water in de kofferbak
- sendme
- Upcoming E21 fanatic
water in de kofferbak
Beste medeforummers,
Ik heb de laatste tijd (mede door de enorme regenval) last van water in de kofferbak.
De oorzaak ligt waarschijnlijk bij de achterlichten, omdat daar roestplekken zitten. Echter heb ik geen tijd om dit proffessioneel bij te werken.
Ik heb advies gekregen om de binnenkant af te kitten, zodat er geen water meer naar binnen komt. Kunnen jullie het hierin vinden of hebben jullie een beter idee?
mvg. Rogér
Ik heb de laatste tijd (mede door de enorme regenval) last van water in de kofferbak.
De oorzaak ligt waarschijnlijk bij de achterlichten, omdat daar roestplekken zitten. Echter heb ik geen tijd om dit proffessioneel bij te werken.
Ik heb advies gekregen om de binnenkant af te kitten, zodat er geen water meer naar binnen komt. Kunnen jullie het hierin vinden of hebben jullie een beter idee?
mvg. Rogér
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Re: water in de kofferbak
Ik ben niet van het kitten maar als je al aangeeft geen tijd te hebben het op de goede manier te doen heb je weinig keuze. Ik zou wel proberen om in ieder geval iets over het geroeste materiaal te doen om uitbreiding te voorkomen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
En als je dan toch gaat kitten, dan eerst even loshalen, heel er droogfohnen, even een kwast Hammerite erover, laten drogen en dan van de buitenkant ki8tten. Dan kan er ook geen vocht meer bijkomen. Van binnen uit kitten wordt een drama, want de binnenkant laat geen vocht meer door, maar van buiten komt het er wel bij. Dan krijg je mega rotterij.
- lennardkvw
- Upcoming E21 fanatic
6 jaar geleden heb ik mijn E21 volledig geslepen,gelast,geplamuurd en gespoten.... En ik heb al vanaf dag 1 last van een natte, schimmelende kofferbak. Hebben meer mensen hier last van?
ik hoor het graag!
ik hoor het graag!
Het zijn of de achterlichten of het kofferbakrubber
het is vrij simpel om erachter te komen waar het lekt. Gewoon er in gaan liggen met een lampie en iemand anders met een tuinslang de kofferbak natspuiten!
groeten loentje
het is vrij simpel om erachter te komen waar het lekt. Gewoon er in gaan liggen met een lampie en iemand anders met een tuinslang de kofferbak natspuiten!
groeten loentje
Waarschijnlijk zijn de rubbers om de achterlichten slecht.
Heb hier hetzelfde,dus op zoek naar andere rubbers.
Gr. Henry
Heb hier hetzelfde,dus op zoek naar andere rubbers.
Gr. Henry
lennardkvw wrote:6 jaar geleden heb ik mijn E21 volledig geslepen,gelast,geplamuurd en gespoten.... En ik heb al vanaf dag 1 last van een natte, schimmelende kofferbak. Hebben meer mensen hier last van?
ik hoor het graag!
Korbak rubber is ook vervangen ?
Misschien dat deze niet goed dichtgeplakt zit.
Ik kit deze erin.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
achterlichtrubbers en kofferbak rubbers heb ik nog op voorraad trouwens
groeten loentje
groeten loentje
Jeps, ook mijn E21 heeft last van lekkages in de kofferbak. Ik ben er een keer in gaan liggen met een zaklamp en een stift en vervolgens heeft m'n vader met de tuinslang langs de deksel en achterlichten gesproeid.
Ondanks goede rubbers, lekte er water langs de achterlichten en ondanks dat er een nieuw! (W&N) kofferbakrubber inzat, lekte die daar ook langs, ondanks dat ik deze had vast gekit.
Momenteel heb ik alles losgehaald en roestvrij gemaakt (ongelofelijk hoe snel een auto toch weer een roestplekje krijgt
) en opnieuw gespoten. Daarnaast heb ik de achterlichtrubbers "gekit" met vloeibare-pakking (staat op de tube dat ie ook voor afdichtingen van lamprubbers is).
Nu moet ik alleen nog het nieuwe 2ehandse kofferbakrubber (want m'n nieuwe die vast gekit zat, heb ik stuk getrokken grrrr
) aan elkaar zien te plakken (1 hoekje is los) en vervolgens vastkitten die handel.
Nog tips waar je precies die kofferkleprubber moet vastkitten? (onderzijde rubber? zijkanten? allebei?)
Ik zat er zelfs aan te denken om een universeel rubber te kopen, om dat vervolgens op het opstaande randje te bevestigen ala E30 (ondanks dat het randje niet zo hoog is bij de E21)
Niet origineel, maar het kofferkleprubber is een kwaal die vaak voorkomt bij de E21... het gootje waar de rubber in ligt verzameld namelijk water/vocht/rommel als de rubber niet goed afsluit en het lijkt me dat als je het gewoon open laat ala E30, de rommel zich daar niet kan ophopen.
Zoiets als dit dus:

Ondanks goede rubbers, lekte er water langs de achterlichten en ondanks dat er een nieuw! (W&N) kofferbakrubber inzat, lekte die daar ook langs, ondanks dat ik deze had vast gekit.
