JD-83-YF 320/6 Edition-E met E30 325i motor

E21 gezien in het wild? Post het hier zodat al die E21's in beeld blijven.
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

JD-83-YF 320/6 Edition-E met E30 325i motor

Post by Jeroen »

Vandaag even deze auto bekeken: JD83YF http://link.marktplaats.nl/348844497

Staat te koop in Roosendaal, je weet wel, net voorbij St Willebrord :wink:

Auto zag er op de foto's wel dusdanig netjes uit dat ik toch maar even ben gaan kijken. Voor mij teveel werk, maar niet reddeloos verloren.

Carrosserie
Opalgroen zoals het behoord bij een Edition E, met meegespoten spiegels. Toont in eerste instantie erg netjes maar een nadere inspectie brengt wel de nodige plekjes en plekken aan het licht. Dorpels beginnen achteraan wat krokant te worden, b-stijl rechts flinke roestplek, roestgaten vooraan bij de 'kriksteuntjes' en de doppen in de bodem. De nodige roest op het paneel onder de achterbumper en aan de wielkasten achter, wielkasten voor zijn vrij goed muv de gelaste aansluiting bij de parafan rechts. Deuren zijn netjes, motorkap is niet beroerd, kofferdeksel is roestvrij. Kofferbak zelf laat duidelijk zien dat de auto ooit op LPG heeft gereden, rek van de tank zit er nog in evenals gat in het vak van de tankklep. Accu ligt achterin en in de bak van het reservewiel ligt het enige overgebleven lm wiel in opalgroen, helaas. Roest als gezegd bij de wielkasten (te overzien maar achterbank niet los gehad) en bij de tankvulhals. Het is niet aannemelijk dat de auto ooit echte schade heeft gehad, keienvanger is mogelijk eens gespoten maar verder toont het allemaal nog erg original.

Motor
E30 325i motor ingebouwd achter de originele vijfbak (dus snelheidsmeter werkt ook), motor loopt goed, inbouw is redelijk netjes, lambdaregeling aangesloten, computer in dashboardkastje. Helaas wel een zeer klein scheurtje in de carterpan. Distributieriem en spanrol zijn eind okt 09 vervangen en sindsdien is er nauwelijks mee gereden.

Interieur
Edition E dus E12 interieur in lichtgroen en met hoofdsteunen achter, alleen de bestuurders rugleuning heeft bekende instapschade, verder vrij netjes inclusief de bijbehorende deurpanelen! Dashboard zonder scheuren.

Uitrusting
Aan de kale kant, geen stuurbekrachtiging dus hard werken, wel een aftermarket elektrisch glazen schuifdak dat geen sporen van lekkage vertoont. Elektr spiegels en toerenteller werken niet, rest lijkt allemaal prima te werken. Ansa einddemper met dubbele pijp.

Technische staat
Redelijk goed, schokdempers achter erg fris, voor raken op leeftijd. Remmen voelen goed aan (nog wel trommels achter), banden (13" op staal) goed, rijdt en bedient allemaal prima en met de 325i motor wil het leuk vooruit.

Orig NL auto, afgelezen km stand 185.000, APK maart 2011.
Auto wordt aangeboden door een turkse meneer die 'm eind 2009 heeft gekocht van ene meneer Louwman of Louman uit Appingedam die ook de motorombouw heeft gedaan. Vraagprijs 2150, wilde al wel zakken naar 1850, met een beetje mazzel heeft een knutselaar er met 1500 euro een leuk en vlot bakje voor!


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

En de fotoos??? :lol:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Mooi verslag Jeroen :wink:

Gaat zo'n 325i echt veel sneller als een 323i K-jet of is de beleving heel anders?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Nah het is niet dat je ineens denkt dat je in een Ferrari zit hoor, gewoon wat vlotter maar in mijn ogen nog niet spectaculair. Maar als je net aan komt rijden in je gepimpte 328 is het in veel gevallen een stap terug dus ik ben misschien geen goede referentie.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Het gaat mij vooral om het feit dat als je de engelse mensen hoort dat zij bijna zweren bij een 325i motronic ombouw en dat het zo fantastisch rijdt.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Tsja maar die zijn ook nogal eens op pad geweest met 323i's met nul compressie of met een 320/6. Het is ook niet voor niets dat ze zo'n ombouw gaan doen.

Mijn vergelijkingsmateriaal is iets anders en ik vind het verschil met mijn 323i niet wereldschokkend.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Helemaal duidelijk :wink:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply