Problemen met opstart 323i,

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
srtetsuya
Upcoming E21 fanatic

Problemen met opstart 323i,

Post by srtetsuya »

Ik heb wederom jullie hulp nodig :lol:

Heb de 323i aan de gang, (stond 10 jaar stil) De auto start wat moeilijk, komt langzaam op gang, en loopt dan vrij hoog stationair, zon 1500/200 toeren, als de auto warm is zakt dit wel, maar als je gas geeft zakt het alsnog niet echt snel terug naar normaal stationair toerental.

Ook gaat de motor rustiger lopen indien ik de peilstok eruit haal? :? en hij valt zelfs direct uit als ik de olievul dop eraf haal, zou dit de carterontluchting zijn die niet helemaal goed is?

Of heeft dit er waarschijnlijk ook mee te maken:

Image

Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Je kunt inderdaad een vacuumlekkage hebben met die beschadigde balg. Ik heb toevallig die van mijn Baur afgelopen maand ook vervangen maar dan vanwege droogtescheurtjes. Het grootste probleem is dat je dan een vacuumlek heb na de luchtweger dus er wordt geen rekening mee gehouden door meer brandstof toe te voegen.

Dit kan zeker de motorloop veranderen. De koude start met 1500 rpm en dan terugzakkend naar een 900 rpm is gewoon goed. Eerst maar zorgen dat het luchtsysteem helemaal dicht is
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Zo te zien heeft de balg er net niet goed opgezeten idd dus dat zal iig helpen. Daarna gewoon weer even testen. Dat zakken van het toerental bij verwijderen peilstok of oliedop is normaal. Geruime tijd hoger stationair is idd ook redelijk normaal maar je kunt eens proberen om de extraluchtschuif schoon te maken, zeker als het een elektrieke is, misschien inwendig wat vervuild.

Als de auto na al dit nog steeds aarzelend op gang komt is de warmdraairegelaar aan een schoonmaakbeurt of vervanging toe, leef je daarvoor even uit op de zoekfunctie van dit forum.
Regards/groeten, Jeroen
srtetsuya
Upcoming E21 fanatic

Post by srtetsuya »

Bedankt voor de reacties, zal er mee bezig gaan!

Dat de motor echt binnen 1 seconde geheel uitvalt wanneer ik de oliedop verwijder is ook vrij normaal? :?
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Dat rubber kan je gewoon weer goed monteren en dan de slangenklem er weer op.
Als het goed is zitten er 2 zijtuiten aan dat rubber, rechts gaat naar de kleppendeksel/extra luchtschuif. Links zit als het goed is niets op en die hoort dicht te zijn.
Ik heb nu al 2 keer gezien dat ze daar toch een gat in hebben gemaakt.

Verder idd de WUR en extra luchtschuif controleren en de onsteking.

Mijn auto stort ook in als je de olievuldop los draait, blijft dan nog wel ff bokkig lopen. Dit hoort zo te zijn!!
So many cars, so little time
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Links is bij de meeste versies idd dicht, ik meen dat alleen de Zweedse versie daar een slang heeft als onderdeel van een EGR systeem. Zie bijvoorbeeld op de auto van Lars.
Regards/groeten, Jeroen
srtetsuya
Upcoming E21 fanatic

Post by srtetsuya »

oke, bij mij is die ook dicht, zit er inmiddels weer op en het is wel duidelijk beter geworden. loopt nog wat hoog stationair voor mijn gevoel, tegen de 2000 toeren. onsteking is vernieuwd dus verwacht daar niet zoveel problemen.

Wat is de Wur precies?

Zal ook de extra luchtschuif nog schoonmaken
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

De WUR is de warmdraairegelaar en zit vlakbij de onsteking gemonteerd. Er lopen twee slangentjes naar toe vanaf de brandstofverdeler en heeft ook een elektrische aansluiting.

Let op dat als je hem gaat demonteren op de afdichtingen maar zoals gezegd even de zoekfunctie want ik gelook dat er verschillende zijn die hem inclusief foto's erop hebben gezet.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
srtetsuya
Upcoming E21 fanatic

Post by srtetsuya »

ok thanks :D zal ff gaan zoeken op het forum!
Post Reply