M10 5-bakken

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Vjete
Newbee
Posts: 4
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:08 pm

M10 5-bakken

Post by Vjete »

Ik graak er even geen wijs meer uit.

Welke 5 bakken zijn er nu allemaal gemaakt voor een E21 met M10 motor? En waar zitten de verschillen?

Je hebt sport en overdrive en blijkbaar ook nog eens oude en nieuwe type :?:

Endan de volgende vraag, de flens waar de cardan op komt, is dat bij allemaal een 3 gaats?

En is dat patroon dan gelijk aan dat van een E30? zowel de E30 M10 als M20?

Ik zit met een 2002 waar een S14 in komt, daar moet een 5 bak op (kleine M10 bak, want ik wil de tunnel niet gans moeten verbouwen)
En de motor wordt zo ver mogelijk naar achteren geplaatst, dus hoop ik net uit te komen met een E30 cardan.

Ik weet het, een grote puzzel, maar zou heel mooi zijn moest ik een setup kunnen samenstellen zonder eigen bak en braadwerk.


BMW 2002 Touring 1973 Avage
BMW 1602 1974 2l
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Ik denk dat je dit beter op de 02 club kan posten.
Leon van den Berg (hier ook actief) weet precies wat je wel en niet kan gebruiken.
Uit mijn hoofd past in een 02 alleen de lange 5 bak, herkenbaar aan het aparte tussenstuk.
Flensen moet je waarschijnlijk toch omzetten.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Vjete
Newbee
Posts: 4
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:08 pm

Post by Vjete »

323baur wrote:Ik denk dat je dit beter op de 02 club kan posten.
Leon van den Berg (hier ook actief) weet precies wat je wel en niet kan gebruiken.
Uit mijn hoofd past in een 02 alleen de lange 5 bak, herkenbaar aan het aparte tussenstuk.
Flensen moet je waarschijnlijk toch omzetten.
Ik vraag het net hier om het juiste verschil te wetten tussen de verschillende bakken.

En als de flens een 3gaats is moet ik hem niet omzetten als ik een E30 cardanas kan gebruiken...
BMW 2002 Touring 1973 Avage
BMW 1602 1974 2l
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Het punt is dat voor een e21 het niet echt uitmaakt, alles past.
Juist voor een 02 zit je te klooien met de juiste uitvoeringen.
Wua flensen is er zowel 3 alswel 4 gaats doorelkaar gebruikt.
Volgens mij is daar niet echt lijn in te ontdekken.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Vjete
Newbee
Posts: 4
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:08 pm

Post by Vjete »

323baur wrote:Het punt is dat voor een e21 het niet echt uitmaakt, alles past.
Juist voor een 02 zit je te klooien met de juiste uitvoeringen.
Wua flensen is er zowel 3 alswel 4 gaats doorelkaar gebruikt.
Volgens mij is daar niet echt lijn in te ontdekken.
Ok, daar heb ik al iets aan.
BMW 2002 Touring 1973 Avage
BMW 1602 1974 2l
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Wacht maar even op de echte kenners - ik denk dat je binnen 24u precies weet wat je wil weten.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Post by loentje »

Je hebt twee soorten versnellingsbakken.

De korte en de lange versie. De lange versie is te herkennen door het overdrive stuk wat er tussen zit. De korte versie lijkt in alle opzichten in een standaard vierbak.

De lange versie is de enige versie die goed onder een 02 past!! Past ook niet vlekkeloos je zult een extra steun moeten maken en het blijft priegelen. :lol:

E21 is volgens mij altijd drie gaats, heb nog nooit anders gezien dat je een aandrijfas van een 02 met een aandrijfas van een e21 moet combineren. (ik weet wel iemand die dat kan). Belangrijk is daarbij natuurlijk wel dat je de juiste afstand opmeet!


Groeten loentje
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

tadaa.. binnen 24u..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Bij de E21 is het trouwens ook weleens 4 gaats geweest.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Ik heb ook 4 gaats, heb ik liever dan 3 gaats BTW
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Post Reply