Page 1 of 2

Motor valt direct uit na hoge toeren

Posted: Mon Sep 27, 2010 5:54 pm
by Jim
Hallo,

Ik ben in het bezit van een E21 323i, deze motor heeft nogal kuren en daarom heb ik alles even opgeschreven:

starten: (zonder zelf gas bij te geven)
Bij koude start moeizaam (dit was na 5 dagen stilstaan), warme motor sloeg direct aan.
koude motor liep stabiel 800-900 toeren, warmer ging de motor pingelen tussen 1000-1400, soms ook pingelen van 100-1400, net aan niet uitvallen etc.

Lopen (lopende motor):
warmer = onrustiger (Zoals al beschreven van 100-1400 toeren pingelen etc)
schocken (2000 toeren gas los gaat de auto schokken, dit is niet altijd zo)
soms wanneer de warme motor wél stabiel in neutraal bleef begon deze meer te pingelen des te langer deze stationair liep
aan het einde van de rit was de motor nog niet een keer direct uitgevallen bij het terugzakken naar stationair niveau maar eenmaal bijna thuis viel deze 2x direct uit.

Dit was dus voordat ik een aantal acties had ondernomen.

Dezelfde dag heb ik een flesje reinigingsmiddel in de tank gedaan en eventjes bijgetankt, na een half uur nog willen uitvallen en pingelen begon de motor iets stabieler te worden, redelijk positief resultaat dus. Óók had ik veel gelezen over co-waarde afstelling bij m20 motoren en ben dus de volgende dag (vandaag) naar een familie lid geweest die een co meter had en een inbus om af te stellen. De waarde sloeg 5,08% uit en deze is terug afgesteld naar 1,4%, na deze actie bleef de motor heel netjes warm 900-950 toeren draaien en ook bij het teruggaan naar stationair zakte de toerenteller netjes naar 900 en bleef pijlrecht op 900 draaien. Ik dacht hierbij het probleem verholpen te hebben.
Tot ik de motor een aantal keer doortrok naar 6000 toeren en weer remde, bij de 3e of 4e keer remmen viel de motor direct uit zonder enig stotteren of iets dergelijks.
Mijn conclusie is dus dat de motor hogere temperaturen dan bedrijfstemperatuur niet goed aan kan en hierbij direct kapt. Ik zat zelf te denken aan een probleem met de kleppen, benzinedruk of simpele koeling zelf. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en wat denken jullie dat het probleem is?

Ik ben zelf van plan om binnenkort even een grote beurt (Filters, vloeistoffen en oliën) te doen.

PS: En ja, ik heb vaak de zoekfunctie gebruikt, ik heb hier ook veel aan gehad.
PPS: voorstellen doe ik later nog met foto's :)

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Posted: Mon Sep 27, 2010 6:14 pm
by Jeroen
Naja maar even welkom zonder voorsteltopic dan maar :lol:

Tips:timing van de ontsteking controleren vanwege pingelen (statisch dus met de vacuumslangen los) en evt een viergastest doen, zo in elkaar donderen na gasgeven is mogelijk een issue met een vacuumlek (valse lucht)

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Posted: Mon Sep 27, 2010 6:32 pm
by Jim
na het co afstellen was het pingelen dus totaal weg, maar na een tijdje doortrekken viel die dus direct uit en kwam het pingelen weer terug, na een tijdje uitzetten en de toeren rustig zelf bedienen dmv zelf gas minderen telkens werdt de motor alweer stabieler, valse lucht zal ik zeker niet uitsluiten.

Wat is een viergastest als ik vragen mag?

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Posted: Mon Sep 27, 2010 6:54 pm
by Wondermike
Dat vertellen we pas na het plaatsen van foto's :mrgreen:

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Posted: Mon Sep 27, 2010 6:58 pm
by 323baur
Hoewel ik zeker niet de meest begaafde techniker hier ben zou ik de volgende volgorde aanhouden:
- Eerst basis afstelling checken.
- Alle luchtslangen (valse lucht!!) ok? Ook bij de spinnekop? Daar kunnen gemeen kleine scheurtjes inzitten.
- Loopt de luchtweger vrij? Goed afgesteld?
- Accumulator (benzine druk) goed? deze willen nog wel eens de geest geven.
- ..vul maar aan heren..

