Ik ben in het bezit van een E21 323i, deze motor heeft nogal kuren en daarom heb ik alles even opgeschreven:
starten: (zonder zelf gas bij te geven)
Bij koude start moeizaam (dit was na 5 dagen stilstaan), warme motor sloeg direct aan.
koude motor liep stabiel 800-900 toeren, warmer ging de motor pingelen tussen 1000-1400, soms ook pingelen van 100-1400, net aan niet uitvallen etc.
Lopen (lopende motor):
warmer = onrustiger (Zoals al beschreven van 100-1400 toeren pingelen etc)
schocken (2000 toeren gas los gaat de auto schokken, dit is niet altijd zo)
soms wanneer de warme motor wél stabiel in neutraal bleef begon deze meer te pingelen des te langer deze stationair liep
aan het einde van de rit was de motor nog niet een keer direct uitgevallen bij het terugzakken naar stationair niveau maar eenmaal bijna thuis viel deze 2x direct uit.
Dit was dus voordat ik een aantal acties had ondernomen.
Dezelfde dag heb ik een flesje reinigingsmiddel in de tank gedaan en eventjes bijgetankt, na een half uur nog willen uitvallen en pingelen begon de motor iets stabieler te worden, redelijk positief resultaat dus. Óók had ik veel gelezen over co-waarde afstelling bij m20 motoren en ben dus de volgende dag (vandaag) naar een familie lid geweest die een co meter had en een inbus om af te stellen. De waarde sloeg 5,08% uit en deze is terug afgesteld naar 1,4%, na deze actie bleef de motor heel netjes warm 900-950 toeren draaien en ook bij het teruggaan naar stationair zakte de toerenteller netjes naar 900 en bleef pijlrecht op 900 draaien. Ik dacht hierbij het probleem verholpen te hebben.
Tot ik de motor een aantal keer doortrok naar 6000 toeren en weer remde, bij de 3e of 4e keer remmen viel de motor direct uit zonder enig stotteren of iets dergelijks.
Mijn conclusie is dus dat de motor hogere temperaturen dan bedrijfstemperatuur niet goed aan kan en hierbij direct kapt. Ik zat zelf te denken aan een probleem met de kleppen, benzinedruk of simpele koeling zelf. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en wat denken jullie dat het probleem is?
Ik ben zelf van plan om binnenkort even een grote beurt (Filters, vloeistoffen en oliën) te doen.
PS: En ja, ik heb vaak de zoekfunctie gebruikt, ik heb hier ook veel aan gehad.
PPS: voorstellen doe ik later nog met foto's