Heren ... met een tripje dat er binnekort aankomt in het vooruitzicht wil ik absoluut nog de hoofdremcylinder gaan vervangen ... remkracht is na de ombouw naar wilwood 4 pots toegnomen maar remmen blijft verder erg sponzig ... dit komt dacht ik toch door de hoofdremcylinder of heeft de remservo daar ook iets mee te maken want ik zie dat deze niet meer leverbaar is
Dit is een werkje dat ik nog nooit heb gedaan ... dus zijn er dingen waar ik op moet letten ... en neem ik een cylinder van een e21 of zijn er andere types van bmw die plug and play passen en de remdruk vergroten??
Ik veronderstel dat ik onderdeel 1 op tekening compleet moet bestellen
Gerrit
Last edited by gerrit323 on Fri May 21, 2010 8:17 am, edited 1 time in total.
Pen eruit trekken, binnenzijde honen en een revisiesetje erin ploffen!
En voila... http://link.marktplaats.nl/345767496 kijk alleen ff welk merk je hebt want ik weet niet of FAG en Até uitwisselbaar zijn. Maar dergelijke setjes kun je voor beiden gewoon bij een remspecialist krijgen.
Gistaravond laat nog ... even de test gedaan en ik begin te twijfelen of het probleem van de hoofdremcilinder komt ziet er wel roestig uit maar verder geen lekkages ed te bespeuren
Bij stilstaan en motor uit paar keer gepompt op het rempedaal .. kan het max 2cm intrappen voor het op druk staat en kan dan blijven druk zetten ook hard gedurende meer dan 1 min .. rempedal blijft mooi stabiel ... het zakt dus niet weg -----------> hoofdremcilinder OK
Kan het dus zij zoals Jeroen ook al aangaf en tevens mijn 2de gedacht dat de remservo niet meer al te best is ... en dat ik zodoende de pedaaldruk niet meer geheel op de remklauw krijg?
Op zowel ETK als bmwfans parts info blijkt dat de remservo niet meer leverbaar is
Als dit zo zou zijn zit er niks anders op dan .. hoe harder ik wil remmen des te harder moet ik op het rempedaal gaan staan .. zoals in the good old days
Gerrit
Last edited by gerrit323 on Fri May 21, 2010 8:37 am, edited 1 time in total.
Tsja helaas weet ik te weinig van de werking van de rembekrachtiging om echt te kunnen oordelen, zoals ik op het engelse forum al aangaf, heeft misschien de vacuumslang of keerklep er iets mee te maken wellicht, ik weet 't niet. Overigens lijkt het me sterk dat die remservo nieuwe niet meer leverbaar is al geeft mijn ETK dat ook aan. BMW zorgt eigenlijk altijd wel dat die delen die je nodig hebt om een auto te laten rijden altijd leverbaar blijven. Misschien eens een remmenspecialist vragen? Servo is van Até meen ik.
Waar vind ik de betreffende vacuum slang of keerklep Jeroen ... remmen heb ik enkel ontlucht .. achteraan nieuwe blokken en vooraan de wilwoods gemonteerd .. verder nog véél te leren .. het kan ook zijn dat een e21 gewoon niet beter remt maar dat ik altijd beter gewoon ben .. ook de e30 met z'n trommels achter remt iets beter.
Zal is proberen langsgaan bij een bevriend garagist en vragen of ik eens met zijn e21 323i mag rijden om remmenvergelijk te doen
Mocht je membraan lek zijn van je servo ( bekrachtiger) dan moet je dat merken aan de stationaire loop van de motor als je het pedaal intrapt. Je heb dan namelijk een vacuumlek waardoor de motor onregelmatig gaat draaien.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Peter V. wrote:Mocht je membraan lek zijn van je servo ( bekrachtiger) dan moet je dat merken aan de stationaire loop van de motor als je het pedaal intrapt. Je heb dan namelijk een vacuumlek waardoor de motor onregelmatig gaat draaien.
Geen andere stationaire loop bij indrukken rempedaal -----------> membraan bekrachtiger ook OK dus .. blijft over:
- Vacuumslang (denk het niet want dat zou dan ook invloed hebben op de stationare loop)
- keerklep, het witte ronde ding waar een richtingspijl opstaat veronderstel ik, hoe kan ik deze controleren .. (als deze goed is zal een e21 niet beter remmen dan dit) dan weet ik dat tenminste ook zeker
Peter V. wrote:Mocht je membraan lek zijn van je servo ( bekrachtiger) dan moet je dat merken aan de stationaire loop van de motor als je het pedaal intrapt. Je heb dan namelijk een vacuumlek waardoor de motor onregelmatig gaat draaien.
Begint de motor dan anders te lopen als je 1 keer op het pedaal drukt? Of als je meerdere keren achter elkaar op het pedaal drukt?
Zolang als ik de auto heb, begint ie een beetje anders te lopen als ik een paar keer achter elkaar op het rempedaal druk... maar verder remt ie prima.
Is dat membraan los te vervangen?
