Motor valt direct uit na hoge toeren

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Jim
Upcoming E21 fanatic

Motor valt direct uit na hoge toeren

Post by Jim »

Hallo,

Ik ben in het bezit van een E21 323i, deze motor heeft nogal kuren en daarom heb ik alles even opgeschreven:

starten: (zonder zelf gas bij te geven)
Bij koude start moeizaam (dit was na 5 dagen stilstaan), warme motor sloeg direct aan.
koude motor liep stabiel 800-900 toeren, warmer ging de motor pingelen tussen 1000-1400, soms ook pingelen van 100-1400, net aan niet uitvallen etc.

Lopen (lopende motor):
warmer = onrustiger (Zoals al beschreven van 100-1400 toeren pingelen etc)
schocken (2000 toeren gas los gaat de auto schokken, dit is niet altijd zo)
soms wanneer de warme motor wél stabiel in neutraal bleef begon deze meer te pingelen des te langer deze stationair liep
aan het einde van de rit was de motor nog niet een keer direct uitgevallen bij het terugzakken naar stationair niveau maar eenmaal bijna thuis viel deze 2x direct uit.

Dit was dus voordat ik een aantal acties had ondernomen.

Dezelfde dag heb ik een flesje reinigingsmiddel in de tank gedaan en eventjes bijgetankt, na een half uur nog willen uitvallen en pingelen begon de motor iets stabieler te worden, redelijk positief resultaat dus. Óók had ik veel gelezen over co-waarde afstelling bij m20 motoren en ben dus de volgende dag (vandaag) naar een familie lid geweest die een co meter had en een inbus om af te stellen. De waarde sloeg 5,08% uit en deze is terug afgesteld naar 1,4%, na deze actie bleef de motor heel netjes warm 900-950 toeren draaien en ook bij het teruggaan naar stationair zakte de toerenteller netjes naar 900 en bleef pijlrecht op 900 draaien. Ik dacht hierbij het probleem verholpen te hebben.
Tot ik de motor een aantal keer doortrok naar 6000 toeren en weer remde, bij de 3e of 4e keer remmen viel de motor direct uit zonder enig stotteren of iets dergelijks.
Mijn conclusie is dus dat de motor hogere temperaturen dan bedrijfstemperatuur niet goed aan kan en hierbij direct kapt. Ik zat zelf te denken aan een probleem met de kleppen, benzinedruk of simpele koeling zelf. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en wat denken jullie dat het probleem is?

Ik ben zelf van plan om binnenkort even een grote beurt (Filters, vloeistoffen en oliën) te doen.

PS: En ja, ik heb vaak de zoekfunctie gebruikt, ik heb hier ook veel aan gehad.
PPS: voorstellen doe ik later nog met foto's :)

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Post by Jeroen »

Naja maar even welkom zonder voorsteltopic dan maar :lol:

Tips:timing van de ontsteking controleren vanwege pingelen (statisch dus met de vacuumslangen los) en evt een viergastest doen, zo in elkaar donderen na gasgeven is mogelijk een issue met een vacuumlek (valse lucht)
Regards/groeten, Jeroen
Jim
Upcoming E21 fanatic

Post by Jim »

na het co afstellen was het pingelen dus totaal weg, maar na een tijdje doortrekken viel die dus direct uit en kwam het pingelen weer terug, na een tijdje uitzetten en de toeren rustig zelf bedienen dmv zelf gas minderen telkens werdt de motor alweer stabieler, valse lucht zal ik zeker niet uitsluiten.

Wat is een viergastest als ik vragen mag?
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Dat vertellen we pas na het plaatsen van foto's :mrgreen:
So many cars, so little time
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Hoewel ik zeker niet de meest begaafde techniker hier ben zou ik de volgende volgorde aanhouden:
- Eerst basis afstelling checken.
- Alle luchtslangen (valse lucht!!) ok? Ook bij de spinnekop? Daar kunnen gemeen kleine scheurtjes inzitten.
- Loopt de luchtweger vrij? Goed afgesteld?
- Accumulator (benzine druk) goed? deze willen nog wel eens de geest geven.
- ..vul maar aan heren..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jim
Upcoming E21 fanatic

Post by Jim »

http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=20&t=12469

hier is het voorstel topic met foto's :).

Ja ik zal binnenkort even testen uitvoeren, sowieso die accumulator (die naast de benzinepomp zit als het goed is?)
valse lucht en basisafstelling. Zou het ook iets met de kleppen te maken kunnen hebben?

Onder basisafstelling moet ik denken aan compressie, ontstekingstijdstip etc?
En wat is eigenlijk een snelle manier om op valse lucht te controleren? Bougie kleur?

Sorry voor de hoeveelheid vragen:P
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Hoi Welkom.

Basisafstelling praten we inderdaad over ontsteking, CO en stationair toerental.

De viergastest laat meer bestandsdelen zien in je uitlaatgas dan alleen de ouderwetse CO.

Als je BV een hoog HC-gehalte heb kun je aan kleppen gaan denken. HC staat mijn inziens voor onverbrande koolwaterstoffen die een hogere zuurgraad geven.

Je kleppen zijn heel goed zelf te controleren maar als je geen direct hard getik hoort zal dat wel gaan. Let op: te strak afstellen is ook niet goed omdat je dan o.a. een gebrekkige spoeling krijgt.

Vlase lucht is echt zoals 323baur vermeldt alle slangen controleren. Ook de dikke balg tussen de luchtweger en de inlaat.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

he welkom!

En schone filtertjes helpen ook! heeft 'ie een tijdje stil gestaan?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jim
Upcoming E21 fanatic

Post by Jim »

Ja de vorige eigenaar zei dat de auto een tijdje heeft stilgestaan, hoelang weet ik niet precies :\, zoals ik al zei ga ik binnenkort even een beurt doen met filters en vloeistoffen etc.
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Wat een forum he. 6 postings in totaal en de beste man heeft werk voor 2 zaterdagen.
Hou ons op de hoogte ter leringh ende vermaeck.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Dat klinkt mij bekent in de oren, ik had ongeveer hetzelfde met mijn E30 318i. Probleem was een scheur in het rubber tussen de luchtmassameter en de gasklep. Valse lucht dus.
Ook de extra luchtschuif moest even schoongemaakt worden, omdat die niet helemaal gangbaar meer was.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Jim
Upcoming E21 fanatic

Post by Jim »

het is nu helemaal raak, ik moet er bij vermelden dat ik al een tijd een lek in mijn uitlaat heb, vlak na de katalysator.
De auto pruttelde na een tijdje op 500 toeren zonder te pingelen en bij gas los en elke overschakeling hoorde ik benzine in mijn uitlaat knallen/pruttelen.
Ik had tevens ook de luchtaansluiting (dat grote rubberen 'ding') op de luchthoeveelheidsmeter opnieuw gemonteerd, weet niet of het er iets mee te maken heeft.
Misschien dat door het lek in de uitlaat de co niet juist gemeten is en nu dus ook niet juist is afgesteld?
Echt maar binnenkort de schuur in rijden en beginnen hehe.
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Lijkt me verstandig. Dat is wat ik bedoelde met basisafstelling.
Eerst zorgen dat alles op zijn plek zit en werkt.
Dus geen lekke uitlaat, brakke bougies, en gescheurde leidingen.
Maak ook zeker voordat je verder gaat zoeken eerst de extra luchtschuif schoon en de Kjet goed gangbaar.
Pas als dat allemaal ok is, eens gaan kijken of het werkt. NIET eerder.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Met een vacuumlek of lekke uitlaat kun je sowieso geen CO afstellen, dat had een beetje garage je ook moeten vertellen.
Regards/groeten, Jeroen
Jim
Upcoming E21 fanatic

Post by Jim »

vertelde die ook, maar deed het evengoed.
Post Reply