E21 1975 M20 2.0 E30

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
stijn750iL
Newbee

E21 1975 M20 2.0 E30

Post by stijn750iL »

Jeroen?

Voor de liefhebber!

Ben met het volgende begonnen maar kom er niet helemaal uit, E21 carrosserie met daarin een 6 cilinder motor E30 2.0 Het is een motor met oliekoeler. Aan deze motor zit de kabelboom die de motor aanstuurt met alle onderdelen aanwezig. (in een E30 sluit je m zo aan) Nu heb ik in de E21 de originele kabelboom liggen met de zekeringen kast van de E21.

Nu is mijn vraag of iemand mij kan vertellen welke delen van de E30 motor aangestuurd moeten worden om de motor te laten draaien. Kan ik dit door behulp van de oude kabelboom of moet ik hier nieuwe kabels voor aan leggen?

Hoe zorg ik ervoor dat ik stroom op de DME computer krijg? Aan de kabelboom zit een punt waar 4 plus kabels op 1 punt zitten, dit is dus mijn plus punt? Krijg ik de min dan via de start motor?

De oliekoeler die op de motor zit, klopt het dat deze een extra functie heeft omdat deze motor een type is waar een katalysator onder zit? Zodat er dus meer koeling gegenereerd word voor de motor?

Ik ben met de oude kabelboom bezig geweest. Toen kreeg ik stroom op de brandstof pomp en de start motor. Bobine is ook aangesloten. Wel een probleem was dat mijn start motor bleef draaien?? Toch gooide deze de motor niet rond. Alles voor de motor is van de M20 motor en vacuüm en brandstof zijn goed aangesloten. Ik had de DME computer voor zover ik in de gaten had aangesloten maar ben bang dat deze met de 35 jaar oude kabelboom niet gaat werken.? Wie kan mij hier duidelijkheid in bieden?

Schema’s qua elektronisch gedeelte voor de mechaniek zouden ook welkom zijn..

Bij Voorbaad Dank

Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Re: E21 1975 M20 2.0 E30

Post by Peter V. »

Hoi en welkom hier.

Normaal wel even voorstellen met als het kan een foto van de auto. Zulke ombouwprojecten doen het altijd goed op een forum.

Je kunt even de zoekfunctie gebruiken. Als ik me niet vergis staat er in het engelse deel een compleet kleurcode ombouwschema voor naar de M20 B25 oftewel het 325i motorblok van de E30. Hier kan jij wel wat aan hebben denk ik.

Wat betreft de oliekoeler.. Ik denk niet dat dit katalysatorgerelateerd is maar gewoon als oliekoeler. Ik ga ervan uit dat deze ook compleet aangesloten zit op de motor en niet van een eventuele automaatbak is?
De M20 motor is gewoon hetzelfde.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Ben ook wel benieuwd naar dit project!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
stijn750iL
Newbee

Post by stijn750iL »

Hallo, het heeft even mogen duren maar sommige dingen heb je niet in de hand zogezegd. Ik ben 1.90 groot en zeker niet te dik en zo schijnt dat het mijn voorrecht is een vergrootte kans op het krijgen van een klaplong.. joepie, de 2e x in 1 jaar tijd.. grrr. maar ja.. just keep going!

Maar wel vervelend dat ik net met de topic begon terwijl het net even anders liep allemaal.

Maar goed, Ik ben Stijn livin in Uden en besmet met BMW. Nu dus begonnen met mijn E21 om daar een 2.0 motor in te leggen die uit een e30 komt. Ik zal beginnen met een foto-tje:

Image

Het is een carroserie uit '76 en er zat oorspronkelijk een 2.0 4 cilinder motor in. Waar ook overigens niets over te klagen valt want deze auto heeft 2 jaar stil gestaan op 1 adres, stroom erop en starten lopen. Verplaatst naar een adres waar deze anderhalf jaar stil heeft gestaan en stroom erop en starten lopen. Nog nooit meegemaakt met een bmw in eigen bezit haha. Nu de auto klaar aan het maken voor een 6 cilinder.

Heb het subframe voor aangepast zodat de 6 cilinder er lekker in ligt. De binnenkant kaal gemaakt voor 1 kuip stoel en om er een kooi in te lassen. Ook moet er aan de bestuurders kant nog de kokerbalk gelast worden, deze is flink doorgerot dus dat moet ook nog degelijk gemaakt worden.

Maar nu is mijn voornaamste zorg, ik wil de motor draaiend hebben, een keer geluid laten maken :) Begin dus weer van voor af aan met mijn vraag, kan ik dit doen met de oude kabelboom? Of is het makkelijker iets nieuws te maken? en die in de motor kabelboom bij te voegen? Want om een motor te laten draaien en voldoende benzine te laten krijgen is toch niet zo moeilijk wel? Stroom naar start motor, dynamo en brandstof punt. Plus punt uit de kabelboom aansluiten en starte maar??? Zal hier nog een paar fotokes plaatsen:

Image
Plus punt naar accu pluspunt?

Image
zou ik hem aan de praat kunnen krijgen met deze brandstof pomp?

Image
rotte kokerbalk

Image
Ook wil ik er nog een kooi in lassen

Image
iemand intresse in de 4 cilinder 2.0?

Image
Of in de 35 jaar oude beige bekleding (rugdeel, zitvlak, zijpaneel) 1 blauwe bijrijderstoel.

Image
Image
my luv :)

afijn, de auto is iig voorgesteld nu hoop ik ook verder te komen met het aan de praat krijgen.

groetjes stijn
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Kijk dat is nou een voorstel ronde.

Ik wil niet alle punten tegelijk oplossen dus begin ik er met 1.
Heb je in de tank een "intankpompunit" of is dit gewoon de buis van de bestaande tank?
Want dan is dat puur een opzuigbuis met benzinemeter aansturing (geen pomp)
De 320/4 had gewoon een mechanische benzine pomp.

Verder denk ik dat de E30 een compeutert heeft die zal ook stroom moeten hebben maar daar ben ik niet zo in thuis.
Lekker vroege E21 trouwens.
So many cars, so little time
stijn750iL
Newbee

Post by stijn750iL »

1 to go :)

wat je op de foto kunt zien is volgens mij wat jij bedoeld met ''intankpompunit'' mijn benzine meter met aanstuur. die kabels opgezocht in de kabelboom stroom erop en mn meter deed het. Bij de oude motor zat deze volgens mij bij het blok zelf of niet? Ik heb van de E30 ook de brandstof pomp maar waar is de plek om deze te bouwen? en daarbij aan te sluiten? dus voor een goede benzine toevoer te zorgen??

De computer krijgt stroom dacht ik via de min van de motor en in die kabelboom van de computer zit een pluspunt wat het centrale pluspunt is geworden..
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Ik denk dat je een pomp unit ala 323i kan ophangen boven de achteras maar volgens mij kan je van een E30 ook een pomp overzetten die in de tank gaat.
Is van ergens horen lezen hoor.
Kweenie of dat een plug and play oplossing is.

Dan moet je wel een plusdraadje trekken vanaf de pomp naar de regeleenheid, voor test kan je natuurlijk gewoon bij de motorruimte de pomp tussen de leidingen plaatsen.
So many cars, so little time
r@n-d
E21 Pro

Post by r@n-d »

Wondermike wrote:Ik denk dat je een pomp unit ala 323i kan ophangen boven de achteras maar volgens mij kan je van een E30 ook een pomp overzetten die in de tank gaat.
Is van ergens horen lezen hoor.
Kweenie of dat een plug and play oplossing is.

Dan moet je wel een plusdraadje trekken vanaf de pomp naar de regeleenheid, voor test kan je natuurlijk gewoon bij de motorruimte de pomp tussen de leidingen plaatsen.

Bij mijn ombouw komt een benzinepomp voorin te zitten... hij heeft wel prik nodig... al weet ik ook nog niet waar ik die vandaan ga halen... de carreserie word als minpunt beschouwd... Ook moet je hem via het contact laten lopen (tenminste zou ik doen, of op een of andere manier met een relais)
@stijn... Uden... dan ben je bijna buurman...
Ga je de auto voor de race gebruiken??

van computers in autos weet ik niet veel... i'm into the carb's

is die versnl. bak van die vierpitter een vijfbak??
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Zo dan, dit draadje heb ik even helemaal gemist.
Welkom, leuk project! Maar eerlijk gezegd snap ik niet helemaal waarom je een 2.0 er in wil gaan leggen.
Als je dan toch bezig bent, kwak er dan een een blokje in met een beetje meer pekas.

