Page 1 of 1
M10 5-bakken
Posted: Thu Jun 24, 2010 4:53 pm
by Vjete
Ik graak er even geen wijs meer uit.
Welke 5 bakken zijn er nu allemaal gemaakt voor een E21 met M10 motor? En waar zitten de verschillen?
Je hebt sport en overdrive en blijkbaar ook nog eens oude en nieuwe type
Endan de volgende vraag, de flens waar de cardan op komt, is dat bij allemaal een 3 gaats?
En is dat patroon dan gelijk aan dat van een E30? zowel de E30 M10 als M20?
Ik zit met een 2002 waar een S14 in komt, daar moet een 5 bak op (kleine M10 bak, want ik wil de tunnel niet gans moeten verbouwen)
En de motor wordt zo ver mogelijk naar achteren geplaatst, dus hoop ik net uit te komen met een E30 cardan.
Ik weet het, een grote puzzel, maar zou heel mooi zijn moest ik een setup kunnen samenstellen zonder eigen bak en braadwerk.
Posted: Thu Jun 24, 2010 5:57 pm
by 323baur
Ik denk dat je dit beter op de 02 club kan posten.
Leon van den Berg (hier ook actief) weet precies wat je wel en niet kan gebruiken.
Uit mijn hoofd past in een 02 alleen de lange 5 bak, herkenbaar aan het aparte tussenstuk.
Flensen moet je waarschijnlijk toch omzetten.
Posted: Thu Jun 24, 2010 6:01 pm
by Vjete
323baur wrote:Ik denk dat je dit beter op de 02 club kan posten.
Leon van den Berg (hier ook actief) weet precies wat je wel en niet kan gebruiken.
Uit mijn hoofd past in een 02 alleen de lange 5 bak, herkenbaar aan het aparte tussenstuk.
Flensen moet je waarschijnlijk toch omzetten.
Ik vraag het net hier om het juiste verschil te wetten tussen de verschillende bakken.
En als de flens een 3gaats is moet ik hem niet omzetten als ik een E30 cardanas kan gebruiken...
Posted: Thu Jun 24, 2010 6:08 pm
by 323baur
Het punt is dat voor een e21 het niet echt uitmaakt, alles past.
Juist voor een 02 zit je te klooien met de juiste uitvoeringen.
Wua flensen is er zowel 3 alswel 4 gaats doorelkaar gebruikt.
Volgens mij is daar niet echt lijn in te ontdekken.
Posted: Thu Jun 24, 2010 6:11 pm
by Vjete
323baur wrote:Het punt is dat voor een e21 het niet echt uitmaakt, alles past.
Juist voor een 02 zit je te klooien met de juiste uitvoeringen.
Wua flensen is er zowel 3 alswel 4 gaats doorelkaar gebruikt.
Volgens mij is daar niet echt lijn in te ontdekken.
Ok, daar heb ik al iets aan.
Posted: Thu Jun 24, 2010 6:24 pm
by 323baur
Wacht maar even op de echte kenners - ik denk dat je binnen 24u precies weet wat je wil weten.
Posted: Fri Jun 25, 2010 12:04 am
by loentje
Je hebt twee soorten versnellingsbakken.
De korte en de lange versie. De lange versie is te herkennen door het overdrive stuk wat er tussen zit. De korte versie lijkt in alle opzichten in een standaard vierbak.
De lange versie is de enige versie die goed onder een 02 past!! Past ook niet vlekkeloos je zult een extra steun moeten maken en het blijft priegelen.
E21 is volgens mij altijd drie gaats, heb nog nooit anders gezien dat je een aandrijfas van een 02 met een aandrijfas van een e21 moet combineren. (ik weet wel iemand die dat kan). Belangrijk is daarbij natuurlijk wel dat je de juiste afstand opmeet!
Groeten loentje
Posted: Fri Jun 25, 2010 9:29 am
by 323baur
tadaa.. binnen 24u..
Posted: Fri Jun 25, 2010 3:34 pm
by Peter V.
Bij de E21 is het trouwens ook weleens 4 gaats geweest.
Posted: Fri Jun 25, 2010 3:54 pm
by Arnold D
Ik heb ook 4 gaats, heb ik liever dan 3 gaats BTW