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Posted: Mon Sep 27, 2010 7:57 pm
by Jim
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=20&t=12469

hier is het voorstel topic met foto's :).

Ja ik zal binnenkort even testen uitvoeren, sowieso die accumulator (die naast de benzinepomp zit als het goed is?)
valse lucht en basisafstelling. Zou het ook iets met de kleppen te maken kunnen hebben?

Onder basisafstelling moet ik denken aan compressie, ontstekingstijdstip etc?
En wat is eigenlijk een snelle manier om op valse lucht te controleren? Bougie kleur?

Sorry voor de hoeveelheid vragen:P

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Posted: Mon Sep 27, 2010 8:14 pm
by Peter V.
Hoi Welkom.

Basisafstelling praten we inderdaad over ontsteking, CO en stationair toerental.

De viergastest laat meer bestandsdelen zien in je uitlaatgas dan alleen de ouderwetse CO.

Als je BV een hoog HC-gehalte heb kun je aan kleppen gaan denken. HC staat mijn inziens voor onverbrande koolwaterstoffen die een hogere zuurgraad geven.

Je kleppen zijn heel goed zelf te controleren maar als je geen direct hard getik hoort zal dat wel gaan. Let op: te strak afstellen is ook niet goed omdat je dan o.a. een gebrekkige spoeling krijgt.

Vlase lucht is echt zoals 323baur vermeldt alle slangen controleren. Ook de dikke balg tussen de luchtweger en de inlaat.

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Posted: Mon Sep 27, 2010 9:12 pm
by uwbuurman
he welkom!

En schone filtertjes helpen ook! heeft 'ie een tijdje stil gestaan?

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Posted: Mon Sep 27, 2010 9:16 pm
by Jim
Ja de vorige eigenaar zei dat de auto een tijdje heeft stilgestaan, hoelang weet ik niet precies :\, zoals ik al zei ga ik binnenkort even een beurt doen met filters en vloeistoffen etc.

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Posted: Mon Sep 27, 2010 9:19 pm
by 323baur
Wat een forum he. 6 postings in totaal en de beste man heeft werk voor 2 zaterdagen.
Hou ons op de hoogte ter leringh ende vermaeck.

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Posted: Mon Sep 27, 2010 11:01 pm
by Arnold D
Dat klinkt mij bekent in de oren, ik had ongeveer hetzelfde met mijn E30 318i. Probleem was een scheur in het rubber tussen de luchtmassameter en de gasklep. Valse lucht dus.
Ook de extra luchtschuif moest even schoongemaakt worden, omdat die niet helemaal gangbaar meer was.

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Posted: Tue Sep 28, 2010 8:32 pm
by Jim
het is nu helemaal raak, ik moet er bij vermelden dat ik al een tijd een lek in mijn uitlaat heb, vlak na de katalysator.
De auto pruttelde na een tijdje op 500 toeren zonder te pingelen en bij gas los en elke overschakeling hoorde ik benzine in mijn uitlaat knallen/pruttelen.
Ik had tevens ook de luchtaansluiting (dat grote rubberen 'ding') op de luchthoeveelheidsmeter opnieuw gemonteerd, weet niet of het er iets mee te maken heeft.
Misschien dat door het lek in de uitlaat de co niet juist gemeten is en nu dus ook niet juist is afgesteld?
Echt maar binnenkort de schuur in rijden en beginnen hehe.

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Posted: Tue Sep 28, 2010 8:35 pm
by 323baur
Lijkt me verstandig. Dat is wat ik bedoelde met basisafstelling.
Eerst zorgen dat alles op zijn plek zit en werkt.
Dus geen lekke uitlaat, brakke bougies, en gescheurde leidingen.
Maak ook zeker voordat je verder gaat zoeken eerst de extra luchtschuif schoon en de Kjet goed gangbaar.
Pas als dat allemaal ok is, eens gaan kijken of het werkt. NIET eerder.

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Posted: Tue Sep 28, 2010 8:49 pm
by Jeroen
Met een vacuumlek of lekke uitlaat kun je sowieso geen CO afstellen, dat had een beetje garage je ook moeten vertellen.

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Posted: Tue Sep 28, 2010 10:09 pm
by Jim
vertelde die ook, maar deed het evengoed.