Hoe ga je de kilometerteller problemen oplossen? Oude bak of elektro oplossing?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
stijn750iL
Newbee

Post by stijn750iL »

Wondermike wrote: Dan moet je wel een plusdraadje trekken vanaf de pomp naar de regeleenheid, voor test kan je natuurlijk gewoon bij de motorruimte de pomp tussen de leidingen plaatsen.
Op dat plug and play hoopte ik wel eigenlijk ja haha.. Weet dat van mijn e30 in earlier days de brandstof pomp in de tank zit en hoopte dit dus hier ook zo te maken maar voor ik daar aan wil beginne de goeie info inwinnen. Kan ik anders gewoon tussen de heen en retour een brandstof pomp tussen bouwen? die ik er eigenlijk tussen wou zetten komt van een 3.5 e34 af moet in principe tog gewoon te maken zijn? min komt van carroserie en heb in de kabelboom al opgezocht dat er eentje op contact werkt.
stijn750iL
Newbee

Post by stijn750iL »

Hey zeelander, dan zijn we buren :)

wat bedoel je met de prik? IK gebruik de auto echt voor mijn eige hobby, te veel tijd en te veel idee brengt mij tot dit punt haha.. u into carb's???? Ik BMW en MERC.. is als een ziekte :D

Dit is een 4 bak van de 4 cillinder..
stijn750iL
Newbee

Post by stijn750iL »

323baur wrote:Zo dan, dit draadje heb ik even helemaal gemist.
Welkom, leuk project! Maar eerlijk gezegd snap ik niet helemaal waarom je een 2.0 er in wil gaan leggen.
Als je dan toch bezig bent, kwak er dan een een blokje in met een beetje meer pekas.

Hoe ga je de kilometerteller problemen oplossen? Oude bak of elektro oplossing?
Hey 323baur,

Waarom een 2.0 dat zit zo, die motors zijn er in overvloed voor bedragen van 50 euro ipv 2.5 voor 1000 euro. Mijn carroserie is dalijk zo licht dat er tog goed mee te driften valt en zo door de tijd heen kan ik er mooi mee oefenen. Ik heb nog 3.5 motor liggen die er uiteindelijk misschien in kan en heb daar dan tog al het 6 cilinder subframe in liggen. Als deze motor dood is, ligt de volgende al klaar :)

Helaas zal deze auto nooit meer op de verharde weg komen tenzij het illegaal is of achter op de vrachtwagen :) maar wat bedoel jij met de kilometerteller problemen, deze zijn mij onbekend.....

groetjes stijn
Danny043
E21 Pro

Post by Danny043 »

Leuk topic om te volgen! Ik vroeg me ook af waarvoor je een M20B20 blok erin legt, en niet wat groters. Het prijsverschil met wat groters is inderdaad wel groot, maar het verschil tussen een M10B20 en M20B20 vind ik te klein om al die moeite te doen van het swappen. Echter, vrienden van mij hebben een E30 320i 6 cylinder, en die motor klinkt zo lekker :launch Maar ik vraag me af of je veel verschil merkt met de M10B20?

De M10B20 is volgens mij wel een gewild motorblok onder de 4 cylinder liefhebbers, dus die moet je via Marktplaats wel snel kwijt zijn denk ik.

De snelheidsmeter van een E21 wordt mechanisch aangedreven door een kabel vanaf de versnellingsbak. De snelheidsmeter van een E30 wordt door een sensor in het differentieel aangedreven. Op de E30 versnellingsbak zit dus geen aansluiting voor de mechanische kabel.
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Hi,

Voor het driften en circuit gebruik is het eigenlijk niet relevant maar de km teller wordt mechanisch aangedreven door de versnellings bak.
Deze bakken zijn tot aan het uiterste begin van de e30 geleverd, maar al heel snel niet meer.
DE e30 heeft een electronisch pulse signaal van af het diff.
4 bakken voor de m20 mét km teller aandrijving zullen er nog wel te vinden zijn voor een kratje bier, maar 5 bakken worden schaarser.
Reken op minstens 150-200euro, maar ik heb ze ook al voor (vraag) prijs euro 400+ voorbij zien komen.
thats why!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
r@n-d
E21 Pro

Post by r@n-d »

stijn750iL wrote:Hey zeelander, dan zijn we buren :)

wat bedoel je met de prik? IK gebruik de auto echt voor mijn eige hobby, te veel tijd en te veel idee brengt mij tot dit punt haha.. u into carb's???? Ik BMW en MERC.. is als een ziekte :D

Dit is een 4 bak van de 4 cillinder..
Mja je moet er stroom op zette... Dat bedoelde ik met prik... En met carbs bedoel ik carburateur motoren... Ik heb er nu 2 met gewone carburateurs... Wel m20b20 ers... Maar in een van de twee komt een m20b25 motor met 3 dubbele solexen... Dus ik ben helemaal zot van carbs...
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Post Reply