Momenteel heb ik alles losgehaald en roestvrij gemaakt (ongelofelijk hoe snel een auto toch weer een roestplekje krijgt
Nu moet ik alleen nog het nieuwe 2ehandse kofferbakrubber (want m'n nieuwe die vast gekit zat, heb ik stuk getrokken grrrr
Nog tips waar je precies die kofferkleprubber moet vastkitten? (onderzijde rubber? zijkanten? allebei?)
Ik zat er zelfs aan te denken om een universeel rubber te kopen, om dat vervolgens op het opstaande randje te bevestigen ala E30 (ondanks dat het randje niet zo hoog is bij de E21)
Niet origineel, maar het kofferkleprubber is een kwaal die vaak voorkomt bij de E21... het gootje waar de rubber in ligt verzameld namelijk water/vocht/rommel als de rubber niet goed afsluit en het lijkt me dat als je het gewoon open laat ala E30, de rommel zich daar niet kan ophopen.
Zoiets als dit dus:
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
F11 523i Executive '11
Ik zet de hele goot in de kit en egaliseer het met een kam voor de bisonkit. Goed aandrukken en als de kit gedroogd is, de naden rondom het rubber, in de Dinitrol spuiten. Nooit meer last van roest.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Kofferkleprubber is een bekende kwaal, maar dat hoeft het zeker niet te zijn. Allereerst gewoon beginnen met een goed rubber en geen knip en plak werk want juist die hoekjes en naadjes zijn de belangrijkste oorzaak.
De rand goed schoon maken, vrij van rubber en kitrest. Als er al roest zit, helemaal uitslijpen totdat je alleen nog maar blank metaal ziet want anders gaat het toch weer roesten. Behandelen met roestomvormer, zinkspray, oid en ontvetten
Dan het rubber er goed inplakken, de een gebruikt kit, de ander Bison tix/kit, ik gebruik eigenlijk altijd het laatste. Ruim insmeren (evt kun je wat afplakken) en niet alleen de onderzijde, zorg dat zeker de zijkant/buitenkant ook goed dicht zit, anders loopt daar juist het vocht tussen en onder het rubber. Gewoon overal waar het rubber op/tegen metaal ligt moet gewoon ruim lijm of kit zitten zodat er geen kieren kunnen ontstaan. Ruim lijm betekent dat je met het indrukken van het rubber wat lijm er tussenuit drukt, dat kun je dan weer uitsmeren zodat de randen ook overal netjes gedekt zijn. Maar vandaar dat afplakken wel handig kan zijn voordat de metalen goot een grote lijmbende wordt.
Op deze manier werkelijk nog nooit last gehad van roest of lekkage.
De rand goed schoon maken, vrij van rubber en kitrest. Als er al roest zit, helemaal uitslijpen totdat je alleen nog maar blank metaal ziet want anders gaat het toch weer roesten. Behandelen met roestomvormer, zinkspray, oid en ontvetten
Dan het rubber er goed inplakken, de een gebruikt kit, de ander Bison tix/kit, ik gebruik eigenlijk altijd het laatste. Ruim insmeren (evt kun je wat afplakken) en niet alleen de onderzijde, zorg dat zeker de zijkant/buitenkant ook goed dicht zit, anders loopt daar juist het vocht tussen en onder het rubber. Gewoon overal waar het rubber op/tegen metaal ligt moet gewoon ruim lijm of kit zitten zodat er geen kieren kunnen ontstaan. Ruim lijm betekent dat je met het indrukken van het rubber wat lijm er tussenuit drukt, dat kun je dan weer uitsmeren zodat de randen ook overal netjes gedekt zijn. Maar vandaar dat afplakken wel handig kan zijn voordat de metalen goot een grote lijmbende wordt.
Op deze manier werkelijk nog nooit last gehad van roest of lekkage.
Regards/groeten, Jeroen
@ Arnold
Oké duidelijk. Gebruik je nog speciale kit hiervoor? En wat doe je als de rubber ooit nog wilt verwijderen?
@ Jeroen
Thanks voor de tip, ga ik binnenkort eens proberen.
Oké duidelijk. Gebruik je nog speciale kit hiervoor? En wat doe je als de rubber ooit nog wilt verwijderen?
@ Jeroen
Thanks voor de tip, ga ik binnenkort eens proberen.
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
F11 523i Executive '11
Ikzelf gebruik auto ruitenkit.RJ wrote:@ Arnold
Oké duidelijk. Gebruik je nog speciale kit hiervoor?
Nieuwe kopen.RJ wrote:@ Arnold
En wat doe je als de rubber ooit nog wilt verwijderen?
Je moet alles goed voorbereiden, zodat het rubber er niet meer uit hoeft
Daarom zit het rubber er van de 323i er nog niet in gekit
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Roest smeer je natuurlijk in met www.rx5.nl 
- lennardkvw
- Upcoming E21 fanatic
Goede tips! Ik wil al een tijdje in de bak gaan liggen met een lampje maar die schimmel weerhoudt me er een beetje van
Met dit mooie weer mn klep maar eens openzetten om te drogen en dan eindelijk eens aanpakken.
Bedankt!
Bedankt!