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82 E30 325e '86
E30 316i Edition '90 E36 318ti Compact '95 E36 328i Coupe Executive '97 E46 320i Coupe Executive '03 E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
Ik moet zeggen dat ik dat zelf nooit heb meegemaakt maar wel uit vele verhalen heb gehoord.
Het systeem werkt volgens mij omdat je met behulp van de onderdruk van je inlaatspruitstuk een membraan in de servo bedient. Als je dan je pedaal intrapt maak je met een hefboomwerking(pedaal) en een hulpkracht(membraan) een grote remkracht op je hoofdremdrukcylinder die dit weer verdeelt naar de verschillende remcylinders bij de wielen eventueel door enkele remkrachtverdelers heen.
Als nu dat membraan lek is heb je dus iets mindere remkracht maar je heb dus ook een vacuumlek richting je spruitstuk als je het pedaal intrapt. Bij het loslaten moet die terugslagklep werken die in de slang zit.
Als er mensen zijn die het precies weten dan graag aanvullen maar dit is het idee wat ik erbij heb.
Antwoord op je vraag zou betekenen dat het iedere keer is dat je het pedaal intrapt dat je dit aan je motorloop zou moet merken. Het gaat namelijk om de verandering van het pedaal. Nu zit er nog een afdichting aan de bedieningsstang van het rempedaal en als die ook kapot zou zijn dan heb je een constant vacuumlek naar buiten toe en zou je het dus altijd moeten hebben. In dat geval doet je bekractiger het helemaal niet lijkt mij.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Probleem lijkt opgelost jongens .. vandaag sleuteldag e21 en e30 (zie ander topic)
De remmen van de e21 nog is ontlucht met de hulp van mevrouw ... er zal toch nog ergens lucht in de leidingen hebben gezeten want nu voelt het pedaal héél stabiel en de wagen remt ook merkelijk beter dan voordien.
Peter V. wrote:Ik moet zeggen dat ik dat zelf nooit heb meegemaakt maar wel uit vele verhalen heb gehoord.
Het systeem werkt volgens mij omdat je met behulp van de onderdruk van je inlaatspruitstuk een membraan in de servo bedient. Als je dan je pedaal intrapt maak je met een hefboomwerking(pedaal) en een hulpkracht(membraan) een grote remkracht op je hoofdremdrukcylinder die dit weer verdeelt naar de verschillende remcylinders bij de wielen eventueel door enkele remkrachtverdelers heen.
Als nu dat membraan lek is heb je dus iets mindere remkracht maar je heb dus ook een vacuumlek richting je spruitstuk als je het pedaal intrapt. Bij het loslaten moet die terugslagklep werken die in de slang zit.
Als er mensen zijn die het precies weten dan graag aanvullen maar dit is het idee wat ik erbij heb.
Antwoord op je vraag zou betekenen dat het iedere keer is dat je het pedaal intrapt dat je dit aan je motorloop zou moet merken. Het gaat namelijk om de verandering van het pedaal. Nu zit er nog een afdichting aan de bedieningsstang van het rempedaal en als die ook kapot zou zijn dan heb je een constant vacuumlek naar buiten toe en zou je het dus altijd moeten hebben. In dat geval doet je bekractiger het helemaal niet lijkt mij.
Oké, ik kan je verhaal enigszins volgen. Volgens mij -zolang ik de auto heb- merk je bij herhaaldelijk pompen op het pedaal, dat de motor even anders loopt, daarna loopt ie weer mooi stationair.
Is die bekrachtiger een apk-punt? Want de auto komt tot nu toe ieder jaar zonder problemen door de keuring. (oké, 1 keer preventief hoofdremcilinder en slangen vervangen)
Ik hoor wel een soort van zuigend geluid, als ik op het pedaal pomp (geluid lijkt vanaf pedaal te komen) betekend dat dat ik daar een vacuumlek heb?
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82 E30 325e '86
E30 316i Edition '90 E36 318ti Compact '95 E36 328i Coupe Executive '97 E46 320i Coupe Executive '03 E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
Ik denk dat je daar dan inderdaad een lekkage heb, zeker als je het hoort. Volgens mij moet de remvertraging van de auto goed zijn en gelijk aan de linker en rechterzijde om scheeftrekken te voorkomen. Of specifiek de rembekrachtiger het moet doen weet ik niet. Ik denk dat het een beetje afhankelijk is van de keurmeester. Als je duidelijk een lekkage hoort dan kan deze ook spontaan groter worden en een aanzienlijke verandering van remwerking geven.
Je kunt altijd net zo hard remmen alleen moet je veel harder trappen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Ik heb hem nu vanaf begin 2007 en nooit iets anders gemerkt qua remmen (misschien altijd al stuk geweest = gewenning?), maar goed het kan geen kwaad om er eens naar te kijken. Binnenkort moet ik toch nog de nieuwe koppeling eronder zetten.
Maar als dat op vacuüm werkt, dan lijkt me dat ook ergens de lucht moet kunnen ontsnappen? Vacuüm ontstaat door het weghalen van lucht.
Kan het niet zo zijn, dat ik dat hoor?
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82 E30 325e '86
E30 316i Edition '90 E36 318ti Compact '95 E36 328i Coupe Executive '97 E46 320i Coupe Executive '03 E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11