise te roeren.
Als je een mogelijkheid hebt om er een foto van te trekken bij de werkzaamheden, zeker doen
Ik heb nog ergens wat meer beelden maar dit is de bedoeling:
Hier is de Z3 pook gemonteerd, normaal is het koppelstangetje tussen bak en pook horizontaal.
Door de langere afstand onder de kogel van de pook is een kleine beweging boven aan de onderkant veel groter dan bij een originele pook.
Beide scharnierpunten zijn aan slijtage onderhevig. (zitten namelijk kunststof bussen in)
Dus alleen de pook vervangen is voor de speling niet voldoende.
Vervang gelijk het voorste T-stukje en je hebt voor de Z3 pook ook een ander schakelstangetje nodig. En natuurlijk wat clips en ringetjes die eromheen zitten.
Merci voor de info Mike!
Dit wordt zeker aan mijn to do lijstje toegevoegd, dat T-stukje is dat nog nieuw te verkrijgen bij de dealer?
De Z3 pook ga ik wel laten, vind de schakelweg momenteel goed.
Mijn 323i schakelde ook gevoelloos, je voelde BV niet of je naar 3de of 5de schakelde.
Als ik het goed begrijp moet NUMMER 1 en 3 vervangen worden om het spel op te heffen. Maar de schakelstang NR3 is NLA bij BMW.
Zou die kunststof bus ook te vervangen zijn?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Die bus wordt bij mijn weten niet los geleverd maar is wel een bekende boosdoener. Misschien moeten we eens kijken of iemand met een draaibank genegen is om er een aantal uit pvc oid te maken, bij mijn auto staat dit ook nog op de 'to do list'.
Alternatieven:
- E30 stang monteren, dan kun je gelijk overstappen naar een geklikte pook, ben je ook gelijk van het verdraaien van je pook af. Let wel: ronde klikpookknopjes oude stijl zijn nieuw inmiddels niet meer leverbaar bij de dealer.
- Z3 schakelstang, levert naast een geklikte pookknop ook een short shifter op.
Die z3 is idd ook een optie.
Ik heb vanavond bij men oma in de reserve onderdelen gaan zoeken en hetvolgende gevonden:
Daar heb ik nog een pookstang gevonden met veel minder spel(met bijhorende reserve 5-bak )
Hier die e21 stang met veel spel die op de wagen stond:
Hier die e21 stang met veel minder spel(minder dan de helft):
Dus ga ik die laatste gewoon proberen.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm